Sv: Laga tegelvägg?
Klarar man av att fixa sånt här som lekman, eller måste man anlita en fackman för att det ska se bra ut efteråt?
Har man väldigt många "tummar mitt i handen", så ska man nog avstå.
Men, i synnerhet om man jobbar med de lite mer gammaldags materialen som kalk- eller lerbruk, så är det faktiskt lite lättare än med modern cement.
Skorstenar eller öppna spisar ska man avstå helt ifrån, om det inte bara handlar om att laga lite puts, annars kan det bli farligt. Att gå en kurs är nog en lämplig förberedelse om man har sådant framför sig, även om man till slut anlitar någon för jobbet.
Man ska nog inte heller börja med en bostadshusfasad, utan snarare med ett stycke av en grundmur (ofta utförda i natursten med kalkbruk) på ett mindre hus, och på den minst synliga sidan.
Och så gäller det att ta tid på sig och tänka igenom hur man ska (bör) göra.
Att läsa några riktiga böcker, inte enbart leta efter tips på nätet alltså, är också bra förberedelse.
Det är inte helt enkelt att anlita en fackman heller till reparationer av gamla grunder eller murade väggar. Det behövs en fackman som är kunnig i olika murningstekniker på gamla hus och inte en som plockar med sig närmast påse med bruk från byggmarknaden.
En del mer "allt-i-allo" byggare kan inte, eller tänker inte, på vilka material som ingått i den gamla (ursprungliga) konstruktionen, utan kör på med vanlig cement av slentrian, oavsett om det är rätt att använda eller ej.
Jag är inte byggare, men har renoverat på flera egna hus genom åren, samt hjälpt mina föräldrar och mina barn. Det svåraste är nog att bestämma sig för om man har tid, kunskap och ork att göra saker själv, eller om man ska lägga pengar på att leja någon.
För 8-10 år sedan t.ex., så putsade jag om en rörspis, men en kakelugnsmakare hade då gjort övriga reparationer på rörspisen. Efter det gick jag på kurs hos byggnadsvårdsföreningen.
Sedan kändes det enkelt att fixa grunden på huset med rörspisen. Grunden hade fått en hel del skador p.g.a. lagningar med cement. Efter det så gav jag mig i kast med att knacka ner puts och putsa om en trädgårdsmur runt en uteplats hos mina föräldrar.