Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ligger mer bakom, ja.
Om du bara visste hur många punkter jag åtgärdat.
Gissningsvis upp emot 50 st, men det kommer hela tiden nya, så det börjar helt klart kännas VÄLDIGT personligt.
Hästen mår bra, och är i bra hull, dessutom.
Är inte det det viktigaste, eller har jag missförstått något.
Djurhållningen är inte optimal, men det kan den heller inte bli.
Anledningen är den att, i bästa fall hade jag kunnat skaffa en sällskapsshettis, till hästen.
Problemet är att betet inte räcker till två, hur man än gör.
Och för att hästen ska må bra och vara frisk, måste dem kunna beta hur mycket den vill under betessesongen.
Annars tappar den hull.
Och sedan blir det en ond cirkel, hästarna har sällskap av varandra men är i dåligt hull och sjuka istället.
Mitt val var att följa lagen, och låta hästen SE OCH HÖRA ANDRA HÄSTAR DAGLIGEN, men enligt länssyrelsen räcker nu inte det, av någon anledning.
Hästen får dessutom fysisk kontakt, genom att den får sniffa på varandras mular över stängslet.
Är inte detta ett personligt påhopp från länssyrelsen, så vad är det.
Det står i lagtexten att stall/box ska vara utformat så att det håller för hästspark. Så det är inget nytt för ligghallar och vindskydd utan det har gällt hela tiden. Allt är gjort för att minimera risken för att hästarna skadar sig.Så är det, nog.
Men att dom inte skriver ut allt det där på jordbruksverkets sida, på en gång istället, gör ju att man blir misstänksam.
Mått och allt annat finns ju, till olika storlekar på häst.
Så varför inte ta med att sparkskydd ska finnas, och hur dessa ska vara utformade.
Samt att strömaterial inte får ligga på backen, och att glipor mellan nedersta plankan och backen inte får finnas.
Och mycket annat.
Står till exempel inte så mycket som en antydan någonstans att hästen dessutom måste ha tillgång till ett uppvärmt sjukrum i händelse om den blir sjuk.
Och hur det ska vara utformat.
Som jag förstår, är det så här många, många, många, många hästar blir hästkorv.
Dom spelar på hur stark band man har till djuret, och försöker hålla sig till gränsen på antalet kostsamma inspektioner, och hästkorv.
Fördjävligt.
Ligger mer bakom, ja.
Om du bara visste hur många punkter jag åtgärdat.
Gissningsvis upp emot 50 st, men det kommer hela tiden nya, så det börjar helt klart kännas VÄLDIGT personligt.
Hästen mår bra, och är i bra hull, dessutom.
Är inte det det viktigaste, eller har jag missförstått något.
Djurhållningen är inte optimal, men det kan den heller inte bli.
Anledningen är den att, i bästa fall hade jag kunnat skaffa en sällskapsshettis, till hästen.
Och för att hästen ska må bra och vara frisk, måste dem kunna beta hur mycket den vill under betessesongen.
Annars tappar den hull.
Och sedan blir det en ond cirkel, hästarna har sällskap av varandra men är i dåligt hull och sjuka istället.
Mitt val var att följa lagen, och låta hästen SE OCH HÖRA ANDRA HÄSTAR DAGLIGEN, men enligt länssyrelsen räcker nu inte det, av någon anledning.
Hästen får dessutom fysisk kontakt, genom att den får sniffa på varandras mular över stängslet.
Det mesta av det du klagar på är för en hästkunnig person helt naturligt. Det är dessutom lätt att hitta allt det du nämner om man läser på sjv. Jag förstår inte ditt problem. Du har, om än på annan sida, diskuterat det här sedan mitten på juli förra året. Du har under tiden fått massor av kunskap serverad, kunskap som du bara förkastar. Vid det här laget borde du hunnit läsa alla regler som finns om hästhållning och även om du inte tror på dem så borde du tagit dem till dig eftersom du säger att du vill ha kvar hästen.Det man blir mest förvånad över är som sagt, att hela den här boken med regler och bestämmelser inte står med i jordbruksverkets sida, över vad som krävs innan man skaffar häst.
Står nog inte ens 10% där.
Ringer man till jordbruksverket och frågar, blir man hänvisad till länssyrelsen, som då har sitt eget reglemente.
Vilket i många fall resulterar i hästkorv eller vandringspokal.
Alternativt, hästägare får fortsätta lätta på plånboken om han tycker om sin häst.
Någon form av utpressning eller maffia är en ärlig liknelse.
Jag kan inte se hur detta skulle vara oklart eller inte peka på de bestämmelser som gäller:
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html
Av den sidan är det klart att hästar SKA ha sällskap - sällskapet BÖR vara andra hästar, men det kan till nöds gå att använda andra flocklevande betesdjur. (SKA i lagtex = här ruckas normalt inte en milimeter, BÖR i lagtext = kan syftet med lagen uppnås på annat sätt kan detta accepteras/finns tillräckligt tungt vägande skäl till ett avsteg kan detta i vissa fall accepteras). I motiven till föreskrifterna står: "En häst som utan att visa tecken på akut stress, stereotypier eller apati, står ensam i ett stall nattetid men dagtid vistas i hage där den har andra hästar i omedelbar närhet som den kan se och höra, har förmodligen fått ett minimibehov av social kontakt uppfyllt." Dvs du får nog ställa de andra hästarna i hagar bredvid din hästs hage för att de ska "duga" som sällskap - att leda dem förbi räcker bara under den stund då de är där.
Det framgår att utegångshästar SKA ha en torr och hygienisk plats att ligga på.
Det framgår att ligghallar SKA vara utformade så att hästen inte kan fastna.
Det framgår att man SKA kunna stalla in en sjuk eller skadad häst. Och att hästar SKA kunna tas in i ligghall/stall för att skyddas mot t.ex. vädret.
Jag förstår att det är stressigt att få kritik för hästhållningen men läs igenom materialet på Jordbruksverkets sida. Ring till dem eller be inspektörerna om hjälp med hur du ska uppfylla kraven. Och hur frustrerande det än är: Inga dödshot! Man får absolut inte skriva något som kan tolkas som att man anser att någon ska skjutas för att hen gör sitt jobb!
Då måste du ha ett större så du kan värma upp en del och den andra delen kan hästen nyttja under tiden? Ser inga konstigheter i det.Ska kunna tas in i ligghall för att skyddas mot väder.
Problemet här är, att om jag stänger ingången i ligghallen, dvs, vindskyddet.
Och värmer upp det, som det sägs att det krävs.
Så det blir varm där, det är tänkt att den sjuka hästen ska ligga.
Under tiden har ju inte hästen något vindskydd att gå in i, som den vill, påpekar inspektörerna.
Så du tycker det är konstigt att jag vill ha ihjäl dom?
Och vad hindrar från att värma upp ligghallen, som vindskyddet även kallas, och ha det som sjukrum?Fast nu står det ju klart och tydligt att man ska ha ett utrymme förutom lösdriften som hästen går i, som man kan ta in den i och som går att värma upp. Jag ser inte det otydliga faktiskt.
Fast nu står det ju klart och tydligt att man ska ha ett utrymme förutom lösdriften som hästen går i, som man kan ta in den i och som går att värma upp. Jag ser inte det otydliga faktiskt.
Stödfodra som alla andra får göra vars bete inte räcker?Djurhållningen är inte optimal, men det kan den heller inte bli.
Annars tappar den hull.
Det där är så totalt livsfarligt, det är inte okej tycker jag att låta sin häst nosa på andra hästar den inte känner över staket. Det kan sluta hur som helst. Hade blivit vansinnig om någon lät sin häst nosa på min över staketet.Mitt val var att följa lagen, och låta hästen SE OCH HÖRA ANDRA HÄSTAR DAGLIGEN, men enligt länssyrelsen räcker nu inte det, av någon anledning.
Hur blir den sociala kontakten med andra hästar under den tiden?Börjar med det här.
För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. I denna zon kan hästarna utan svårigheter upprätthålla sin värmebalans. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box."
Sätter man för en vägg i vindskyddet går det att värma upp.
Vad är problemet?
Hur blir den sociala kontakten med andra hästar under den tiden?