Lag på sparkskydd.

Det man blir mest förvånad över är som sagt, att hela den här boken med regler och bestämmelser inte står med i jordbruksverkets sida, över vad som krävs innan man skaffar häst.
Står nog inte ens 10% där.
Ringer man till jordbruksverket och frågar, blir man hänvisad till länssyrelsen, som då har sitt eget reglemente.
Vilket i många fall resulterar i hästkorv eller vandringspokal.
Alternativt, hästägare får fortsätta lätta på plånboken om han tycker om sin häst.
Någon form av utpressning eller maffia är en ärlig liknelse.

Ligger mer bakom, ja.
Om du bara visste hur många punkter jag åtgärdat.
Gissningsvis upp emot 50 st, men det kommer hela tiden nya, så det börjar helt klart kännas VÄLDIGT personligt.
Hästen mår bra, och är i bra hull, dessutom.
Är inte det det viktigaste, eller har jag missförstått något.

Djurhållningen är inte optimal, men det kan den heller inte bli.
Anledningen är den att, i bästa fall hade jag kunnat skaffa en sällskapsshettis, till hästen.
Problemet är att betet inte räcker till två, hur man än gör.
Och för att hästen ska må bra och vara frisk, måste dem kunna beta hur mycket den vill under betessesongen.
Annars tappar den hull.
Och sedan blir det en ond cirkel, hästarna har sällskap av varandra men är i dåligt hull och sjuka istället.

Mitt val var att följa lagen, och låta hästen SE OCH HÖRA ANDRA HÄSTAR DAGLIGEN, men enligt länssyrelsen räcker nu inte det, av någon anledning.
Hästen får dessutom fysisk kontakt, genom att den får sniffa på varandras mular över stängslet.
Är inte detta ett personligt påhopp från länssyrelsen, så vad är det.

Jag skulle själv aldrig ha en häst ensam på det viset, jag tror nog de mår bättre av att faktiskt ha någon häst hos sig än att bara se o höra andra hästar dagligen, men vad lagen säger lägger jag mig inte i. Är det ok för de med dem andra hästarna att din går å sniffar på dem över staketet? Jag skulle oroa mig för skaderisk....

Däremot har vi inte heller mark så det räcker till bete åt våra hästar (2 shettisar o 2 ridhästar) men vi kör då bort dem till annat bete under ett par månader på sommaren. Skulle inte ha som alternativ att det bara räcker till 1 och därmed ha den ensam. En sällskapsshettis gör inte så stor skillnad på betet och mår oftast bäst av att inte ha för kraftigt bete ändå.

Jag kan inte se hur detta skulle vara oklart eller inte peka på de bestämmelser som gäller:
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html
Av den sidan är det klart att hästar SKA ha sällskap - sällskapet BÖR vara andra hästar, men det kan till nöds gå att använda andra flocklevande betesdjur. (SKA i lagtex = här ruckas normalt inte en milimeter, BÖR i lagtext = kan syftet med lagen uppnås på annat sätt kan detta accepteras/finns tillräckligt tungt vägande skäl till ett avsteg kan detta i vissa fall accepteras). I motiven till föreskrifterna står: "En häst som utan att visa tecken på akut stress, stereotypier eller apati, står ensam i ett stall nattetid men dagtid vistas i hage där den har andra hästar i omedelbar närhet som den kan se och höra, har förmodligen fått ett minimibehov av social kontakt uppfyllt." Dvs du får nog ställa de andra hästarna i hagar bredvid din hästs hage för att de ska "duga" som sällskap - att leda dem förbi räcker bara under den stund då de är där.

Det framgår att utegångshästar SKA ha en torr och hygienisk plats att ligga på.

Det framgår att ligghallar SKA vara utformade så att hästen inte kan fastna.

Det framgår att man SKA kunna stalla in en sjuk eller skadad häst. Och att hästar SKA kunna tas in i ligghall/stall för att skyddas mot t.ex. vädret.

Jag förstår att det är stressigt att få kritik för hästhållningen men läs igenom materialet på Jordbruksverkets sida. Ring till dem eller be inspektörerna om hjälp med hur du ska uppfylla kraven. Och hur frustrerande det än är: Inga dödshot! Man får absolut inte skriva något som kan tolkas som att man anser att någon ska skjutas för att hen gör sitt jobb!

Så är det, nog.
Men att dom inte skriver ut allt det där på jordbruksverkets sida, på en gång istället, gör ju att man blir misstänksam.
Mått och allt annat finns ju, till olika storlekar på häst.
Så varför inte ta med att sparkskydd ska finnas, och hur dessa ska vara utformade.
Samt att strömaterial inte får ligga på backen, och att glipor mellan nedersta plankan och backen inte får finnas.
Och mycket annat.
Står till exempel inte så mycket som en antydan någonstans att hästen dessutom måste ha tillgång till ett uppvärmt sjukrum i händelse om den blir sjuk.
Och hur det ska vara utformat.
Som jag förstår, är det så här många, många, många, många hästar blir hästkorv.
Dom spelar på hur stark band man har till djuret, och försöker hålla sig till gränsen på antalet kostsamma inspektioner, och hästkorv.
Fördjävligt.
Det står i lagtexten att stall/box ska vara utformat så att det håller för hästspark. Så det är inget nytt för ligghallar och vindskydd utan det har gällt hela tiden. Allt är gjort för att minimera risken för att hästarna skadar sig.
Jag tycker att det är värre att det fortfarande finns sådana som tillverkar och säljer färdiga stall och boxar som håller för kraven.
För ett par år sedan när vi skulle bygga om tänkte jag köpa färdiga boxar. Hittade några som var till ett bra pris och frågade då om galler och väggar höll för kraven. Svaret jag fick var att om jag ville ha godkända boxar fick jag betala mer.

Ligger mer bakom, ja.
Om du bara visste hur många punkter jag åtgärdat.
Gissningsvis upp emot 50 st, men det kommer hela tiden nya, så det börjar helt klart kännas VÄLDIGT personligt.
Hästen mår bra, och är i bra hull, dessutom.
Är inte det det viktigaste, eller har jag missförstått något.

Anledningen är den att, i bästa fall hade jag kunnat skaffa en sällskapsshettis, till hästen.
Och för att hästen ska må bra och vara frisk, måste dem kunna beta hur mycket den vill under betessesongen.
Annars tappar den hull.
Och sedan blir det en ond cirkel, hästarna har sällskap av varandra men är i dåligt hull och sjuka istället.

Mitt val var att följa lagen, och låta hästen SE OCH HÖRA ANDRA HÄSTAR DAGLIGEN, men enligt länssyrelsen räcker nu inte det, av någon anledning.
Hästen får dessutom fysisk kontakt, genom att den får sniffa på varandras mular över stängslet.

Jag tycker inte du ska ha häst om du inte kan erbjuda bättre tillvaro. Allt jag ser är undanflykter-

Jag förstår inspektörerna.

Det man blir mest förvånad över är som sagt, att hela den här boken med regler och bestämmelser inte står med i jordbruksverkets sida, över vad som krävs innan man skaffar häst.
Står nog inte ens 10% där.
Ringer man till jordbruksverket och frågar, blir man hänvisad till länssyrelsen, som då har sitt eget reglemente.
Vilket i många fall resulterar i hästkorv eller vandringspokal.
Alternativt, hästägare får fortsätta lätta på plånboken om han tycker om sin häst.
Någon form av utpressning eller maffia är en ärlig liknelse.
Det mesta av det du klagar på är för en hästkunnig person helt naturligt. Det är dessutom lätt att hitta allt det du nämner om man läser på sjv. Jag förstår inte ditt problem. Du har, om än på annan sida, diskuterat det här sedan mitten på juli förra året. Du har under tiden fått massor av kunskap serverad, kunskap som du bara förkastar. Vid det här laget borde du hunnit läsa alla regler som finns om hästhållning och även om du inte tror på dem så borde du tagit dem till dig eftersom du säger att du vill ha kvar hästen.

Jag kan inte se hur detta skulle vara oklart eller inte peka på de bestämmelser som gäller:
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html
Av den sidan är det klart att hästar SKA ha sällskap - sällskapet BÖR vara andra hästar, men det kan till nöds gå att använda andra flocklevande betesdjur. (SKA i lagtex = här ruckas normalt inte en milimeter, BÖR i lagtext = kan syftet med lagen uppnås på annat sätt kan detta accepteras/finns tillräckligt tungt vägande skäl till ett avsteg kan detta i vissa fall accepteras). I motiven till föreskrifterna står: "En häst som utan att visa tecken på akut stress, stereotypier eller apati, står ensam i ett stall nattetid men dagtid vistas i hage där den har andra hästar i omedelbar närhet som den kan se och höra, har förmodligen fått ett minimibehov av social kontakt uppfyllt." Dvs du får nog ställa de andra hästarna i hagar bredvid din hästs hage för att de ska "duga" som sällskap - att leda dem förbi räcker bara under den stund då de är där.

Det framgår att utegångshästar SKA ha en torr och hygienisk plats att ligga på.

Det framgår att ligghallar SKA vara utformade så att hästen inte kan fastna.

Det framgår att man SKA kunna stalla in en sjuk eller skadad häst. Och att hästar SKA kunna tas in i ligghall/stall för att skyddas mot t.ex. vädret.

Jag förstår att det är stressigt att få kritik för hästhållningen men läs igenom materialet på Jordbruksverkets sida. Ring till dem eller be inspektörerna om hjälp med hur du ska uppfylla kraven. Och hur frustrerande det än är: Inga dödshot! Man får absolut inte skriva något som kan tolkas som att man anser att någon ska skjutas för att hen gör sitt jobb!

Ska kunna tas in i ligghall för att skyddas mot väder.
Problemet här är, att om jag stänger ingången i ligghallen, dvs, vindskyddet.
Och värmer upp det, som det sägs att det krävs.
Så det blir varm där, det är tänkt att den sjuka hästen ska ligga.
Under tiden har ju inte hästen något vindskydd att gå in i, som den vill, påpekar inspektörerna.
Så du tycker det är konstigt att jag vill ha ihjäl dom?

Ska kunna tas in i ligghall för att skyddas mot väder.
Problemet här är, att om jag stänger ingången i ligghallen, dvs, vindskyddet.
Och värmer upp det, som det sägs att det krävs.
Så det blir varm där, det är tänkt att den sjuka hästen ska ligga.
Under tiden har ju inte hästen något vindskydd att gå in i, som den vill, påpekar inspektörerna.
Så du tycker det är konstigt att jag vill ha ihjäl dom?
Då måste du ha ett större så du kan värma upp en del och den andra delen kan hästen nyttja under tiden? Ser inga konstigheter i det.

Tycker dom kan titta på kök boro för att få en förståelse för hästars förmåga att klara sig från skador.
Men det är klart, ligger hästen i kuvös tills han är 20 år, var efter han släpps ut, kommer han snubbla och slå ihjäl sig.

Fast nu står det ju klart och tydligt att man ska ha ett utrymme förutom lösdriften som hästen går i, som man kan ta in den i och som går att värma upp. Jag ser inte det otydliga faktiskt.
Och vad hindrar från att värma upp ligghallen, som vindskyddet även kallas, och ha det som sjukrum?

Hittat utan problem på jordbruksverkets hemsida.

"Sjukboxar
Om hästarna normalt sett står uppbundna i spilta eller hålls i grupp, ska sjuka hästar kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas var för sig. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. Antalet sjukboxar måste anpassas till antalet hästar. Det bör finnas minst en sjukbox för var 25:e häst.

För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. I denna zon kan hästarna utan svårigheter upprätthålla sin värmebalans. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box."

"Håll rent och torrt i stallet
Du ska hålla rent i stallet och i andra förvaringsutrymmen för din häst. Ströbäddar och ströade liggplatser ska hållas torra och rena. Strömedlet ska vara lämpligt för din häst och ha bra hygienisk kvalitet. Du ska rengöra hela stallet noggrant minst en gång varje år."

"Väggar och dörrar måste kunna stå emot hästsparkar och de ska vara byggda så att din häst inte kan fastna med till exempel hovar eller käke i dem."

"Din häst behöver social kontakt
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver."

Senast ändrad:
Börjar med det här.

För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. I denna zon kan hästarna utan svårigheter upprätthålla sin värmebalans. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box."

Sätter man för en vägg i vindskyddet går det att värma upp.
Vad är problemet?

Och det här.

Din häst behöver social kontakt
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra

Finns fler exempel?
Hund som går ute i hagen hade passat bäst för både mig och hästen.

Annars tappar den hull.
Stödfodra som alla andra får göra vars bete inte räcker?
Det där är så totalt livsfarligt, det är inte okej tycker jag att låta sin häst nosa på andra hästar den inte känner över staket. Det kan sluta hur som helst. Hade blivit vansinnig om någon lät sin häst nosa på min över staketet.

Börjar med det här.

Sätter man för en vägg i vindskyddet går det att värma upp.
Vad är problemet?
Hur blir den sociala kontakten med andra hästar under den tiden?

Och det här.

"Håll rent och torrt i stallet

Du ska hålla rent i stallet och i andra förvaringsutrymmen för din häst. Ströbäddar och ströade liggplatser ska hållas torra och rena. Strömedlet ska vara lämpligt för din häst och ha bra hygienisk kvalitet. Du ska rengöra hela stallet noggrant minst en gång varje år."

"Väggar och dörrar måste kunna stå emot hästsparkar och de ska vara byggda så att din häst inte kan fastna med till exempel hovar eller käke i dem.

Sparkskyddet är lätt fixat, om än dyrt med 45 mm plank.
Men var står det att strö inte får ligga på backen?
Här halm plus torv.

Hur blir den sociala kontakten med andra hästar under den tiden?

Sporadisk, när jag rider (nästan varje dag).
Det behövdes ju inte skriver dom.
Det jag erbjuder är det bästa som går med tanke på platsen.
Ändrar man blir det bara sämre på ett eller annat sätt.
Hästen står bredvid huset, som hos Pippi Långstrump.
Kan det bli bättre? Egentligen?

Liknande trådar

Anläggning Vi håller på att bygga nytt stall :love: I väntan på att plattan ska tina fram bygger vi väggarna i block inomhus. Visade sig att det...
Svar
11
· Visningar
2 786
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 837
Senast: Roheryn
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka