Lädervård

Uppsnarjd

Trådstartare
Ge mig era bästa tips på produkter när det gäller att hålla lädret snyggt och slitstarkt, både för den dagliga vården och den mer grundliga.

Jag är inte så flitig med lädervård.. Men till sadeln har jag equipes produkter, Soft care använder jag med fårskinn och det blir alltid jättefint. Oljan används inte så ofta men då penslar jag in den, mkt bättre än svamp eller trasa.

Till allt annat brukar jag använda någon glycerintvål. Gillar veredus, just nu har jag stubbens och den är också bra! Har även veredus olja när jag inte vill slösa på ”finoljan” från equipe 😉

Bästa tipset är att köpa bra läder från början, det håller sig snyggt och mjukt även med små vårdinsatser. Glycerintvål för rengöring och smörja som innehåller animaliskt fett, t ex lanolin och bivax. Undvik mineraloljor, paraffin et c.

Prestige har fina lädervårdsprodukter, liksom Equipe.

Dyrt, men behandlar allt läder varsamt.

Effol läderbalsam är annars ett bra budgetalternativ.

Skall produkterna "tvättas", så är en droppe diskmedel i en liten balja vatten mest skonsamt. Men torka då av tränset, sadeln eller vad du har, med handduk och smörj sedan in.

Glycerintvålar kan orsaka att sadeln gnisslar eller knakar.

Liknande trådar

Utrustning Någon som har erfarenhet av detta och har använt det? Fungerar det? Hur blir hållbarheten? Jag har en fyraåring som lever rövare i hagen... 2
Svar
24
· Visningar
1 027
Senast: Sassy
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 853
Senast: Silje
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
392
Senast: Freazer
·
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 261
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat