Lagar och hagar *funderingar*

Yrja

Trådstartare
Har funderat ett tag nu. Enligt lag så ska en häst ha tillgång att kunna göra utlopp för sina naturliga behov. Hästen ska dessutom ha en viss mängd utevistelse om dagen.

Men nu för tiden är det inte alls ovanligt att hästar får gå ensamma i hagen pga "skaderisken". :smirk: Dessutom gör de mellanrum mellan hagarna så att hästarna inte heller kan nå varandra. Min åsikt är att detta är både otroligt puckad och dessutom borde ses som djurplågeri. Men om man ser till lagen. Borde inte fysisk kontakt med annan häst vara ett naturligt behov? Speciellt när det är ett så otroligt flockbundet djur vi pratar om. Vad menas egentligen med "naturligt behov".

Sen till utevistelsen. Tex. i sthlm(militären ex) får en del hästar aldrig stå i hage. De går en timme i skrittmaskinen och sen är det boxen som gäller - om de inte har tur och rids men det händer inte varje dag vad jag förstår. Varför gäller inte samma regler för militären som för "allmänheten"? Det handlar ju fortfarande om samma djur.

Hur kommer det sig att det finns sånna här undantag? Eller är det inga undantag utan fullt lagligt att hålla hästar på det här sättet?

tintilar är något förvirrad... :confused:

Fast mellanrum mellan hagarna är enbart bra tycker jag. Hur kan en säkerhetsaspekt klassas som djurplågeri :confused:jag skulle inte kunna ha min valack i samma hage som en valack och inte i en hage med enbart ett rep i mellan för han hade bitit ihjäl och dödat den direkt.
Sedan kan dom ju fastna om dom vevar med benen när dom hälsar över staketet och om repet inte direkt går sönder kan ju elaka brännsår uppstå och dom kan ju tillockmed slita av senor och rubbet.

I lagen står det att hästen bör ha daglig utevistelse och bör är inte skall och så länge det står så är det fullt lagligt.
Tyvärr för hästarna :(

Enligt lagen ska även alla andra djurslag få utlopp för sitt naturliga beteende. Hur naturligt är det för en gris att bo inomhus i en liten box med betonggolv hela sitt liv, en höna i en bur där hon inte kan flaxa med vingarna ens, en ko som står uppbunden på en båspall 9 månader per år på samma fläck? :mad: :cry: Tyvärr är verkligheten sån, det finns mycket att göra inom djurskyddet, även i Sverige där vi har "världens strängaste djurskyddslag" :crazy:...

He he, nu ger du dig huvudstupa in i debatten om djurskydd och djurhållning!

Det där med "möjlighet att utföra naturligt beteende" är tyvärr i många fall mest tomma ord. Dock är det ju positivt att man har den målsättingen och att man faktiskt försöker gå mot en humanare djurhållning (eller kanske animalare!).

Kort sagt, det finns inga definitioner på "naturliga behov". Lagen är en "ramlag" som talar om hur man bör tänka kring djurhållning. Resten regleras i mer konkreta förordningar och föreskrifter.

jag skulle inte kunna ha min valack i samma hage som en valack och inte i en hage med enbart ett rep i mellan för han hade bitit ihjäl och dödat den direkt.

Nej men då får han väll stå i samma hage som ett sto förmodar jag. Om en häst beter sig rabiat mot alla andra hästar så undrar jag vad människan gjort med det stackars djuret.

Att de kan fastna i staketet är nästan lika vanligt att de gör om det är mellanrum. Skillnaden är så liten att det är värt det. Hellre ett kort lyckligt liv än ett långt olyckligt. Dock spelar det ju ingen roll om hästen har sällskap i sin hage - då behöver den ju ingen kontakt med hästar i andra hagar.

Att isolera en häst, ja det tycker jag är plågeri. Grovt djurplågeri. Säkerhet går inte före naturliga behov i sådanna fall. Och jag anser att människor som håller djur på det sättet är lika puckade som de som håller slaktdjur på fel sätt(syftar på ett senare inlägg i den här tråden).

TYVÄRR finns ingen lagtext där det står hur mycket utevistelse en häst ska ha. Till skillnad mot nötdjur, där alla över 6 mån ålder ska ha tre månaders betesgång, med minst 6 timmars utevistelse per dag. För hästar finns inte sådana bestämmelser, det står bara att en häst BÖR ges tillfälle till sammanhängande betesgång.

Att de kan fastna i staketet är nästan lika vanligt att de gör om det är mellanrum.
Där håller jag inte med dej, när hästar hälsar över tråden kommer det ofta ben flygande. Om de inte når att hälsa på varann så brukar de inte slå mot tråden heller. :)

I övrigt så håller jag med dej.

Kan upplysa om att det är numera är förbjudet att ha hönor i bur som inte ger tillgång till sandbad, sittpinne och värprede.....
Vad gäller grisar så ska alla grisar ha tillgång till strö att böka i.

Jag jobbar med kor, och de mår inte så dåligt av att vara uppbundna, framför allt därför att de inte är byggda som hästar. De har inte alls samma rörelsebehov, utan ligger ner och idisslar stor del av dygnet. Har oxå jobbat med kor i lösdrift, vilket är ett bättre system, och de korna står still väldigt mycket oxå.

Djurskyddslagen har en del brister, det kan jag hålla med om, men det finns många djurslag som har det sämre än hönor, kor och grisar, för på lantbruk kommer durskyddsinspektören ut och kollar hur djuren mår med jämna mellanrum. Dessutom är djuren bondens inkomst, vilket borgar för en god omvårdnad, för annars tjänar bonden inga pengar.

Jag tror att situationen kan vara mycket värre för hundar och andra sällskapsdjur, eftersom ingen myndighet utövar någon kontroll på hur de sköts, om man inte har kennel eller så...

:) :) Ha det!!

Förstår hur du menar med de hälsar ju på varandra även om det är mellanrum? Det beror dock på storleken såklart, men jag upplever att man oftast bara låter det vara 1-2 meter i mellan.

Jag vet att hönorna har sandbad osv i burarna. Men om du har sett hur dessa burar ser ut så vet du att väldigt trångt är det iaf! Sandbaden och redena är så små så alla hönor får inte möjlighet att utnyttja dem.
Jag har besökt många slaktsvinsstall och aldrig sett någon halm att böka i!
Jag tror visst att kor mår dåligt av att stå uppbundna hela tiden, även om de ser lugna ut kan de ju må dåligt inuti.
Jag menar inte på något sätt att "anklaga" bönder för dålig djurhållning! De vill ju naturligtvis det bästa för sina djur men de har inte alltid möjlighet att ge djuren det som vore det bästa för dem pga att det ofta innebär mer arbete och sämre ekonomi.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 658
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag börjar bli trött på att höra Djurens rättförespråkares jämförelse med vildhästarna. Jag tror att så gott som alla sköter sina hästar...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 983
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar