Låg / Hög status namn??

Sv: Låg / Hög status namn??

Jag tror Vincent hade en comeback på 80 talet eller nån gång där, & där tror jag Vince Neil har mkt av skulden, han är ju så mkt pundare man kan bli:angel:
Vet nämligen en kille i 20 årsåldern eller nånstans där, som heter Vincent, tycker ändå det var ovanligt just då.

Varför jag gilar namnet är för att det är lite maffia över det, jag älskar maffiafilmer & detta är en klassiker i många av dem.

Har försökt välja tidlösa namn, gillar inte modenamn. Mina döttrar heter Madeleine och Matilda, hög eller lågstatus överlämnar jag åt andra att tycka vad de vill om. Gillar inte att kategorisera så, smaken är som baken - delad (eller som fd västgöte... smaken är som rôven, den är klôven...:D)

Men Nova är väl ett ganska populärt namn just nu ? och även Leon ?

Dante tycker jag är dö-ballt ! Och ovanligt !

Intressant tråd!
Fördomar har vi alla. Men sen är det nog så att alla inte väljer att agera efter dem om man känner sig medveten om sin fördom. Är det inte bra att ha en tråd där man faktiskt läser ett namn och inser att man har en fördom om det och alltså blir medveten?

Förstår ni mitt svammel?

Om ett barn heter Kevin så tänker jag inte i första hand att Kevins mamma är högutbildad, allmänbildad och tjänar gott om pengar. Men där kan jag ju stoppa min tanke och flina åt mig själv.

Y-namnen när jag växte upp är välkända för att folk har/hade fördomar om det. Inget nytt alltså, men jätteintressant att diskutera.

Jag vill inte sätta status på namn. Vissa namn låter illa bara, och det råkar ofta vara en viss typ av föräldrar som väljer vissa namn.
Man ska väl välja det namn man som föräldrar gillar och kommer överens om. Tror att även alla Liam och Melody kommer att överleva och bli folk av till slut.
Annars kan de ju alltid byta senare om de känner att namnet är en belastning.

Mina barn heter Bastian och Vincent.
Tillhör de lågstatusnamnen?

En eftermiddag enades vi om att det iaf skulle vara ett
namn från Astrid Lindgrens värld.
Kanske skulle han hamna hos henne om inte vi fick ha
kvar honom. En fånig tanke kanske, men just då kändes
det helt enkelt rätt.

Vi hade dåligt med namnförslag och jag kolla igenom en Astrid Lindgrenlista och fastnade för Rasmus, innan hade jag William men det namnet hatar sambon och vi enades om Willy.

När jag såg att de var en pojke skrek jag Rasmus rakt ut, så mkt hade sambon att säga till om ;)

Rasmus betyder ju dessutom älskvärd.

En dag ska han få ett syskon, och jag har inga namnförslag och sambon sa förut "haha vi kommer ha värsta astrid lindgrenfamiljen" för att sen fastna för Emil och Ronja :rofl:

Jag har en liten Mio min Mio hemma!;)

Hans bästa kompis heter Milo. De umgås med Mia. Gissa om det blir tungvrickning på förskolan!:D

Ja tyvärr, detta är namn jag tänkt ut i flera år innan dessa blev så populära.Leon är ett namn sambon inte gillar:)

Senast ändrad av en moderator:

Hehe..på tal om Y namn så har jag en kusin som heter Conny som suttit i finkan, men det var pga vapenvägran så jag tycker inte han är minsta kriminell;)
Nu för tiden har man väl ändrat lumpenreglerna så man inte ska behöva hamna i finkan om man inte vill hantera vapen, det finns ju andra som vill göra lumpen men inte kom in, som man kan ta istället.

Har namn olika status? :confused: Där ser man vad man lär sig...

De kan jag tänka mig.

Mamma jobabr på förskola och hon har 2 barn som är tvillingar och de heter Gunnar och Alma!

Sen är det en massa fler konstiga namn jag inte kommer ihåg nu, tror många skulle kalla de för lågstatusnamn. Inte tror man i alla fall att de bor på ett ställa där man får betala över miljonen för knappt 500 kvm tomt!

Gillar förresten några äldre namn som inte är i ropet nu, min pappa heter Kjell & det är ett sött 30 eller 40talsnamn, sedan gillar jag Sigge oxå, men inte som smeknamn.

Om ni utan att läsa i mina gamla trådar skulle gissa vad jag är för person genom mina barns namn, vad skulle ni då tro om mig när jag säger att mina barn heter: Julia, Gustaf och Axel,,,

Till exempel:
Hur bor jag?
Vad har jag för djur?
Har jag arbete?
Hur har min uppväxt varit?

Har namn olika status? :confused: Där ser man vad man lär sig...

Jag lärde mig också något nytt med denna tråd.

Har aldrig någonsin förknippat specifika namn med en viss samhällsklass faktiskt.

Mina tre heter då

Erik Anders Kristofer
Kristina Margaretha My
Anna Maria Magdalena

Alla tre har 2 släktnamn + ett tilltalsnamn :cool:

Tillhör då mina barn låg, mellan eller hög status enligt sina namn för er som gör parallellen; namn=social status??

Jag lärde mig också något nytt med denna tråd.

Har aldrig någonsin förknippat specifika namn med en viss samhällsklass faktiskt.

Tillhör då mina barn låg, mellan eller hög status enligt sina namn för er som gör parallellen; namn=social status??

Svar även till CeciliaW:

Det handlar väl egentligen inte om att tycka det ena eller det andra utan om att olika socialklasser faktiskt ofta döper sina barn till olika saker. Den här boken är jättespännande att läsa!

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917203758X

Handlar just om namn och identitet.

Om ni utan att läsa i mina gamla trådar skulle gissa vad jag är för person genom mina barns namn, vad skulle ni då tro om mig när jag säger att mina barn heter: Julia, Gustaf och Axel,,,

Till exempel:
Hur bor jag?
Vad har jag för djur?
Har jag arbete?
Hur har min uppväxt varit?

Sådant där är väl ganska svårt att utläsa endast genom vad dina barn heter.

Vi hade dåligt med namnförslag och jag kolla igenom en Astrid Lindgrenlista och fastnade för Rasmus, innan hade jag William men det namnet hatar sambon och vi enades om Willy.

När jag såg att de var en pojke skrek jag Rasmus rakt ut, så mkt hade sambon att säga till om ;)

Rasmus betyder ju dessutom älskvärd.

En dag ska han få ett syskon, och jag har inga namnförslag och sambon sa förut "haha vi kommer ha värsta astrid lindgrenfamiljen" för att sen fastna för Emil och Ronja :rofl:

Vi var på god väg att få en kunglig familj...:D:o Äldsta dottern heter ju Madeleine, och varje gång vi diskuterade namn på barn nr 2 så kom Victoria upp nästan direkt i skallen på mig, själv har jag sedan barnsben kallats för Sessan (för att på senare år ändra stavningen till Cessan)

Jag har en liten Mio min Mio hemma!;)

Hans bästa kompis heter Milo. De umgås med Mia. Gissa om det blir tungvrickning på förskolan!:D

Åh, en kompis fick sin lilla kille igår och han ska heta Milo. Jag hade aldrig hört det namnet innan :laugh:

Kan tänka mig att personalen på förslokan vrickar tungan emellanåt :D

Vilken socialklass borde då jag och maken höra till enligt de namn vi valt till våra ättelägg??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka