Lädervård

Uppsnarjd

Trådstartare
Ge mig era bästa tips på produkter när det gäller att hålla lädret snyggt och slitstarkt, både för den dagliga vården och den mer grundliga.

Jag är inte så flitig med lädervård.. Men till sadeln har jag equipes produkter, Soft care använder jag med fårskinn och det blir alltid jättefint. Oljan används inte så ofta men då penslar jag in den, mkt bättre än svamp eller trasa.

Till allt annat brukar jag använda någon glycerintvål. Gillar veredus, just nu har jag stubbens och den är också bra! Har även veredus olja när jag inte vill slösa på ”finoljan” från equipe 😉

Bästa tipset är att köpa bra läder från början, det håller sig snyggt och mjukt även med små vårdinsatser. Glycerintvål för rengöring och smörja som innehåller animaliskt fett, t ex lanolin och bivax. Undvik mineraloljor, paraffin et c.

Prestige har fina lädervårdsprodukter, liksom Equipe.

Dyrt, men behandlar allt läder varsamt.

Effol läderbalsam är annars ett bra budgetalternativ.

Skall produkterna "tvättas", så är en droppe diskmedel i en liten balja vatten mest skonsamt. Men torka då av tränset, sadeln eller vad du har, med handduk och smörj sedan in.

Glycerintvålar kan orsaka att sadeln gnisslar eller knakar.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 025
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
392
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2