Lag om att id-märka katter på G!!

Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Så du menar att alla som har innekatter är djurplågare?
Varför är det mer synd om katter än trex hästar o hundar som får vara ute under kontrollerade former?

Herrgud :eek: Finns du på riktigt?

Varför skulle det vara fel att betala ordentligt för en katt? Varför ska de vara nästintill gratis?

Nwj, jag är inte uppfödare o jag har haft både raskatter o huskatter.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Så du menar att alla som har innekatter är djurplågare?
Varför är det mer synd om katter än trex hästar o hundar som får vara ute under kontrollerade former?

Herrgud :eek: Finns du på riktigt?

Finns du själv på riktigt?

Ifall du inte vet det så anses det som djurplågeri att hålla hästar och hundar inne dygnet runt.
Så av samma anledning ser jag det som djurplågeri att hålla katter inspärrade dygnet runt.
Sen finns det väl tyvärr kattraser som sönderavlats så att de inte passar utomhus, men den stora majoriteten av katter har inga problem att vistas ute.

Sen kanske en lägenhet i stan inte är så lämplig för de flesta katter, men det gäller ju även ifall man väljer att skaffa grisar, getter eller andra djur att man får se till att man kan hålla dem på ett vettigt sätt.



Varför skulle det vara fel att betala ordentligt för en katt? Varför ska de vara nästintill gratis?

Det är väl upp till var och en att betala vad den vill för en katt. Att jag som köpare uppskattar låga priser är väl inte särskilt konstigt. Finns det någon vara som köpare gärna ser att den är så dyr som möjligt?

Så det är ju helt självklart att jag föredrar att betala 200 kr för en kattunge än 5000 kr. Hade jag varit kattuppfödare (ser att du inte är det) så hade jag nog resonerat annorlunda så jag har full förståelse att det finns en önska att kunna tjäna rejält med pengar på sina kattungar.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Men det är ju inget som hindrar dig i att ha din kastrerade, märkta katt ute så den kan fånga möss?

Som jag redan skrivit är mina katter kastrerade. Problemet är ifall du inte fattar det att man tvingar okastrerade katter att bli innekatter, vilket jag ser som rent djurplågeri i de flesta fall.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Gällande att du inte tycker att staten har att göra med att du har katt... Ja du, det paranoida uttalandet vet jag inte om jag ens kan bemöta.

Det har verkligen inget med paranoja att göra :confused:

Läser man inlägg som ditt så inser man hur väl staten har lyckats med sin indoktrinering.

Vad är nästa steg? Registrering av vandrande pinnar, det stör väl inte dig ifall staten av någon absurd anledning vill ha koll på det. Eller ska man registrera alla sina skor hos staten. Det kan ju finnas intresse att ha ett statligt skoregister att ha till hjälp för att identifiera skoavtryck på brottsplatser t.ex.

Nej Tack! Vi har tilräckligt med myndigheter idag, så jag klarar mig utan kattverket;)


Tyvärr förstår du inte att en obligatorisk ID-märkning antaglingen kommer att leda till att kommunala jägare + polisen kommer att avliva alla omärkta katter de finner. Tänk åtminstone på den effekten ifall du inte störs av kontrollsamhället.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag tror Mickss menar att många skriver att man ska kontakta Djurskyddet vid vanvård och annat. Djurskyddet är en förening som jobbar för djurskydd, men har inga befogenheter alls och kan således inte göra nått. Därför är det inte så bra att skriva att man ska kontakta djurskyddet, utan bäst att skriva att man ska kontakta just länsstyrelsen vid problem.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag personligen kunde inte bry mig mindre över om "staten" vill registrera mina hypotetiska vandrande pinnar. De kan få registrera mitt DNA, min skostorlek och mina matvanor också om de vill. Vad staten vet eller inte vet påverkar inte mig, jag har inga principer när det gäller sådana saker, helt enkelt. Och kom nu inte och prata om indoktrinering, faktum är att det finns inte någon inom "staten" som bryr sig om vad varesig du eller jag gör så länge vi sköter oss någorlunda. Det skrämmande är snarare att du sätter dina egna paranoida - för det är vad det är - principer före hundratusentals katters lidande.

Elakt nog så anser jag att en död katt lider inte och om lagen innebär att omärkta katter skjuts av så är det ägarna som tar smällen och förhoppningsvis lär sig till nästa gång.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag anser att det är ett ganska litet problem. Redan idag dör säkert tusentals katter varje år i svält för att dom inte har hem. Vad gör det några katter skulle avlivas på ett snabbt, sätt utan smärta? Det går inte att få hem till alla hemlösa katter, många måste tas bort. Och många skjuts redan idag faktiskt, jag har en kollega som åker ut och skjuter av kattkolonier på beställning av folk.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Tror du missade meningen, ute under konrollerade former.
Sen finns det faktiskt katter som har noll intresse av att vara ute.

Du skulle behöva sätta dig in i hur seriös kattuppfödning fungerar, de tjänar inte stora pengar.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

delvis KL

Så du menar att alla som har innekatter är djurplågare?
Varför är det mer synd om katter än trex hästar o hundar som får vara ute under kontrollerade former?

Har stött på människor med dom åsikterna i verkligheten. Inte så roligt att få höra "DEET tycker jag är GRYYYMT!" när man svarar ja på frågan om man har innekatt.
Att han hade en innätad balkong och fick gå ut på koppelpromenader nämnde jag inte. Men jag tror inte det hade gjort någon skillnad. Fast samtidigt så tror jag innekattshatarna automatiskt tror att katterna aldrig får se utsidan på lägenheten utan sitter inspärrad dygnet runt.

Och vad är skillnaden på koppelpromenader med katt och med hund? Jag öppnar ju inte bara dörren och släpper ut min hund innan jag stänger och går och lägger mig. Men det är tydligen helt okej med katter? Den frågan får gärna lashd svara på, vad är skillnaden på dom två? :)
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag menar närmaste djurskyddsinspektör eller djurskyddshandläggare. Just nu finns de hos länsstyrelsen.

Det är lite besvärligt och missvisande när en förening döper sig till samma sak hur skall folk då veta vart de skall vända sig?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag tycker ioförsig synd om hundar som enbart får gå i koppel, även de har ju ett behov av att få röra sig fritt.

Det går liksom inte att jämföra rakt av olika djur. Vi håller ju i princip inga andra djur som är revirsbundna som katter. Utan vi håller flockdjur (hästar, hundar, kossor, får, höns mfl). Flockdjur håller sig till sin flock.

Sen att folk har sina katter inne, i koppel, in nätade eller ute, under förutsättning att de verkar trivas så är väll det bra. Jag blir lika irriterad av människor som hävdar att alla katter som får gå ut far illa som alla som hävdar att de som har innekatter är djurplågare.

Det finns inte ett rätt.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Elakt nog så anser jag att en död katt lider inte och om lagen innebär att omärkta katter skjuts av så är det ägarna som tar smällen och förhoppningsvis lär sig till nästa gång.

Tja elak är nog en passande beskrivning på dig. Ser du bara katten som en pryl? Jag ser den som en levande varelse som man inte bara slår ihjäl hur som helst.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag menar djurskyddshandläggaren som finns hos länsstyrelsen i ditt län.

Det enklaste är att skriva in djurskydd + län (dvs det län man befinner sig i eller brottet begåtts i) i en sökmotor då får man upp vart man skall vända sig.

Exempel http://www.google.se/search?q=jönkö...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Vill du att jag ska vara ännu tydligare?

Jag tror Mickss menar att många skriver att man ska kontakta Djurskyddet vid vanvård och annat. Djurskyddet är en förening som jobbar för djurskydd, men har inga befogenheter alls och kan således inte göra nått. Därför är det inte så bra att skriva att man ska kontakta djurskyddet, utan bäst att skriva att man ska kontakta just länsstyrelsen vid problem.

Med MissFideli's svar känns ett svar från mig överflödigt. :)
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Tror du missade meningen, ute under konrollerade former.
Sen finns det faktiskt katter som har noll intresse av att vara ute.

Fast idag finns det ju inget krav på ens att ge katter rätt till utevistelse under kontrollerande former.

Visst finns det katter som inte är intresserade att gå ut. Det handlar väl mest om följande kategorier.

1 - Raskatter som sönderavlats så mycket så att de tappat sitt behov att vara ute.

2 - Gamla och/eller sjuka katter som av naturliga skäl föredrar tryggheten inomhus.

3 - Katter som fötts som innekatter. De har aldrig varit ute och vet inte vad de går miste om. En människa som bara levt i en källare kan säkert också fås att trivas med det då hon inte kännertill något annat. Men det gör ju inte att det hela blir rätt.

Du skulle behöva sätta dig in i hur seriös kattuppfödning fungerar, de tjänar inte stora pengar.

Då förstår man ju detta intresse för att höja priset på katter.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Fast hur många släpper sina hundar o låter dem springa fritt helt utan uppsikt?

Jag har inga problem med utekatter om man bor rätt, men självklart ska de då vara kastrerade.
Utekatt i stan eller samhälle är för mig idiotiskt.
Finns så många risker o mina katter betyder för mycket för mig, skulle aldrig utsätta dem för det. Häromdagen hittades en katt nerslängd i en brunn.
De är innekatter som har möjlighet att vara ute under uppsikt. Den ena vill dock inte vara ute.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Tja elak är nog en passande beskrivning på dig. Ser du bara katten som en pryl? Jag ser den som en levande varelse som man inte bara slår ihjäl hur som helst.

Nej, jag ser absolut inte katten som en pryl. Alla djur är värda ett liv där de får bra mat, värme, trygghet, veterinärvård och ett smärtfritt slut när den dagen är kommen.

Det är inte bra om katter skjuts av i onödan för att deras ägare inte lagt ner en timme och några hundralappar på att ID-märka dem. Dock är det en potentiell risk, att de hemlösa dör är redan verklighet.

Jag är för övrigt fortfarande nyfiken på vad du tror att kattens låga ställning beror på och det vore jättefint med ett förslag på hur vi får ordning på det.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Fast hur många släpper sina hundar o låter dem springa fritt helt utan uppsikt?

Som ledtråd så kan jag upplysa dig att hundar är utpräglade flockdjur. Det är inte katter. Katter däremot vill normalt ha ett revir att kontrollera. Därför skulle jag vilja påstå att katter har ett ökat behov av fri utevistelse än hundar. Jag tror inte de flesta katter har särskilt mycket utbyte av att vandra omkring med matte/husse fastsatt i ett koppel.




Jag har inga problem med utekatter om man bor rätt, men självklart ska de då vara kastrerade.
Utekatt i stan eller samhälle är för mig idiotiskt.
Finns så många risker o mina katter betyder för mycket för mig, skulle aldrig utsätta dem för det. Häromdagen hittades en katt nerslängd i en brunn.
De är innekatter som har möjlighet att vara ute under uppsikt. Den ena vill dock inte vara ute.

Därför kanske det inte är så lämpligt att skaffa katt ifall man väljer att bosätta sig på en plats som inte är lämplig för katter. Du skaffar väl inte en get til lägenheten antar jag.
Ska man nödvändigtvis ha en katt i en stadskärna så kanske man bör välja en ras som inte passar för utevistelse. Fast det känns ju lite fel att gynna 'felavlare' som medvetet gör om katten till något den inte är.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nej, jag ser absolut inte katten som en pryl. Alla djur är värda ett liv där de får bra mat, värme, trygghet, veterinärvård och ett smärtfritt slut när den dagen är kommen.

Det är inte bra om katter skjuts av i onödan för att deras ägare inte lagt ner en timme och några hundralappar på att ID-märka dem. Dock är det en potentiell risk, att de hemlösa dör är redan verklighet.


Med tanke på vad du skriver nu så har jag lite svårt att förstå det du skrev tidigare. Då lät det som att du tyckte det var bra att omärkta katter sköts så att deras ägare fick sig en läxa.


Jag är för övrigt fortfarande nyfiken på vad du tror att kattens låga ställning beror på och det vore jättefint med ett förslag på hur vi får ordning på det.

Personligen anser jag inte att katten har en låg ställning. Om du anser det är det upp till dig, men jag hoppas att du ändrar inställning.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Och vad är skillnaden på koppelpromenader med katt och med hund? Jag öppnar ju inte bara dörren och släpper ut min hund innan jag stänger och går och lägger mig. Men det är tydligen helt okej med katter? Den frågan får gärna lashd svara på, vad är skillnaden på dom två? :)


Se mitt svar till Bison 12:58.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 333
Senast: Mineur
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp