Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är svårt bara. Arbetsgivare har ofta rätt att beordra in personal i speciella situationer och då måste det finnas sätt att komma i kontakt. Men det går säkert att definiera, utan att man ska känna att man ska kolla mejl eller för den delen svara annat än de få tillfällen det skulle komma ifråga.Jag tror verkligen att det finns en del såna chefer (och kollegor) som tycker att man alltid ska ställa upp. Det är pga de jag kan tycka att det behövs nån form av lagstiftning. T.ex. att man inte är skyldig att läsa och svara på kommunikation från jobbet på ens lediga tid.
De exceptionella tillfällen en arbetsgivare kan beordra en anställd att t.ex avbryta sin semester för att komma in och jobba är kanske situationer som avhandlas bäst på telefon?Det är svårt bara. Arbetsgivare har ofta rätt att beordra in personal i speciella situationer och då måste det finnas sätt att komma i kontakt. Men det går säkert att definiera, utan att man ska känna att man ska kolla mejl eller för den delen svara annat än de få tillfällen det skulle komma ifråga.
Håller helt med om att andra kontaktvägar än mejl är extremt mycket bättre, det var mer att jag uppfattade @Lingon som att lagstiftning om att man inte hade skyldighet att svara arbetsgivaren under icke arbetstid var lite för ”total”De exceptionella tillfällen en arbetsgivare kan beordra en anställd att t.ex avbryta sin semester för att komma in och jobba är kanske situationer som avhandlas bäst på telefon?
Jag tänker att en vettig arbetsgivare/chef respekterar sitt team och inte ringer under semestern annat än i extrema nödfall. Alternativt skickar ett sms och ber personen ringa upp så fort som möjligt.
En god relation och dialog på arbetsplatsen gör även denna fråga lättare än om det är en chef som lever för jobbet och som tror/förväntar sig att även de anställda ska göra det.
Jag ser jättestora problem med en sådan lag om det är så att det finns en verksamhet som rullar dygnet runt. Är det dessutom en typ av producerande verksamhet som måste utföras på plats för de allra flesta så det dessutom redan nu ett enormt mycket större problem att de med chefstjänster arbetar utanför sin arbetstid än att de som inte har det läser mail på fritiden. Visst att det är jättebra att schemalägga mail så att folk får den först när de börjat jobba men det finns inte en möjlighet att hålla koll på exakt när alla man kan vilja nå via mail jobbar om det är en tillräckligt stor grupp där man kanske skickar ut massmail till personal med olika arbetstider.