Lättfödd häst på fri tillgång?

Jag är nog väldigt fast i att de som berättar alltid gör det som att bevisa att det går ".....bara man...." speciellt om de inte är tydliga i sitt inlägg att det gäller specifika hästar.

Det är ju som @mackan skriver också. Det är inte bara så att de flesta hela tiden ska ge hästarna mycket mer mat nu än får några decennier sedan utan nu har man hagprydnader och rider inte sina hästar så mycket som man gjorde förr.
Förr var det "dyrare" att ha häst. Det fanns begränsat med stall och man hade aldrig häst för att den skulle stå halva veckan utan skaffade man sig häst och betalade dyr stallhyra så såg man också till att utnyttja den till fullo.

Det där håller jag med om. Och med anpassad foderstat kan det funka för icke lättfödda hästar. Men folk räknar ju inte på att deras hästar som knappt går är i lätt arbete. De räknar medel. Och sen de som rider normala pass räknar på hård träning. Hård träning är så enormt mycket mer än vad de flesta tror.
 
@tuaphua fast de flesta som räknar som mest är ju inte sällan även de som
Ändå fodrar och parkerar hästarna vid storbalar /fri tillgång osv dygnet runt . :confused:
Något har som sagt blivit väldigt snett ang kunskap/resonemang i det hela .

@Efwa jag tror inte de som redogör gör det för att bevisa att det går . Jag tror de verkligen tror att det funkar och utifrån det råder allmänt att det funkar !
 
@tuaphua fast de flesta som räknar som mest är ju inte sällan även de som
Ändå fodrar och parkerar hästarna vid storbalar /fri tillgång osv dygnet runt . :confused:
Något har som sagt blivit väldigt snett ang kunskap/resonemang i det hela .

Ja, vet man inte vad man räknar åt blir det ju helgalet även om man räknar.
Både gällande hur mycket en häst på fri tillgång verkligen får i sig och att man missbedömer mängd rörelse hästen utför.

Och på fri tillgång är det ju svårt att räkna om nu inte hästen är själv i hage/box.

Där min gick på lösdrift räknade man på att hästarna åt 12 kg/dag. Det stämde ju fint säkert för poloponnierna. Min har ju vassare lynne och behöver mer än så. Han tappade inte hull under de 2 åren. Och jag förstod ju att han åt betydligt mer än 12 kg/dag. Han tog för sig och poloponnierna backade.
Han gick på samma foder som uppstallad sen och behövde då mellan 16-20 kg beroende på jobb/gräs/etc.
För min var det ju bra att han tog mer. Men för en lättfödd sak är det ju inte så bra..

Jag tror ju på att se till att de inte blir för feta ur hälsoperspektiv. Och jag tror man bör vara mer försiktig med fri tillgång till fler hästar än man är idag.
 
Det är ju som @mackan skriver också. Det är inte bara så att de flesta hela tiden ska ge hästarna mycket mer mat nu än får några decennier sedan utan nu har man hagprydnader och rider inte sina hästar så mycket som man gjorde förr.
Förr var det "dyrare" att ha häst. Det fanns begränsat med stall och man hade aldrig häst för att den skulle stå halva veckan utan skaffade man sig häst och betalade dyr stallhyra så såg man också till att utnyttja den till fullo.

Nja - nu känns det iof som du tolkat ngt jag inte avsett .:o
 
@Efwa jag tror inte de som redogör gör det för att bevisa att det går . Jag tror de verkligen tror att det funkar och utifrån det råder allmänt att det funkar !

Det var så jag menade. "....bara man gör som jag, så fungerar det". Sedan kommer "bevisen" i form av deras egna hästar.

Eller är vi helt skilda i mening?
 
Generell fundering här.

Handlar det inte mer om att identifiera sin hästs ätbeteende snarare än att konstatera att "hästar blir feta på fri tillgång"?

Ena här var väldigt stressad kring maten här när den kom, min var mest arg. De hade mat i överflöd i typ två år men då med väldigt låga energivärden per kg samt mycket protein så de tappad i hull som de skulle efter sommarens fetma (not kidding, konvalescenter delvis då. Min såg ut som en flodhäst och den andra ännu värre). Nu denna vintern (fjärde) har vi haft svindyrt hösilage med hög TS och hästarna har varit lugnare kring maten så vi testade att anpassa till att de inte lämnade mat till dagen efter. De har ätit runt 1.5 kg TS/100 kg per dygn i hösilage. Gått på 1 ha gräs hela tiden. Blev inte stressade utan har behållit det sunda ätandet de landade i efter typ 2 år.

Sedan när gräset kommer däremot då vräker de i sig. Och blir feta så fort de inte rör sig mycket. Har på test gjort liten hage nu och min häst som brukar vara dålig i magen i typ 5 månader på gräs blev bra på någon dag. Talar ju helt för att en ponny inte kan behärska sig på gräs... o då såklart inte konstigt att han blir fet.
 
Generell fundering här.

Handlar det inte mer om att identifiera sin hästs ätbeteende snarare än att konstatera att "hästar blir feta på fri tillgång"?
.

Absolut. Men mina, med tanke på två veckors jobbledigt och inte ens kan gå på fri tillgång på halm så skulle det ju t.o.m vara farligt att testa.

Jag tänker att det är farligare att testa att hästen blir för fet än att inte göra det. Det kan ju gå skitsnabbt.

Men svara helt kategoriskt går ju inte. Precis som det inte går att göra det åt andra hållet.
 
Det var så jag menade. "....bara man gör som jag, så fungerar det". Sedan kommer "bevisen" i form av deras egna hästar.
Men vad är det för bevis annat än just dom hästar man har sett det fungerat på, vad är ett bättre bevis eller förutsätter du att dom hittar på? Det var inte många årsen jag lärde mig i skolan att fri tillgång på hö kan banta ner många hästar på ett bra sätt av många anledningar, det var anledningen till att jag gav min fri tillgång. Vissa fungerar det inte på då dom inte kan anpassa ätandet oasvett och då får man ju begränsa fodergivan såklart.

Lättföddhet är inte heller lika med hetsätande. Även en lättfödd häst kan anpassa sitt matintag såpass att den inte går upp i vikt. Det finns många anledningar till att hästar äter för mycket. Min häst hade blivit jättestressad om jag hade gett honom så lite som krävdes för att hålla honom i form, däremot med fri tillgång så höll han sig till lite mat själv utan att bli stressad och blev väldigt lugn och harmonisk. Fri tillgång räddade hans psyke på många sätt.
Absolut. Men mina, med tanke på två veckors jobbledigt och inte ens kan gå på fri tillgång på halm så skulle det ju t.o.m vara farligt att testa.

Jag tänker att det är farligare att testa att hästen blir för fet än att inte göra det. Det kan ju gå skitsnabbt.
Det är inte farligt att testa fri tillgång om man ser till att ha koll på hästen under tiden. Det kan gynna hästen otroligt mycket med fri tillgång som sagt för att det finns många orsaker till att en häst äter för mycket. Och det går inte att veta hur hästen reagerar utan att ha prövat.
 
Senast ändrad:
Men vad är det för bevis annat än just dom hästar man har sett det fungerat på, vad är ett bättre bevis eller förutsätter du att dom hittar på? Det var inte många årsen jag lärde mig i skolan att fri tillgång på hö kan banta ner många hästar på ett bra sätt av många anledningar, det var anledningen till att jag gav min fri tillgång. Vissa fungerar det inte på då dom inte kan anpassa ätandet oasvett och då får man ju begränsa fodergivan såklart.

Lättföddhet är inte heller lika med hetsätande. Även en lättfödd häst kan anpassa sitt matintag såpass att den inte går upp i vikt. Det finns många anledningar till att hästar äter för mycket. Min häst hade blivit jättestressad om jag hade gett honom så lite som krävdes för att hålla honom i form, däremot med fri tillgång så höll han sig till lite mat själv utan att bli stressad och blev väldigt lugn och harmonisk. Fri tillgång räddade hans psyke på många sätt.

Ja, vad ska jag säga.......jag håller med. Jag har inte skrivit något annat, någon annanstans.


Det är inte farligt att testa fri tillgång om man ser till att ha koll på hästen under tiden. Det kan gynna hästen otroligt mycket med fri tillgång som sagt för att det finns många orsaker till att en häst äter för mycket. Och det går inte att veta hur hästen reagerar utan att ha prövat.

Detta håller jag inte med om. För det första är det några individer som faktiskt äter för fort i början och kan både få kolik och fång. Speciellt om de redan är feta vilket verkar vara den största anledningen till att många vill ha på fri tillgång, av någon anledning.

Och nej, om hästarna inte klarar fri tillgång på halm i nät en mycket lång tid så skulle de inte klara halm eller hö på helt fri tillgång. Det skulle nämligen ge ett felaktigt resultat innan de ens börjat sakta ner.......om de ens skulle det någonsin.
 
Lättfödd häst på fri tillgång på hö till vintern, funkar det?
Hur gör ni med lättfödda hästar?

För mig funkar det delar av året eller med viss arbetsinsats. December-mars ungefär går bra med fri tillgång (hobbyhästvärden på fodret) eftersom jag har lösdrift och det är då det är som kallast. Med det foder jag har går de inte upp i vikt mer än marginellt fastän de äter en stor del av tiden. Men det förutsätter att det är en normal vinter med temperatur kring -10 till -35.

Under sommaren funkar det med bete dygnet runt på magert bete (det är inte särskilt bördig mark här i skogen) kombinerat med motion. Mina hästar får aldrig sommarlov. Jag är ledig, det är varmt och ljust dygnet runt så oavsett risk för fetma skulle de inte få ledigt.

Jag tror att man som hästägare försiktigt får prova sig fram. Har man en lättfödd ras så bör man nog prova i lite mindre utsträckning än vad kanske en fullblodsägare kan göra.
 
Generell fundering här.

Handlar det inte mer om att identifiera sin hästs ätbeteende snarare än att konstatera att "hästar blir feta på fri tillgång"?

.

Jag tror att du har rätt. Men hur många har egentligen möjlighet att göra detta? Mina hästar bor på min gård så jag kan lätt se hur och när de äter och ibland utanför tiden med fri tillgång "känna på mig" att de behöver lite mer till natten eller så. Har man hästar med olika behov kan det också bli svårt, jag får till exempel i år kompromissa lite iom att jag har en åring som behöver mer än de andra.

Jag tror också som exempelvis @tuaphua skriver att många överskattar hästens arbetsinsats. Själv försöker jag komma ihåg att jämföra med travhästarna i det stall jag en gång hängde en del i, då brukar jag raskt bli varse att mina hästar i princip inte arbetar alls.
 
Har man en lättfödd ras så bör man nog prova i lite mindre utsträckning än vad kanske en fullblodsägare kan göra.

Jag har ett halvblod med stort fullblodsinslag så rasen är inte alltid avgörande. ;)

Förutom det så handlar lättföddhet för mig inte enbart om huruvida hästen är glupsk eller inte utan också om det faktiska energibehovet. Om en lättfödd och en svårfödd häst skulle få samma mängd energi som det krävs för en normalfödd häst att hålla lagom hull så skulle den lättfödda lägga på sig och den svårfödda skulle tappa. Oavsett om de äter fort eller långsamt.
Vad jag gör med min häst är därför att fylla energibehovet och samtidigt försöka få så lång tuggtid som möjligt. Det innebär för min häst att en del av kosten består av energifattigt sly, trädgrenar o s v.
 
Jag har ett halvblod med stort fullblodsinslag så rasen är inte alltid avgörande. ;)

Förutom det så handlar lättföddhet för mig inte enbart om huruvida hästen är glupsk eller inte utan också om det faktiska energibehovet.

Jag borde nog ha förtydligat att jag skrev fullblod som ett generaliserande exempel. Jag har till exempel haft ett svårfattlig kallblod men det upplever jag mer som ett undantag så därför skrev jag inte det som exempel.

Min uppfattning är att de flesta menar att lätt- eller svårfödd hänger ihop med vad hästen har för energibehov. En svårfödd häst kan vara glupsk och tvärt om. Den som har lite striktare kosthållning kanske upplevs som glupsk för att den gärna tar tillfället i akt att till exempel äta gräs istället för halm (eller vad den nu erbjuds för att må bra).
 
Har ett gäng lättfödda ponnier och även en stor häst som är åt det mer lättfödda hållet. De har Fri tillgång med nät, de har stora hagar - maten ute, tillgång till träd och buskar, tillgång till smaklig halm, så många kompisar som det går i hagen, mycket motion, hösilage som är "beställt" att vara en så sen skörd som det går. - extrafodrar de mindre lättfödda med kraft inne, så lite täcke som det går. Får gå kvar i vinterhagarna länge och släpps på bete tidigast vid midsommar. Mina har varit runda och i god kondition men inte "farligt"

Obs lägger mer vikt vid att småttingarna får röra på sig så ofta det går än de stora :p
 
Detta håller jag inte med om. För det första är det några individer som faktiskt äter för fort i början och kan både få kolik och fång. Speciellt om de redan är feta vilket verkar vara den största anledningen till att många vill ha på fri tillgång, av någon anledning.
Som sagt, det beror på vad det är för individ, en vettig ägare ser hyfsat fort vilket håll det går åt och dom hinner inte gå upp flera hundra kg då.
Och nej, om hästarna inte klarar fri tillgång på halm i nät en mycket lång tid så skulle de inte klara halm eller hö på helt fri tillgång. Det skulle nämligen ge ett felaktigt resultat innan de ens börjat sakta ner.......om de ens skulle det någonsin.
Har jag skrivit något annat? Som sagt, det passar inte alla individer. Men du får tro vad du vill, fakta är att fri tillgång till lättfödda hästar kan fungera utmärkt och det är värt att testa om man som ägare har lite koll.
 
Som sagt, det beror på vad det är för individ, en vettig ägare ser hyfsat fort vilket håll det går åt och dom hinner inte gå upp flera hundra kg då.

Har jag skrivit något annat? Som sagt, det passar inte alla individer. Men du får tro vad du vill, fakta är att fri tillgång till lättfödda hästar kan fungera utmärkt och det är värt att testa om man som ägare har lite koll.

Vi tycker samma. Jag har inte sagt mot dig att det inte finns de som är lättfödda och kan gå på fri tillgång, verkligen inte. Det finns det garanterat.

Jag menar att testa inte alltid är ett alternativ och att det faktiskt kan vara farligt om hästen redan är fet. Detta med tanke på att måååååånga inte vet att deras hästar är feta.
Det kräver kunskap om vad höet innehåller också. Det verkar också vara en stor brist hos de med feta hästar.

Ja, har man koll går det att testa men du måste väl hålla med mig om att de som inte har koll på sin hästs hull är också de som inte ska testa?

Två veckor på mina som har rätt hull skulle vara förödande, hur bra koll jag än har. På vägen skulle de dessutom få förstoppningskolik vilket har hänt när de fått fri tillgång av halm i nät.
 
Tycker också det beror på vad mer hagen har att erbjuda än att bara stå vid den maten vi fodrar med, mina har alltid gått ifrån för att knapra i sig av det korta gräset som är kvar, äta från träden eller tugga på en stubbe mm men hade dom alternativen inte funnits så skulle dom troligen äta mer av vad jag ger dom i hagen och 2 av hästarna jag har/ haft hade inte klarat fri tillgång då.

Sedan finns det så klart hästar som är så glupska att det inte spelar någon roll vad mer hagen erbjuder utan står ändå och käkar det vi fodrar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 466
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp