Lag på utevistelse

proxygirl555

Trådstartare
Finns det ngn lag på om minst antal timmar en häst ska vistas ute? Våran stallägare bryr sig inte om ifall hästarna e ute bara i 1 timme, åså kan han ge oss förbud för att ta ut dom. Hittar inte om det finns ngn sådan här lag.

Sv: Lag på utevistelse

Vad jag har hört är det fr.o.m 1 oktober 2010 lag på att hästar inte får vara uppbundna i spilta mer än 16h/dygn.
Så om hästen stor i box får den stå där dygnet runt, enligt lagen. Det är upp till ägaren hur mycket boxhästarna får komma ut.

TROR jag

Sv: Lag på utevistelse

Det finns ingen lag som säger att hästen ska vara ute varje dag, på vilken yta eller hur länge. Står den i spilta får den dock bara vistas där ett visst antal timmar varje dygn.

Däremot ska den ges möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter varje dag, men det kan ordnas genom t.ex. rastning i ridhus.

Det finns såklart tillfällen då det är tillåtet att göra undantag, vid skada eller extrema, oförutsägbara vädersituationer etc. Men det är bara i undantagsfall, som sagt.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 880
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18