Lädergrimma

Vad jag tycker är värt att tänka på i den riskanalysen är vad som händer om man kör av vägen eller liknande och transporten välter. Hört om förvånansvärt många hästar som tagit sig ut ur en vält transport relativt oskadda, men det kräver ju att de tar sig loss först.

Jag vill inte ha en okontrollerad häst springade vid vägbana, det är ju fara inte bara för hästen (vilket är det enda man riskerar med att den sitter fast) utan för övriga bilister. Det risktagandet tycker jag inte man får ta sig som ansvarig för transporten.

Jag föredrar i så fall att själv skära loss hästen, och ta ansvar för situationen. För att hästen ska komma ut måste det ju finnas vägar ut, och då finns det också vägar in att skära loss.

För mig är det inte ens ett val att låta hästen dö eller riskera medtrafikanter med lös panikslagen häst på körbanan. Det blir självklart så att om det händer, får hästen sätta livet till hellre än riskera människoliv.

• Gilla
Reactions: kol
Jag har aldrig haft några problem med de billigaste grimmorna från Börjes. De funkar fint i transporten.

Och de få gånger jag har haft hästar som har slitit sig i transporten så är det haken i grimskaftet som gått sönder, inte grimman.

Fast jag har varit med om att en häst tog i med sådan kraft att lädret gick av både över nos och nacke, hemskt otäckt!

Och det är ju det som är grejen, hellre att grimman går sönder än att hästen bränner av halva huvudet eller drar loss sin muskulatur pga att grimman inte ger upp.

De går sönder oavsett sort. Lädergrimmor i hålen, nylon i spännet.
Däremot bränner inte läder vilket nylon kan göra.

Jag har kört häst i c a 25 år och det enda jag är jättenoga med är att GRIMMAN ALLTID HÅLLER. Grimman får ALDRIG gå sönder. Är hästen lös i transporten kan den knäcka nacken, bryta ryggen, volta, ta sig ut, you name it.

Du får gärna förklara varför du vill att grimman ska gå sönder och man har en panikslagen häst lös. Det har jag nämligen aldrig förstått. Hästar i panik vill jag ha fast så de inte skadar sig eller andra.

Sedan är det, oavsett material i grimman, spännena som går sönder. Läder går inte sönder, det töjer sig.

Själv kör jag hästar i extratjocka ardennergrimmor med förstärkta spännen just för att de inte ska komma loss.

http://www.ridsport.se/ImageVault/Images/id_5924/ImageVaultHandler.aspx
"När hästen transporteras ska den alltid ha lädergrimma..."

http://www.ridsport.se/ImageVault/Images/id_5924/ImageVaultHandler.aspx
"När hästen transporteras ska den alltid ha lädergrimma..."

Jaha? Jag har väl inte i första hand argumenterat mot materialet, utan det förkastliga säkerhetstänket att lasten inte ska förankras.

Sedan är ju i inte detta varken lag eller ens villkor hos försäkringsbolaget, så det snarast att se som en rekommendation? Håller med om att läder inte bränner, men tycker det är svårare att skära.

Jag har bara lädergrimmor, för hag och bara in/ut i hagen grimmor så har jag bara billiga loppis fynd för 50kr st, transport grimmor har jag bara vad som är rejält och fint :), inga mjuka sladdriga dvs ;).
Men för min skavkänslig häst så var bettet till läder i hagen :love: från att få skav av allt och luddgrimnorna med extra ludd bara blev lerig och orsakade mer skav så kunde man enkelt torka av grimman från stöv varje kväll och få mindre friktion mellan häst och grimma :).
Nu har jag dock alla utan grimmor i hagen, mycket trevligare ^_^.

Tillägg; hade Börjes billigaste först som transportgrimma, den gick sönder vid andra lastningen..

Jag har en från Hansbo. Nu använder jag den enbart vid transport/tävling/träning, mest för att grimmorna väldigt lätt glömdes kvar ute vid utsläppet i mitt förra stall och hängde ute i ösregn hela dagarna =ville ha slit och släng som inte gjorde så mycket om de blev skitiga eller blöta. Den är med andra ord sparsamt använd och smord efter varje gång, men man ser knappt att den är använd.

Kostade runt 350-400 när jag köpte den, men det var 2013 så det priset kan ju ha ändrats. Tror de låg runt femhundralappen sist jag såg dem i butik.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
881
Senast: Takire
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: Linda_A
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar