Lättfödd häst på fri tillgång?

Vi tycker samma. Jag har inte sagt mot dig att det inte finns de som är lättfödda och kan gå på fri tillgång, verkligen inte. Det finns det garanterat.

Jag menar att testa inte alltid är ett alternativ och att det faktiskt kan vara farligt om hästen redan är fet. Detta med tanke på att måååååånga inte vet att deras hästar är feta.
Det kräver kunskap om vad höet innehåller också. Det verkar också vara en stor brist hos de med feta hästar.

Ja, har man koll går det att testa men du måste väl hålla med mig om att de som inte har koll på sin hästs hull är också de som inte ska testa?

Två veckor på mina som har rätt hull skulle vara förödande, hur bra koll jag än har. På vägen skulle de dessutom få förstoppningskolik vilket har hänt när de fått fri tillgång av halm i nät.
Jag tänker såhär att dom som är såpass intresserade av att förändra sättet att fodra och går in och läser och tar del av andras erfarenheter av fri tillgång också är intresserade av hästens hull och vad som blir bäst för individen. Alltså intresserade av att lära sig mer och därför också enligt mig är kandidater att testa olika sätt att fodra på. Dom har iallafall upptäckt att det finns problem annars skulle dom inte leta info om alternativ.

Huvudsaken är att folk vill och har ett driv att utvecklas, man får ingen kunskap eller erfarenhet och koll om man inte testar och prövar sig fram. Och man lär inte känna sin häst heller och vad som passar den och vad den mår bäst av ifall man inte testar olika varianter. Sen kan man ju om man är osäker ha kontakt med veterinär för att få reda på vad man ska ha extra koll på osv.

Om man ska eller inte fodra en överviktig häst med fri tillgång beror ju på så mycket olika saker, det beror mycket på vad det är för individ så det är svårt att ge råd om sånt när man inte vet vad det är för typ av häst.
 
Leptin heter hormonet som styr mättnad.

Om hästen inte producerar och tar upp leptin på rätt sätt så är fri tillgång livsfarligt, såvida den inte arbetar mycket hårt / är mycket svårfödd. Leptinresistens och EMS hänger ihop.

Men alla hästar har inte problem med det.

Så att fri tillgång funkar för vissa (färre än man tror, som sagt, feta hästar som ägare tror är fina) men inte andra är ju inte så konstigt.
 
Jag tänker såhär att dom som är såpass intresserade av att förändra sättet att fodra och går in och läser och tar del av andras erfarenheter av fri tillgång också är intresserade av hästens hull och vad som blir bäst för individen. Alltså intresserade av att lära sig mer och därför också enligt mig är kandidater att testa olika sätt att fodra på. Dom har iallafall upptäckt att det finns problem annars skulle dom inte leta info om alternativ.

Huvudsaken är att folk vill och har ett driv att utvecklas, man får ingen kunskap eller erfarenhet och koll om man inte testar och prövar sig fram. Och man lär inte känna sin häst heller och vad som passar den och vad den mår bäst av ifall man inte testar olika varianter. Sen kan man ju om man är osäker ha kontakt med veterinär för att få reda på vad man ska ha extra koll på osv.

Om man ska eller inte fodra en överviktig häst med fri tillgång beror ju på så mycket olika saker, det beror mycket på vad det är för individ så det är svårt att ge råd om sånt när man inte vet vad det är för typ av häst.

Jag tycker också att det borde vara så. Dock ser jag allt för många som verkligen inte har någon kunskap, inte verkar vilja skaffa sig heller.

Jag tror ibland lättnaden styr. Man ger helt enkelt fri tillgång för att det är skönt (nu pratar vi alltså de som har fri tillgång till fel sorts häst).
Man analyserar inte höet utan man tar bara en skörd som ska vara mindre MJ i rent teoretiskt.

Detta ser jag varje dag när jag åker förbi alla stall häromkring och/eller tittar på bilder på hästar.
Jag har träffat en fjording som hade väldigt sund inställning till mat när den gick på fri tillgång, åt bara när den var hungrig men den var smällfet, så in i bängen. Då hjälper det ju föga. Där var kunskapen knapp kan jag säga.
 
Hej!

Där min min blev fet på fri tillgång var det definitivt lathet och inte "testa nya metoder" som gav den fria tillgången. Alla hästar i hagen var feta, jag var den som tog det på allvar. Övriga tyckte att fri tillgång var jättebra och hästarna behövde fettet för att hålla värmen... De behövde också kraftfoder för att inte frysa.

Har sett ett par hästar med fång som går på fri tillgång och där ägaren tycker dom har blivit sååå mycket bättre på fri tillgång... Hästarna har rullat fram :-(.

Tyvärr tror jag kunskapen om hästens hull och foderbehov försvunnit eller kanske aldrig funnits? Och arbete idag är 30 min skritt...

/Lavinia, som plågar sin häst med motion hela sommaren så hon inte ska bli alltför fet
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 466
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp