Låg / Hög status namn??

H

humlanotrocadero

Spontant vilka namn är hög/lågstatus?? AKA WT-namn:crazy: Alltså 2000-talets conny, ronny och jonny.

Jag kommer inte på något bättre sätt att kalla dom som får fram budskapet:confused:

Ge gärna exempel ;)

Enligt mig, Lågstatus: Kevin, Melissa, Cassandra, Melvin och spontant namn som stavas på ett konstigt sätt med extra bokstäver tex

Enligt mig morgondagens Lågstatusnamn: Vilja, Thindra, Stråla "påhittade namn" som ALLA kom på samtidigt alla med sin unika historia:angel:

Enligt mig respekterade högstatusnamn: Karl, Axel, Johan, Sofie, Hanna, Louise

Skulle även vilja veta hur du tänkte som har döpt ditt barn till ett namn och konstlat till stavningen?

Sv: Låg / Hög status namn??

Ärligt talat lägger jag noll i statusvärdering pga ett namn,
det verkar mest konstigt tycker jag...?
Men folk gör kanske det och det är jag som är konstig:p

Vår dotter heter Tyra,
ett fint gamalt namn:love:

Jag som jobbar på soc kan inte låta bli att tycka att en del namn fått riktigt låg status.

Till de du skrivit lägger jag spontant till Liam och Jaqueline.

Vi lägger inte heller någon statusvärdering i namn. Vår dotter heter Maja och sambons tjejer heter Ida och Stina. Korta 'svenska' namn som stavas precis som de låter :laugh:

Tycker att det låter lite illa att kalla dem vid låg- respektive högstatus namn, och hade jag haft barn som hette det som du kallat lågstatus hade jag blivit rejält förbannad! Trots detta så håller jag delvis med dig, i just dessa namn som du nämner, men jag vill inte generalisera och säga just låg-högstatus, då jag inte tror att det är detta som dessa namnval bottnar i. Tyvärr har även jag några fördomar när det gäller barn med sådana namn, då jag träffat flera av liknande exempel (alltså föräldrar och barn) i mitt yrke. Har dessutom hört av en kollega att hon kallar dessa familjer, som döper sina barn till just dessa namn som du nämer, white trash...:crazy:

*kl*

Har för mig att den senaste namn vs värderingar-tråden spårade ur totalt, kaos och haveri blev resultatet. :angel:

Med det sagt tänker jag inte skriva ut sonens namn. Vi valde ett som är tämligen ovanligt i Sverige, men kanske ändå inte utomlands. Vi ville ha ett ovanligt och fint namn, som inte riskerade att bli superpopulärt inom tre månader och det verkar som vi lyckades. Än så länge i alla fall. :D

Den tråden är en klassiker!:D

Oavsett om jag får associationer av ett namn eller inte så vägrar jag att föra fördomarna vidare!

Den tråden är en klassiker!:D

Hehe! Ingen man glömmer i första taget. :D

Oavsett om jag får associationer av ett namn eller inte så vägrar jag att föra fördomarna vidare!

Jag håller med dig. Det är trådar och diskussioner som den här som för vidare fördomarna. Varför ens lägga värderingar på ett barns namn?

......................................................tio! :D

Man har ju olika smak liksom !

Det som den ena tycker är jättefint tycker den andra är fult.

Precis. Varför inte bara lämna det där? Och låta alla få tycka om de namnen de vill, utan att tracka eller klassa ner på någons val. Det är väl jättebra att man får välja precis vilket namn man vill (nästan....Pripps gick tex inte igenom hihi) till sitt barn nuförtiden. :idea:

min son som forvantas ploppa ut denna vecka skall heta Gabriel....
ar detta ett hog/lag namn???...
vi har valt det for att jag ar svensk ...pappa ar spansk och vi bor i marbella ( manga pratar engelska)....
och Gabriel funkar pa alla tre spraken...:love:

Gabriel är ett jättefint namn på er son tycker jag, just för att det fungerar på de tre olika språken, en väldigt viktig aspekt om barnet har föräldrar från olika länder.

Jag har ingen aning om det är ett lågt eller högt namn :crazy:

Det var osäkert att lillen skulle överleva,
sjukhuspersonalen tjatade om att vi skulle ge honom
ett namn.
En eftermiddag enades vi om att det iaf skulle vara ett
namn från Astrid Lindgrens värld.
Kanske skulle han hamna hos henne om inte vi fick ha
kvar honom. En fånig tanke kanske, men just då kändes
det helt enkelt rätt.

I Saltkråkan finns Freddie och Teddie, vi valde att stava
med y istället för ie. Freddy!
Karl fick han också heta, lite småkul eftersom både min morfar och
sambons morfar hette Karl.. ingen av dom finns dock kvar i livet.

Jag har också ett barn med ett Astrid Lindgrennamn.

Framtiden får utvisa om vi sagoälskare har valt White Trash eller inte!:p

Visste inte ens att det fanns ngn status på namn.

Jag tänker bara på om jag gillar namnet eller inte & namn som är gammaldags eller väldigt svenska, är tyvärr inte min typ av namn.

Min son heter Vincent som betyder han som segrar.
Nu råkar det ha blivit ett populärt namn tydligen , vilket inte var meningen att döpa våra barn efter, men vi hade bestämt oss för det namnet långt innan det fick sån uppmärksamhet.

Helst vill jag ju inte säga vad vi gillar för namn ifall ngn annan vi känner döper sina barn till dessa, men namn som är aktuella på våra ev framtida barn är Nova, Luna, Leon, Dante.De är liksom klara.

Vi vill inte att våra barn ska heta som alla andra helt enkelt samt att vi tycker om namnen.

Namn jag inte gillar är amerikanska white trash namn som Destiny, La Toya osv, som folk faktiskt kan heta där borta.
Med det inte sagt att namnen inte är fina, jag förknippar dem bara så.*fördomsfull*

Haha, ser att du lyckts pricka in båda Linda Rosings barns namn på lågstatuslistan.

(Har börjat läsa hennes blogg faktiskt)

Allt går i vågor med.

Tex. så var Vincent lite av ett pundarnamn när jag växte upp men som nu har fått återupprättelse!

Andra namn jag kom på som kanske är just white trash namn men som jag gillar är Madison, Meadow(från Sopranos) & Rumer(Demi Moores unge).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka