Lämna sovande barn i bil

P

parchita

Skulle ni lämna ert sovande barn själv i låst/olåst bil med baby watch...

1. hemma på er gårdsplan?
2. Om ni var ute, tex och fiskade el dyl och bilen fanns 50m bort? 100 meter bort? 200 meter bort?
3. På gatan utanför hemma om ni hade bilen utanför fönstret?
4. I stan om ni gick in i en butik?
5. Om ovan nämnda butik var bara meter från bilen och ni såg ut?

Om ni gör det - varför/varför inte? SKulle ni lämna motorn på om det var kallt ute?

Jag vet vad jag tycker, men sambon är inte överrens med mig :)
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej på samtliga frågor.

Om jag fanns i direkt anslutning till bilen ( direkt utanför ), men inte 50,100,200 meter bort.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej pa allt här ocksa.

Enda gangen vi lämnat Emilia i bilen var när vi skulle äta pa en resturang och hon sov. Da satt vi ute och at och bilen stog med öppen dörr kanske 5 m bort.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

1. hemma på er gårdsplan? Nej, skulle bära in i sängen.
2. Om ni var ute, tex och fiskade el dyl och bilen fanns 50m bort? 100 meter bort? 200 meter bort? Ja, har barnet somnat så behöver h*n ju sova så då är det ju bara att hämta barnet när h*n vaknar.
3. På gatan utanför hemma om ni hade bilen utanför fönstret? Nej, skulle bära in i sängen.
4. I stan om ni gick in i en butik? Inte i stan, men skulle barnet somna i bilen påväg hem från dagis när jag svänger in för att köpa lite ägg skulle h*n få sova.
5. Om ovan nämnda butik var bara meter från bilen och ni såg ut? Ser inte bilen från äggkylen ;)


Ser ingen anledning att väcka barnen i onödan för att springa in och köpa ägg. Eller mocka lite snabbt. Skulle de somna när jag var iväg och fiskade ett utmärkt tillfälle att plocka i ordning på allt och förbereda fika.
Självklart stänga av bilen, det gör jag jämt, och vaknar de inte då så behöver de verkligen sova.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag har aldrig lämnat min son mer än kanske 2 min sovande i bilen.

Någon gång när man packat in varor från bilen, men då bor vi precis vid parkeringen 10 m bort och på markplan ( i en liten by och de är endast 6 bilar på parkeringen).
Sen har jag sprungit in på en mack fram och tillbaka 10 m från bilen och fönster så jag har kunnat kolla på honom.

Men jag skulle aldrig lämna han längre stunder i bilen utan max 1-2 min.

Jag springer hellre in på macken i 1min än att knäppa loss honom och han vaknar när han kanske äntligen precis somnat. Likadant hemma, hellre att han får sova medans jag/vi packar in varorna än att vi ska väcka honom.

Men jag vet några som lämnar sina barn i 10-50 min helt själva. Vilket är galet, tycker JAG.

Självklart är bilen avstängd, inte speciellt bra att lämna bilen igång.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Sommartid har jag lämnat barnet i bilen här hemma, vi bor på landet. Men jag håller mig utomhus och pysslar runt omkring och är max 15 m bort. Självklart har jag inte bilen igång, utan dörrar öppna så att det inte blir för varmt. Jag parkerar dessutom i skuggan.

Jag skulle aldrig lämna barnen sovande i bilen någon annanstans än hemma.
Ibland har det hänt att jag kör en extra "utforskarrunda" för att barnen ska få sova klart. :D Eller att jag har satt mig utanför bilen och läst en bok (har alltid en ligger i bilen).
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna sovande barn i bil

Så har jag också gjort ( kört en runda till alt lyssnat på en ljudbok en stund ). Aldrig att jag skulle lämna barnet sovande i bilen medan jag gick in på en affär..
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

kl

Jag bor på landet med svåger och svägerska som närmsta granne (oxå hemma med barn) förutom skogen, och skulle väl egentligen kunna lämna barnen ute i bilen om de behävde sova klart, men jag har hitills alltid burit in dem. Däremot får både My och Maja sova i bilen om de har somnat när jag kommer fram till stallet. Jag vevar ner rutan så att jag hör direkt om de vaknar och så håller jag mig i närheten. Stallet ligger i på landsbyggden och avskilt så man behöver inte vara orolig att obehöriga springer omkring. Jag tar alltid med mig nyckeln om jag lämnar ungarna i bilen.

Jag skulle inte lämna barnen i bilen annat än vid ovan nämnda situationer och förhållanden.

//julia
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

När min son var liten sov han i bilen då jag red. Bilen parkerad utanför paddocken o med fönster öppet så jag hörde! Somnade han på vägen till stallet fick han sitta kvar o jag gick ut o kollade. Men aldrig utanför affär el dyl.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Har aldrig och kommer aldrig att lämna barn sovandes i bil om jag inte står precis utanför.
Har många gånger kört en extra vända för att Emil ska få sova lite till.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej jag skulle inte lämna dottern sovande i bilen mer än de gånger jag kommer hem från affären och bär in varor, när varorna är inplockade bär jag in henne i babyskyddet. Nu när vi ska byta till bilstol så kommer jag nog få väcka upp henne om hon inte fortsätter att sova i famnen på vägen in.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag blir nyfiken, ni som verkligen aldrig skulle lämna barnet sova i bilen, låter ni de inte sova i vagnen heller?

Jag får inte ihop det.
Sova i bilen utanför stallet - Inte okey
Sova i vagnen utanför stallet - okey?
Eller sova ute överhuvudtaget.

Tar man stallet som ex. så är ju barnet tom mer skyddat i bilen än i vagnen om det skulle komma en lös häst kutandes över stallplanen. De är också skyddad mot oljud från ex. hovslagaren.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag tänker nog mer så att det är bättre för ett barns rygg att ligga i vagn än sitta och sova i babyskydd/bilstol.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Om Ebba somnar i bilen så brukar hon få sova där medans jag tar in hästarna.. Det är hemma- på gårdsplanen mellan stallet o huset så jag både ser och hör henne hela tiden.
Hundarna är ute och berättar om det skulle komma någon obehörig ;)

Nu har jag ju haft henne i babyskyddet i affären så jag kommer ju sakna det när man ska handla... Om hon somnar nu måste man ju väcka henne. Tror att jag kommer lämna henne hos mamma eller syrran lite mera om hon skulle behöva sova. Lite jobbigt med ett barn som i stort sett ALLTID somnar i bilen.
JAg kommer ALDRIG klara av att lämna barnet i bilen på en vanlig parkering. Ännu mindre låsa bilen. Jag har sett en bil börja brinna...
Oddsen för kidnappning el brand är säkert inte stora- men de finns. Hemska tanke...
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Givetvis sover min dotter i vagn, vad är det för konstig jämförelse?

Jag lämnar inte vagnen utanför affären heller. Sover hon ute i vagnen gör hon det på vår altan och så är jag så jag ständigt har koll på henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna sovande barn i bil

Mitt barn kommer inte att få sova utanför stallet i en vagn heller. Jo naturligtvis hemma på min gård. Men inte på ridskolan...
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej, jag skulle inte lämna ett barn sovande i bilen i något av de fall du räknar upp.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Så kände jag också med sömnen( när vi bytte bilstol ), men ofta så regleras sömnen mer ju äldre barnen blir. E sover ungefär samma tid varje dag och då är det lättare att styra så att man inte är på språng just då.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Jag lämnar dottern ofta ensam, sovandes i bilen. Dagligen, typ.

Hon är 5 mån.

Hon sover väldigt bra i bilen. Om vi är hemma en heldag slumrar hon bara, men i bilen sover hon 1-2h, vilket är tiden i stallet, eller en snabbis in på mataffären (eller båda). Låser bilen om det är på främmande mark.

De dagar vi inte åker blir det ganska dåligt med sömn och hon är mer gnällig.

När jag är i stallet tittar jag regelbundet till henne. Det händer att hon vaknar till, ligger och studerar händerna eller liknande, för att sen somna om.

Med tiden kommer hon bli mer medveten om omvärlden, och antagligen bli ledsen om hon vaknar ensam. Men ännu går det.
 
Sv: Lämna sovande barn i bil

Nej på alla scenarion.
Hade nog löst det på annat vis.
Men jag är lite av en hönsmamma med bebisar dock så kanske är därför :P.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 545
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 959
Senast: Migo
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 403
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp