Jag tycker nog också så, att det inte ska behövas en lag om att chefen inte får maila utanför arbetstid - för vems arbetstid? Chefens eller den anställdas? De matchar inte alltid...
Bättre isåfall att tydligare reglera att man inte ska behöva ha koll på sin mail utanför arbetstid, under semester osv.
Jag kollar mailen på fritiden och svarar även på mail ibland. Ibland kanske bara svaret blir något i stil med; jag har sett din fråga (=sitt ner i båten), jag kommer kontakta dig så fort jag är på plats. Onödigt kanske, men jag tycker på nåt sätt att det är skönt ibland att både ha koll på vad som väntar, och kanske till och med fundera på det en stund så jag har en plan inför... och att få iväg något svar i en lite mer bråttom fråga. Känner mig inte stressad av det utan "förberedd" (ologiskt jag vet, för det är ju egentligen stressande att jobba på fritiden).
I en liten del av mina arbetsuppgifter så är det bara jag som både gör dem och har koll på just detta område hos oss i dagsläget vilket gör att jag vill ha koll. Detta lyftes på senaste medarbetarsamtalet och ska åtgärdas. För som det är nu, har någon frågor/problem i ett ärende så finns det ett nummer att vända sig till och det är mitt. Är jag sjuk/borta så finns det ingen som ersätter i detta område och det blir ohållbart.
Bättre isåfall att tydligare reglera att man inte ska behöva ha koll på sin mail utanför arbetstid, under semester osv.
Jag kollar mailen på fritiden och svarar även på mail ibland. Ibland kanske bara svaret blir något i stil med; jag har sett din fråga (=sitt ner i båten), jag kommer kontakta dig så fort jag är på plats. Onödigt kanske, men jag tycker på nåt sätt att det är skönt ibland att både ha koll på vad som väntar, och kanske till och med fundera på det en stund så jag har en plan inför... och att få iväg något svar i en lite mer bråttom fråga. Känner mig inte stressad av det utan "förberedd" (ologiskt jag vet, för det är ju egentligen stressande att jobba på fritiden).
I en liten del av mina arbetsuppgifter så är det bara jag som både gör dem och har koll på just detta område hos oss i dagsläget vilket gör att jag vill ha koll. Detta lyftes på senaste medarbetarsamtalet och ska åtgärdas. För som det är nu, har någon frågor/problem i ett ärende så finns det ett nummer att vända sig till och det är mitt. Är jag sjuk/borta så finns det ingen som ersätter i detta område och det blir ohållbart.