Lättfödd häst på fri tillgång?

Oj! Jag tycker i princip alla travhästar i full träning fungerar bra, även min ridhäst fungerar jättebra på fri tillgång. Och hon är inte småmullig eller liknande. Ganska perfekt i hull året runt. Om hon vilar och går på bete kan hon bli rund om magen, men inte på hösilage/hö.
Nu pratade jag om ridhästar, travhäst i träningen är givetvis en helt annan sak. ;) trodde de va underförstått att de va ridhästar de pratades om, eftersom ts frågade om just lättfödda, de burkar ju inte räknas högpresterande hästar in i.
 
Nu pratade jag om ridhästar, travhäst i träningen är givetvis en helt annan sak. ;) trodde de va underförstått att de va ridhästar de pratades om, eftersom ts frågade om just lättfödda, de burkar ju inte räknas högpresterande hästar in i.

Jo, det går bra att vara både lättfödd och högpresterande. Min shettis kunde inte gå på fri tillgång när han tränades för svår körning, till exempel.
 
Skulle inte kunna ha mina lättfödda på fri tillgång. Inte ens på halm.

Just nu är de inte högpresterande men inte ens när den ena varit det och den andra kommer att vara det skulle det fungera.

Högpresterande hästar kan absolut vara lättfödda trots det. Man kan bara ge lite mer mat, men knappast fri tillgång.
 
Lättfödd hade jag aldrig haft på fri tillgång. Jag har haft min på fri tillgång på lösdrift. Men han är halvblod modell som kan och bör äta mycket. Övriga på lösdriften var poloponnyer med mycket fullblod. De vilar vintertid. Men de blir inte övergödda så lätt.
 
Jag missade att TS frågade om lättfödda hästar:o
Men min ena är normalfödd som drar mot lättföddhållet. Inte svårsvår att hålla rätt hull på men man behöver ha koll.
 
Nu pratade jag om ridhästar, travhäst i träningen är givetvis en helt annan sak. ;) trodde de va underförstått att de va ridhästar de pratades om, eftersom ts frågade om just lättfödda, de burkar ju inte räknas högpresterande hästar in i.
Även min ridhäst på lätt nivå går fint på fri tillgång året runt, det var nog det jag ville komma fram till, lite trött och snurrig såhär på kvällen :p men nä, du har rätt, lättfödda fungerar nog inte alls på fri tillgång.

Jag har tur med min som inte är varken lätt eller svårfödd, hon verkar reglera matintaget bra själv, i princip alltid perfekt hull. Hellre åt smala hållet än tjocka. Lyxigt! Dock har jag en ponny som inhalerar höet och är väldigt lättfödd, så det jämnar nog ut sig :p
 
Man får ju köpa hö för lättfödda hästar så är det inga problem :)

Nja, en sanning med modifikation och jäkligt dumt att säga.
Man ska vara glad om man hittar en leverantör som har hygieniskt bra hö, vilket är svårt nog. Sedan ska det då vara väldigt lite MJ i.
När inte ens 5 MJ/kg i halm är tillräckligt lite så får man nog se det som omöjligt när man har extremt lättfödda hästar.
 
Lättfödd häst på fri tillgång på hö till vintern, funkar det?
Hur gör ni med lättfödda hästar?

Vi förösker köpa grovfoder med låg energi och låg TS men framförallt minst en kvot på 6. Våra hästar åt mycket i början men lugnade sig med något år. Går alltid ner över vintern nu. Detta året hade vi hög TS men de verkade nästan anpassa sig det. Åt inte alls så mycket. Ena hästen nästan för smal på vårkanten.

De är lättfödda och går upp fort som attan på gräs och blir feta så fort de inte tränas rätt mycket. Men fungerar uppenbarligen bra på grovfoder på vintern.
 
Kan nämna förresten att våra hästar har motionerat mindre i två veckor nu. Alltså fortfarande motionerats men bara hälften till en tredjedel av vanliga motionen. Båda har haft samma högiva, begränsad, under den tiden eftersom de ligger på ca 1,5 kg TS/100 kg häst.

De har alltså gått upp ca 50-70 kg på de två veckorna. Man måste veta HUR lättfödd ens häst är när man pratar foder och motion samt fri tillgång.
 
Nja, en sanning med modifikation och jäkligt dumt att säga.
Man ska vara glad om man hittar en leverantör som har hygieniskt bra hö, vilket är svårt nog. Sedan ska det då vara väldigt lite MJ i.
När inte ens 5 MJ/kg i halm är tillräckligt lite så får man nog se det som omöjligt när man har extremt lättfödda hästar.

När min häst åt som mest fick han bara 10 kg hö/dag blandat med halm och var fett, på nuvarande höet kan han äta så mycket han orkar (runt 20-25 kg hö/dag), utan att bli tjock. Våran nuvarande höleverantör är väldigt populär blad ponny ägare i området pga att hästarna kan äta stora mängder hö utan att bli feta och samtidigt är dem övriga värdena i höet bra.

Så jo man får helt enkelt köpa hö för lättfödda hästar, sen kanske det inte är så lätt att hitta, speciellt när folk idag inte vill ge så mycket hö till sina hästar, och alla envisas med att trycka i hästarna kraftfoder av alla dess slag...
 
Allt har ju inte med att göra om hästen är lättfödd eller inte. Det jag lärde mig i skolan var att förhoppningen med fri tillgång och som fungerar för många lättfödda är att dom drar ner på mängden mat av sej själva. Min lättfödda häst fungerade väldigt bra på fri tillgång, han åt inte alls lika mycket som han gjorde när jag potionerade ut maten åt honom. Det var mycket lättare att hålla honom i hull på fri tillgång.

Många hästar minskar dock inte sitt ätande på fri tillgång och då blir dom tjocka.
 
När min häst åt som mest fick han bara 10 kg hö/dag blandat med halm och var fett, på nuvarande höet kan han äta så mycket han orkar (runt 20-25 kg hö/dag), utan att bli tjock. Våran nuvarande höleverantör är väldigt populär blad ponny ägare i området pga att hästarna kan äta stora mängder hö utan att bli feta och samtidigt är dem övriga värdena i höet bra.

Så jo man får helt enkelt köpa hö för lättfödda hästar, sen kanske det inte är så lätt att hitta, speciellt när folk idag inte vill ge så mycket hö till sina hästar, och alla envisas med att trycka i hästarna kraftfoder av alla dess slag...

Landet är långt. Det finns inte hö med så låg energi häruppe.

Min ena kan inte få mer än ca 70MJ ( på hela foderstaten). Enligt Jordbruksverkets rekommendationer måste han få i sig minst 8,4kg TS. Det betyder att höet max får ha 8,33MJ / kg TS. Det är ett tufft mål att nå! Och detta på absolut minimigiva...
 
Så jo man får helt enkelt köpa hö för lättfödda hästar, sen kanske det inte är så lätt att hitta, speciellt när folk idag inte vill ge så mycket hö till sina hästar, och alla envisas med att trycka i hästarna kraftfoder av alla dess slag...

Det är intressant när folk säger "det är bara att.....". Det är något man häver ur sig när man inte vet hur det är.
Det fungerar för dig, bra. Du har hittat en sådan höleverantör.

Här betalar jag 4,50-5 kronor/Kg hö för att få rätt hygien på det och kunna lagra det på rätt sätt, då har jag ett enda hö att välja på, på ca en radie på 20 mil.
Jag har höga krav på hygien.

Sedan kan jag inte hålla med om att folk idag inte vill "ge sina hästar så mycket hö". Det är ju det omvända vi har nuförtiden. Att folk vill ge sina hästar fri tillgång på hö och kraftfoder
Det vill nog påstå att det blivit betydligt bättre med att hästar ska äta mer grovfodergiva än förr. Jag har haft häst sedan 1984. Då gav man garanterat inte så mycket grovfoder som man gör nu.

Å andra sidan var fetma inte heller ett hästproblem.
 
Det är intressant när folk säger "det är bara att.....". Det är något man häver ur sig när man inte vet hur det är.
Det fungerar för dig, bra. Du har hittat en sådan höleverantör.
Det du citerade där stod det inget om att "det bara är att". Det stod ju att det kanske dock inte var så lätt att hitta alltid. Men krasst sätt så är det ju ofta så man måste göra om hästen ska gå på mycket hö.
Sedan kan jag inte hålla med om att folk idag inte vill "ge sina hästar så mycket hö". Det är ju det omvända vi har nuförtiden. Att folk vill ge sina hästar fri tillgång på hö och kraftfoder
Det vill nog påstå att det blivit betydligt bättre med att hästar ska äta mer grovfodergiva än förr. Jag har haft häst sedan 1984. Då gav man garanterat inte så mycket grovfoder som man gör nu.
Det där är otroligt olika beroende på vad för stall man står i. Jag har stått i både stall där folk öser mat över hästarna och stall där dom är otroligt snåla med hö av olika anledningar.
 
Jag har alla mina hästar på fri tillgång till hösilage med bra värden på vinterhalvåret. Stoflocken består av shetlandsponnyer, en new forest, ett halvblod (åt det mer svårfödda hållet) och ett lättfött fullblod. (valackerna är numera 2 äldre gubbar - fullblod 22 och shetland 29 - som kräver lite mera mat, så dem lämnar vi därhän just nu...)
Det jag kan säga är att mina shetlandsponnyer brukar minska sitt beteshull på vintrarna, utan att göra annat än att gå i hagen. Det mest idealiska hade varit att de arbetades lite också, men verkligheten är inte alltid ideal. Fullblodet brukar hålla ett jämnt fettlager året runt och halvblodet brukar vara rund och go över rygg och rumpa men kanske åt det - i min smak - tunnare hållet över revbenen. New foresten brukar hålla ett jämnt hull året runt. Borde kanske vara lite smalare, vilket jag hoppas ska ordna sig när hon börjar ridas lite mer regelbundet, hon är fortfarande ung.
 
Lyx! Var bor du??

Kan man flytta dit?

/L
När min häst åt som mest fick han bara 10 kg hö/dag blandat med halm och var fett, på nuvarande höet kan han äta så mycket han orkar (runt 20-25 kg hö/dag), utan att bli tjock. Våran nuvarande höleverantör är väldigt populär blad ponny ägare i området pga att hästarna kan äta stora mängder hö utan att bli feta och samtidigt är dem övriga värdena i höet bra.

Så jo man får helt enkelt köpa hö för lättfödda hästar, sen kanske det inte är så lätt att hitta, speciellt när folk idag inte vill ge så mycket hö till sina hästar, och alla envisas med att trycka i hästarna kraftfoder av alla dess slag...
 
Min häst är inte ens lättfödd när hon får begränsad giva (väger 430 kg och fodras för en 600 kg häst). På fri tillgång slutar hon aldrig äta och förvandlas till en säl på nolltid.

Hon går inte att ge halm fritt heller - samma där, hon har inget stopp i ätandet :-(.

/L
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 468
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp