https://www.tv4play.se/program/nyhe...tstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169
I det här inslaget från TV4 Nyhetsmorgon pratar de om att i alltfler europeiska länder (inte Sverige) pratas det om lagförslag som reglerar när chefen får maila de anställda och när hen inte får göra det. detta för att motverka stress och ha en tydlig skillnad på arbetstid och fritid. Det härtyckte jag skulle vara intressant att diskutera! Forskaren i inslaget tycker att det är viktigt med skillnad mellan arbetstid och fritid men tycker att en sån lag skulle vara för stelbent och diktatorisk.
Jag som stänger av min jobbmobil så fort jag slutar jobba tycker att chefen får väl maila mig när han vill. Men jag kommer inte kolla på mailen förrän nästa gång jag jobbar. Detta gäller även semestrar och helger. Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid. Chefer och den typen av tjänster är väl undantagna men ska då ha lämplig ersättning för att jobbet inkräktar på fritiden. Jag tycker att vårt system funkar bra för då kan min chef maila mig om saker han vill att jag ska tittapå när jag är tillbaka från min semester men jag behöver inte se det förrän jag börjar jobba igen.
Hur har ni det på era jobb? Mailar era chefer er på fritiden och kollar ni? Skulle ni kunna bara stänga av och inte kolla jobbmail/jobbtelefon osv på fritiden? Behövs en sån här lag?