lägg ner och bredda?

cosmoskatten

Trådstartare
Idag var jag förbi en Ridskola som ganska nyligen fått nya lokaler. Jag satte mig en stund i Ridhuset och kollade på en lektion.
Ridlärare uppmanade sina elever vid upprepade tillfällen att lägga ner handen och bredda. Vad eleverna gjorde var då att lägga ner händerna mot låren eller gå utåt bakåt med händerna.
Jag funderade och funderade vad syftet med detta skulle vara men kom inte fram till något annat än att de med den ökade styrkan skulle få hästen att böja på nacken.

Jag hade inte möjlighet att fråga Ridläraren själv då jag behövde åka innan lektionens slut.

Är det någon här som kan ge en förklaring på vad målet är med att bredda händerna i höjd med låren/höfterna, och hur man genom detta kommer dit?

Detta strider det mot allt jag lärt mig, jag förstår verkligen inte.:confused:
 
Sv: lägg ner och bredda?

Det är väl en genväg för att få hästen att sänka nacken och komma lägre i formen? Man brukar ju inte uppmana till det, eftersom det inte är korrekt ridning, men jag gissar att det var syftet med instruktionen. Man sänker handen för att hästen ska sänka huvudet, på samma sätt som att man kan få hästen att höja huvudet om man höjer handen.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Men vad skulle det ge att få hästen att sänka huvudet? Det aktiverar ju inte bakkärran?
Du skriver att det inte är korrekt ridning, varför lär man då ut det kan man fråga sig. :confused:
Om det är en genväg, Vart leder den?
 
Sv: lägg ner och bredda?

För att få hästen att dra ihop/böja på nacken så att det ser ut som att den "går i form" och få eleverna att känna sig duktiga.
Läskigt att sådant lärs ut idag, man borde veta bättre!
 
Sv: lägg ner och bredda?

Men vad skulle det ge att få hästen att sänka huvudet? Det aktiverar ju inte bakkärran?
Du skriver att det inte är korrekt ridning, varför lär man då ut det kan man fråga sig. :confused:
Om det är en genväg, Vart leder den?

Leder till glada elever som tror dom gör rätt. Det är en ridskola, man kan tyvärr inte förvänta sig korrekt ridning alltid. Ofta genvägar för att det ser bättre ut i okunnigares folks ögon.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Det kan man undra, jag lär mina elever tvärtom, ihop med handen och ha den buren. Det är så jag själv försöker rida också.
Men det finns ju alltid olika sätt till allt, problemet med en låg bred hand tycker jag är att det är svårt att få hästen att bära sig själv. Speciellt när det är oerfarna ryttare man tränar, som på ridskola, bör man lära ut rätt sits! Jag ser hellre att hästarna går med inspänning och eleverna kan träna sig på att få in känslan så man kan påverka hästen på ett bra sätt OCH sitta rätt
 
Sv: lägg ner och bredda?

ja, dessa låga händer brett isär leder ju till en statisk spänning i armbågsleden så det måste ju bli omöjligt att rida med ett lätt flexibelt stöd. Att sen kunna göra smidiga halvhalter och eftergifter blir ju helt omöjligt.

Med den spänningen hos ryttaren kan man knappast räkna med en avspänd harmonisk häst. Det man såg var snarare en dragkamp mellan ryttarna och hästarna.
 
Sv: lägg ner och bredda?

jag tror att det endast handlar om fixeringen av att ha hästen krökt i nacken. Bakben och annat är av underordnad betydelse. Jag är spytrött på alla dessa hästar som går i "form" bakbenen i en annan kommun och noll framåtbjudning.
 
Sv: lägg ner och bredda?

jag tror att det endast handlar om fixeringen av att ha hästen krökt i nacken. Bakben och annat är av underordnad betydelse. Jag är spytrött på alla dessa hästar som går i "form" bakbenen i en annan kommun och noll framåtbjudning.

jomen, det fixades här med bankande i sidan och spö.:)
Det är ju så man får en häst med framåtbjudning och arbetsvilja
(inlägget kan innehålla ironi)

När jag tänker över vad jag såg och försöker analysera så verkade det handla om att "rama in" hästen mellan en stum hand och en drivande skänkel.
Lite försöka skapa energi med handbromsen i. Torde man inte få en häst med krull på nacken.tyngden på bogarna och bakbenen 2 mil bort med den tekniken?
Att först skapa energi och bjudning mot bettet som mjukt samlas in med en mjuk samverkan mellan drivning, halvhalt och eftergift så som jag fått lära mig verkade inte förekomma.

Intressant att se hur ridningens ädla konst lärs ut på olika ställen, skall nog ta en runda på de olika ridskolorna för att kolla och jämföra lite.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Oj vad jag känner igen det där. Inte just den hjälpgivningen, men själva ridningen. Hade flera ridlärare som menade att "rida ordentligt" var att dra och sparka.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Men vadå?? En ridskolas största uppgift är väl att lära ut ridning? Det är min syn på det i alla fall. Inte konstigt att det vimlar av ryttare som inte får lära sig rida ordentligt om detta är vanligt, men det är väl undantag? Hoppas, hoppas.....
 
Sv: lägg ner och bredda?

... men det är väl undantag? Hoppas, hoppas.....

På den klubb jag rider på så läggs fokus på bakbensaktiviteten, sen kommer resten ofta av sig självt.

Men vi brukar lägga ner dem i en låg form mot slutet av passet för att stretcha hästarna. Då är det lätt breddade händer (ej bakåt).

Så, jag vet inte om den ridklubb TS skriver om är ett undantag, men det lärs inte ut så på alla ridskolor iallafall :bow:
 
Sv: lägg ner och bredda?

men det är väl undantag? Hoppas, hoppas.....

Det är nog ganska vanligt, tyvärr.
Jag hade en instruktör som körde med den "sågande" tekniken :idea:
Han var på mig hela tiden om att jag skulle "jobba med tyglarna!"
Men eftersom jag inte fick något vettigt svar på varför så red jag som vanligt...
 
Sv: lägg ner och bredda?

Idag var jag förbi en Ridskola som ganska nyligen fått nya lokaler. Jag satte mig en stund i Ridhuset och kollade på en lektion.
Ridlärare uppmanade sina elever vid upprepade tillfällen att lägga ner handen och bredda. Vad eleverna gjorde var då att lägga ner händerna mot låren eller gå utåt bakåt med händerna.
Jag funderade och funderade vad syftet med detta skulle vara men kom inte fram till något annat än att de med den ökade styrkan skulle få hästen att böja på nacken.

Jag hade inte möjlighet att fråga Ridläraren själv då jag behövde åka innan lektionens slut.

Är det någon här som kan ge en förklaring på vad målet är med att bredda händerna i höjd med låren/höfterna, och hur man genom detta kommer dit?

Detta strider det mot allt jag lärt mig, jag förstår verkligen inte.:confused:

Fråga ridläraren nästa gång. Låter för mig som att prova effekten av att rida med olika ram (sa ridläraren verkligen åt eleverna att dra händerna bakåt?)och/eller växla form - d v s lägga ner hästen under passet. Man anpassar ju ram och handställning (ja, mjukt) efter vad man gör och fixerar inte handen "ihop och buren".
 
Sv: lägg ner och bredda?

Det är inte lätt att bedöma vad man ser en enstaka gång i en del av en lektion för att kunna bedöma hur det fungerar på en ridskola. Man kan väl utgå ifrån att eleverna går där för att lära sig och ridskolan vill sannolikt att hästarna ska hålla länge. Då ingår inte begreppet "kröka på nacken".

Troligtvis gjorde eleverna som du såg massvis av ryttarfel vardera och bara en liten procent av ridlärarens instruktioner uppfattades av dem. (Det är ovanligt att en ryttare kan uppfatta ett budskap till 100% under pågående ritt.) Man måste få göra fel och även kunna pröva på nya ovana saker. Hur ska man annars kunna bli bättre? Samtidigt måste hästarna förstås trivas med livet med olika ryttare (både bra och mindre bra) för att kunna fungera som ridskolehäst. När man lär sig så kan man ibland överdriva sin hjälpgivning innan man lär sig hur mycket som behövs och när man exakt ska ge hjälpen. Det ser kanske inte så snyggt ut, men det är en del av utvecklingen. Kroppen behöver lära sig att automatisera rörelsen.

Vad gäller ridkunnandet så finns det på de flesta ridskolor elever som är betydligt bättre än genomsnittet. Så förhoppningsvis rids dessa ridskolehästar kontinuerligt av dessa duktiga ridskoleryttare samt utbildad personal, som gör att de fungerar bra, trivs och håller under lång tid.

Syftet med vad du såg var troligen inte att lära eleverna få hästen att kröka på nacken, även om det kanske inte såg så snyggt ut.

/V
 
Sv: lägg ner och bredda?

Just så rider många privatryttare i mitt område som alla tränar för en viss tränare så det lärs nog ut på fler ställen.
 
Sv: lägg ner och bredda?

Men vadå?? En ridskolas största uppgift är väl att lära ut ridning? Det är min syn på det i alla fall. Inte konstigt att det vimlar av ryttare som inte får lära sig rida ordentligt om detta är vanligt, men det är väl undantag? Hoppas, hoppas.....

Nja, ridskolor vill även ha nöjda elever. Ridlärare är ju inte dummare än att dom kan se vad det är för typ av människor som rider i grupperna, om det är sånna som vill komma framåt och faktikst bryr sig och förstår eller om det är sånna som kommer en dag i veckan och åker runt och vill känna sig duktiga.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
  • Låst
Hästvård Jag har en halvblods valack på 3,5 år som betér sig konstigt. Han är 170 hög, något överbyggd och en aning gänglig, han har inte satt...
2
Svar
26
· Visningar
3 257
Senast: sannaaah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp