Låga trakter?

L

lala

Min häst går barfota, men har varit öm och haft lite svårt att röra sig. Har tagit hem ett "proffs" på barfotahästar som sa att han har alldeles för låga trakter, vilket jag håller med dom :/ Det blir lixom strålen som tar i först när hästen trampar ner.
Kan man på något sätt hjälpa hästen så trakterna växer bättre? Har hört att de behöver stimulans för att växa men hur ger man de? Vill ha alla tips på hur hans hovar ska bli bra så snabbt som möjligt :)

Sv: Låga trakter?

Hur ser tårna ut då? Är de mycket långa så kan det bli så. Har jag sett några gånger.

nej tårna är bra, det är just trakterna som är problemet... :/

Är ingen toppenhejare på detta, men vi satte på kilskor, eftersom även min lilla ponny har låga trakter...

Om du tar hem en hovslagare istället för en barfotaverkare kommer h*n troligen att föreslå kilskor, vilket borde kunna hjälpa hästen :cool:

Immer

Min häst går barfota, men har varit öm och haft lite svårt att röra sig. Har tagit hem ett "proffs" på barfotahästar som sa att han har alldeles för låga trakter, vilket jag håller med dom :/ Det blir lixom strålen som tar i först när hästen trampar ner.
Kan man på något sätt hjälpa hästen så trakterna växer bättre? Har hört att de behöver stimulans för att växa men hur ger man de? Vill ha alla tips på hur hans hovar ska bli bra så snabbt som möjligt :)

med risk för stenkastning- *hukar mig*

sko hästen!!
ta ut en hovslagare!

en häst som får ont av att gå barfota bör inte göra det.
visst-det är säkert jättebra för hästar som klarar det, men inte för alla.
hästen ska inte behöva ha ont och svårt att röra sig.

Om hästen går på strålen låter det som den är plattfotad:angel:

nej tårna är bra, det är just trakterna som är problemet... :/
Fast när trakten är för låg blir det att den aldrig kan växa i höjd iom att belastningen o slitaget mest blir där.

Den måste ha en kort tå för att lättare kunna rulla över, men iom att det inte går när trakten är för låg i förhållande till tån- för man måste verka mer än vad som är möjligt utan att den blir halt, bör den skos med kort tå några ggr- o skos om ofta- för att förhindra slitaget i trakten.

Hu vad svamligt ,.... fattar du ngt?

Du ska ringa efter en hovslagare som sätter på skor på din häst så att den får en chans att få igång växtproduktionen. Om din häst har ont och ogärna vill röra sig så kan du i värsta fall få belastningsfång. vilket i så fall kommer visa sig om några månader när hoven får vila.

Om du sedan väljer att sko av hästen när hoven vuxit till sig rätt, så var noga med att INTE verka för mycket bak om en alls eftersom hästen kanske även har stort eget slitage.

Vissa hästar kan inte gå barfota och då ska de absolut inte behöva gå och ha ont, barfota är till för de hästar som är smärtfria och som inte sliter ner mer än va de växer till.

Om fram fungerar smärtfritt så går det bra att sko bara bak. Med rätt vinklar och skoning så kommer ni se en förändring och en liten tillväxt på 2-3 månader.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 819
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 275
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 988
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka