F
Fitness
Jag vet inte riktigt hur en fin musklad överlinje ser ut? Lägg gärna ut bilder som visar skillnader mellan omusklad och musklad överlinje!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske min fråga kan få smita in här; Har alltid undrat vad som menas med Överlinje?
Angående överlinje:
Huruvida ryggen är rund eller inte kan också ha en hel del med foder att göra, och gener. Huruvida bakre delen av halsen är välutvecklad eller inte tycker jag är ett bättre kvitto, vill att övre konturen på halsen ska vara "rund" och så bred(på höjden) som möjligt utifrån hästens förutsättningar (ston får ju t ex sällan lika bred hals som hingstar/valacker, fullblod/varmblodstravare får sällan lika grov som bruksnordisar osv) tycker det är vanligt att de inte är tillräckligt utvecklade i övre delen av halsen innan de blivit riktigt starka och välskolade.
Ska man vara riktigt kräsen (vilket jag är, men ta det inte negativt utan bara som en objektiv bedömning i inlärningssyfte!) så tycker jag den enda av dessa bilder som har en riktigt fin bakre/övre del av halsen Lancet´s sista bild (ev. även den övre hästen på efter-bilden men jag vet inte om det är hennes skickliga ridning som kompenserar! ).
Sen brukar jag titta på om musklerna vid manken är utfyllda, ibland är det t o m urgröpt bredvid/under manken (brukar tyda på spänningar) och hur rund rumpan ser ut upptill.
Det kan vara svårt att avgöra vad som beror på träning, gener, foder eller spänningar, men detta är alltså mina kriterier för "fin överlinje". Sen skulle jag inte ta det alltför hårt om en häst inte har riktigt utvecklad överlinje än utan helt enkelt försöka ge den så bra förutsättningar som möjligt och hoppas att förr eller senare få kvitto på att det gett resultat.
Vilket jobb du gjort!