Låg / Hög status namn??

Sv: Låg / Hög status namn??

Tack:)När man väl döpt dem så känns det inte som de hade kunnat heta ngt annat heller, det är liksom deras namn & Vincent ser ut som en Vincent.

Själv kategoriserar jag namn efter namn jag gillar och namn jag inte gillar samt gamla namn, vanliga namn och trendiga namn.

Tänker faktiskt inte i statusbanor när det gäller namn.

Men ingen tänker ju så. Förutom överklassen då kanske som kanske rynkar på näsan åt vissa namn.

Ingen tänker väl att "Ja jag tillhör ju socialgrupp 3 så då kan jag inte döpa min dotter till Beatrice. Cassandra passar nog bättre".

Det är sådant som till stor del är omedvetet. Man påverkas av vad bekantas barn heter, man märker vad som är socialt accepterat i ens familj och umgängeskrets osv.

Här kan man tala om brandfacklor, undrar vem som kastar in sin först:angel:

Att det är lättare att komma till anställningsintervjuer när man anonymiserat de sökandes namn tycker jag är rätt talande för vilken roll namnet har.
I alla fall om du heter något likande som de namn jag rabblat.

Jag tänker kasta in en brandfackla och säga

Muhammed
Ali
Hamid

Du, jag tänkte just på Muhammed, Ali och Ahmed. Du vet hur jag tänker, och vice versa. :love:

Tala om namn som fungerar belastande i det svenska samhället - oavsett om föräldrarna är professorer i matematik båda två eller inte.

Jag har en bekant som heter Taikon i efternamn. Det är oerhört belastande för henne naturligtvis, men hennes sätt att hantera det är att presentera sig med både för- och efternamn så fort hon får en chans, referera till sig själv som Taikon, samt säga "vi zigenare" i var och varannan mening. Och jag lovar, ingen sätter sig på den kvinnan!

Samma metod kan säkert fungera vad gäller Muhammad och Ali, men mer tveksamt kanske vad gäller Cassandra, Kevin och Liam?

KL

För 20 år sen jobbade jag på folkbokföringen i Stockholm. Jag hade bl a församlingarna Oscar, Högalid och Sofia. Oscar är Östermalm och där hette barnen Ebba, Louise, Eric och Gustaf. I Högalid, ena änden av Södermalm som var lite mainstream, hette de Robin och Nathalie vilket var den tidens modenamn, och i Sofia, som är andra änden av Södermalm där aternativfolket bodde hette de Humla och Adrian (vilket absolut inte var vanligt på den tiden).

Jag har sett några trådar på ÄU som handlar om vad deras framtida barn ska heta/fina namn, där svarar varenda kotte Nova, Tindra, Liam och Leon.
Jag tror inte alla dessa är WT utan tror mer att det handlar om ålder och mode. De som är 30+ verkar välja andra namn och skulle min mormor fått välja namn åt min bäbis hade det säkerligen inte blivit det jag valt... :laugh:

Alltså när jag valde namnet León till min son så var det inte för att det var något moedenamn eller att jag tillhör lågstatusgruppen. Det är en form av Leonard där även Lennart kommer ifrån. Lennart hette sonens pappa som mellan namn och farfadern som förnamn. Jag ville ge mitt barn ett eget namn, samtidigt som det var ett namn "av" släkten typ.

Samma barn har tilltalsnamn Isaac. Det är inte svårt att uttala och nu på dagis har de absolut inga problem med att stava till det heller. Samma här, ville ha ett eget namn till sonen men ändå ett släktnamn. Min morfars far hette Isak. Därav efternamnet Isaksson.
Av oplanerade händelser så heter mina barn Isaksson........ De hette inte det från början! Sonen heter även Adrian och Emilio, helt enkelt valde eftersom vi tyckte att de var fina och inget annat.

Äldsta sonen heter Eric, min pappa hette Erik. Han heter även Sonny efter sin pappa ( som inte var kriminell men faktiskt tillhör lågstatusgruppen) samt Fabian för att pappan verkligen ville ha det namnet på honom och Bertil efter en kär vän till mig.

Dottern heter Elin och jag gillar inte det namnet, men då när hon fick namn var jag så nertryckt av tösens pappa att jag inte kunde säga emot. Hon heter även Fredrica efter sin pappa, fast omgjort till ett eget namn även här, samt Linnéa och Emilia.

Min bror heter Mikael, är det ett vanligt namn på kriminella?

Von/af Mohamed

Mohamed och Ibrahim kommer att stå sig som lågstatusnamn.

... men socialgrupp 3 och neråt kommer att befolkas av Kevin,
Robin och Olliver.

Har ingen aning om det finns undersökningar att Mikael skulle vara vanligt bland kriminella, men nog vet jag många som har skumma affärer för sig som just kallas Micke iaf:angel:
Det finns ju hur många Micke, Mikael som helst.

Jag vet i alla fall en Mikael, kallad Micke, som är kriminell. :angel:

Å andra sidan känner jag en annan Micke, som är brandman och körde MC, fast den sålde han när han fick barn nr 2.

Och så har jag en kusin som heter Mikael, som är banktjänsteman. Jag har svårt att tro att han är kriminell, men vem vet. :D

jag hade inte heller hört det förut, men sedan våra goda vänner fick barn och döpte ungen till Milo för några veckor sedan så tycker jag att jag läser och hör namnet stup i kvarten. det måste vara ett trendnamn som jag har missat tills nu. :laugh:

Ja, det har uppenbarligen jag med gjort :D:p Men det är ett sött namn, även om jag inte skulle välja det namnet om jag fick en son.

*lån*

Ni som är mer insatt och kunniga än jag; vad tyder namnet Allegro på för samhällsklass??

Min farfar hade det som andranamn, men jag hittar ingen förklaring till namnet eller annan info och det skulle vara rätt intressant att få en hint om den tidens staus/icke statusnamn

Det låter italienskt? Känner du ingen släktforskare som du kan fråga?

Nej jag gör ju inte det :crazy:

Tänkte att allvetande buke kunde ha ett svar/början på ett svar ;)

*lån*

Ni som är mer insatt och kunniga än jag; vad tyder namnet Allegro på för samhällsklass??

Min farfar hade det som andranamn, men jag hittar ingen förklaring till namnet eller annan info och det skulle vara rätt intressant att få en hint om den tidens staus/icke statusnamn

Allegro är en musikterm som betecknar högt tempo. Kanske finns andra betydelser också, men det var den jag tänkte först på.

Jo, men namnet lär knappast ha med musiken att göra på det viset. Det är ju ett gammalt namn och på den tiden så hittade man nog inte på diverse namn som i dessa dagar.. Något om just själva namnet vore trevligt att få reda på ;)

*lån*

Spanskans "allegre" betyder "glad". Och som redan skrivits så är allegro en musikterm för när man ska spela livligt och glatt.

Kanske såg din farfars föräldrar ordet på ett notblad och tyckte det var snyggt?
I den generationen döptes även många barn efter personer i amerikanska noveller. Det fanns en hel hög som hette Amy, Jane, June med helsvenskt uttal "Aaaamy", "Jaaane" etc...

Nu vet jag inte om det är en skröna, men det lär ha funnits ett stackars flickebarn som döptes till Closetta Superfina efter en viss produkt som gick att beställa i en utländsk postorderkatalog... :p

*lån*

Tycker också det låter Italienskt, men börja släktforska så lär du nog få en del svar. Var han från Ullånger?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka