Lag på utevistelse

proxygirl555

Trådstartare
Finns det ngn lag på om minst antal timmar en häst ska vistas ute? Våran stallägare bryr sig inte om ifall hästarna e ute bara i 1 timme, åså kan han ge oss förbud för att ta ut dom. Hittar inte om det finns ngn sådan här lag.

Sv: Lag på utevistelse

Vad jag har hört är det fr.o.m 1 oktober 2010 lag på att hästar inte får vara uppbundna i spilta mer än 16h/dygn.
Så om hästen stor i box får den stå där dygnet runt, enligt lagen. Det är upp till ägaren hur mycket boxhästarna får komma ut.

TROR jag

Sv: Lag på utevistelse

Det finns ingen lag som säger att hästen ska vara ute varje dag, på vilken yta eller hur länge. Står den i spilta får den dock bara vistas där ett visst antal timmar varje dygn.

Däremot ska den ges möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter varje dag, men det kan ordnas genom t.ex. rastning i ridhus.

Det finns såklart tillfällen då det är tillåtet att göra undantag, vid skada eller extrema, oförutsägbara vädersituationer etc. Men det är bara i undantagsfall, som sagt.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 286
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar