Laga tegelvägg?

lady_vip

Trådstartare
Väggen på detta stallet har blivit förstörd av svalor som tyckt att puts är finfint byggmaterial, hur lagar man det bäst??

AF4ED205-CDCA-431F-9A87-F2A06C49BB11-13646-0000199238792523_zpsfb958b0f.jpg

27FE4BD5-D43C-49D3-B140-8C643F62D02B-13925-000019C1C447A5F0_zps1eb5cbba.jpg

Putsar i där det fattas tegel och fog? Putsar allt? Lagar på nåt annat sätt?

De andra väggarna är okej, det är mest denna långsidan som blivit anfallen:banghead:

Sv: Laga tegelvägg?

Väldigt överskådlig bild av skadorna på väggen!

Det syns tydligt att man lagat med olika typer av bruk på väggen, som har olika egenskaper, och det är nog mera det som är problemet än svalorna.

Svalor bygger bo av lera kombinerat med egen saliv, man kan se dem sitta och plocka lera när den mjuk efter regn på våren. Så skulle de plocka från väggen så är det därför ett av de använda materialen är lerbruk.

Oavsett om väggen är murad/fogad (ursprungligen) med kalkbruk, K/C-bruk, cement eller eventuellt lerbruk (ovanligt i mina trakter, men kanske vanligt hos dig?), så måste man använda samma sorts bruk när man fogar om.

Om man använder en helt annan sorts bruk än det som väggen är murad av, så kommer det att röra sig (eller inte röra sig) i ett annat tempo än resten av konstruktion, och då kommer det ganska snart att gå sönder på något sätt igen.
Kalkbruk "rör" sig relativt mycket, och följer om/när stenarna rör sig, medan cement är i princip orörligt. Om då väggen är "gammal" och ursprungligen murad med ett kalkbruk (vanligt), och man senare lagat/fogat om med cement, så ser ofta konstruktionen ut som på bilden. Sådan "reparationer" gjordes väldigt ofta på 1960- och 1970-talet.

I absolut värsta fall, så är det inte fogen som lossnar, utan istället själva murverket som börjar spricka.

Så börja med att ta reda på vilket sorts bruk som användes från början.
Pilla, mejsla, använd murhammare eller använd vinkelslip för att ta bort löst bruk och fastsittande av "fel" sort. Sedan är det relativt enkelt att foga om. Underarbetet är som så ofta tråkigast men väldigt viktigt för ett hållbart och snyggt resultat.

Mjuka bruk som kalkbruk eller lerbruk, är lätta att jobba med, man har också gott om tid på sig att justera om det inte blev snyggt på en gång. Cementbruk kräver ett uns mer handlag, eftersom det är lite mer bråttom att bli färdig.

Jag är ganska säker på att det är kalkbruk, stallet är byggt på 1930-talet och här byggs det mesta med kalkbruk. Jag har putsat en hel del med kalkputs hos mina föräldrar, de har 2 uthus med samma typ av uppbyggnad, men de är helputsade så där har jag lagat en hel del. Som du säger är det ju ett enkelt material att hålla på med, skönt att slippa finlira!

Dock hade jag inte tänkt på att de lagat med cement, men det ser jag ju nu.

Men där där tegelstenarna i stort sett är borta, vad skulle du gjort där? Bara putsat över med tjockare puts?

Det syns att man tidigare tagit bort trasiga tegelstenar, och lagat i med nya stenar.

Om tegelstenarna "bara" är fransiga, saknar en del av ett hörn eller liknande, och jag bara vill att det ska fungera, så skulle jag nog göra det enkelt för mig, och bara lägga på mer bruk.

Om fler stenar bredvid varandra är rejält trasiga och kanske t.o.m. spruckna, och man därmed riskerar att det kommer in vatten i väggen som kan orsaka ännu mer skador, t.ex. genom att tegelstenarna blir frostsprängda, så skulle jag åtminstone fundera över om jag inte skulle plocka bort ett par stenar, och ersätta dessa med nya.

Det är ändå förhållandevis lätt att ta bort några stenar när det är murat med kalkbruk, tricket är nog, att om det är ett gammalt hus, hitta "nya" (gärna begagnade) tegelstenar som har rätt format och helst rätt färg. Jag skulle nog börja med att leta tegelstenar innan jag bestämde mig för att ta bort några stenar ur väggen.

Annars så kan man skjuta på problemet med de riktigt dåliga stenarna, genom att putsa över...

För mig, handlar sådana här reparationer handlar om hur mycket tid man har, hur viktigt det är att det blir "snyggt", om man ska prioritera att hejda förfallet för tillfället, eller om man ska göra ett superjobb och få till det till näst intill nyskick.

Har man hejdat förfallet, så kan man ju återkomma flera år senare för att göra det riktiga superjobbet.

Klarar man av att fixa sånt här som lekman, eller måste man anlita en fackman för att det ska se bra ut efteråt?

Klarar man av att fixa sånt här som lekman, eller måste man anlita en fackman för att det ska se bra ut efteråt?

Har man väldigt många "tummar mitt i handen", så ska man nog avstå.

Men, i synnerhet om man jobbar med de lite mer gammaldags materialen som kalk- eller lerbruk, så är det faktiskt lite lättare än med modern cement.

Skorstenar eller öppna spisar ska man avstå helt ifrån, om det inte bara handlar om att laga lite puts, annars kan det bli farligt. Att gå en kurs är nog en lämplig förberedelse om man har sådant framför sig, även om man till slut anlitar någon för jobbet.

Man ska nog inte heller börja med en bostadshusfasad, utan snarare med ett stycke av en grundmur (ofta utförda i natursten med kalkbruk) på ett mindre hus, och på den minst synliga sidan.

Och så gäller det att ta tid på sig och tänka igenom hur man ska (bör) göra.
Att läsa några riktiga böcker, inte enbart leta efter tips på nätet alltså, är också bra förberedelse.

Det är inte helt enkelt att anlita en fackman heller till reparationer av gamla grunder eller murade väggar. Det behövs en fackman som är kunnig i olika murningstekniker på gamla hus och inte en som plockar med sig närmast påse med bruk från byggmarknaden.
En del mer "allt-i-allo" byggare kan inte, eller tänker inte, på vilka material som ingått i den gamla (ursprungliga) konstruktionen, utan kör på med vanlig cement av slentrian, oavsett om det är rätt att använda eller ej.

Jag är inte byggare, men har renoverat på flera egna hus genom åren, samt hjälpt mina föräldrar och mina barn. Det svåraste är nog att bestämma sig för om man har tid, kunskap och ork att göra saker själv, eller om man ska lägga pengar på att leja någon.

För 8-10 år sedan t.ex., så putsade jag om en rörspis, men en kakelugnsmakare hade då gjort övriga reparationer på rörspisen. Efter det gick jag på kurs hos byggnadsvårdsföreningen.
Sedan kändes det enkelt att fixa grunden på huset med rörspisen. Grunden hade fått en hel del skador p.g.a. lagningar med cement. Efter det så gav jag mig i kast med att knacka ner puts och putsa om en trädgårdsmur runt en uteplats hos mina föräldrar.

På vår lada finns en del med cement / leca (?)block som ser ledsam ut. Jag skulle vilja snygga till det och få bort skarvarna, men har inte lust / möjlighet att leja proffs för det. Jo, tummen sitter nog där den ska, både hos mig och sambon, men det verkar så OERHÖRT komplicerat när man läser om det...

Om man inte är så noga med kvaliteten utan det bara ska se bra ut för ögat under en tioårsperiod, tror du att det skulle kunna gå att fixa själv..?

Är det en "sån där putsad leca- eller betongblocksmur där fogarna/blocken syns som skuggor genom putsen"?

Har du en bild?

I så fall kan det räcka med att "måla" putsen med kalkfärg, silikatfärg eller ännu modernare putsfärg, efter att ha lagat putsen vid behov.
Det här är i så fall förhållandevis enkelt, enklare än TS tegelvägg...

Men igen, för att veta vilken/vilka metoder som är kan fungera i just ditt fall, så behöver man veta vilken sorts puts det är...

Kalkputs lagas med kalkputs och målas med kalkfärg. K/C puts lagas med K/C puts, kalkputs kan användas ibland och målas med kalkfärg eller Silikatfärg. Cementputs lagas med cement och målas med silikatfärg.

Så hemskt besvärligt är det inte. Det svåraste är nog att avgöra vilken sorts puts det är. Kalkfärg, om det är det som ska användas, finns inte alltid att köpa på stormarknaden, utan köps i färghandeln, välsorterade bygghandlare och byggnadsvårdsbutiker.

Om ni går till en butik, och önskar köpa kalkfärg till kalkputsen (om det är det ni ska ha), och det inte finns, utan försäljaren säger något i stil med: "vi har den här fantastiska moderna lättanvända produkten istället", använd det INTE.
Det kan vara något som inte andas eller rör sig i takt med putsen, så efter ett antal år så blir det problem med sprickande och bortfallande puts istället.
Produkten är säkert jättebra, till det den är avsedd för...

Den är inte putsad alls, bara målad på...:meh: Alltså betong / lecablock med vit målarfärg...

det är betonghålsten.

Ta reda på vad det är för färg och försök få bort den. Sedan borde det gå enkelt att putsa. (har ni tur är det kalkfärg)

Har ni tummarna på rätt ställe klarar ni att putsa själva.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 093
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 783
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård