Lädergrimma

ufot

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en lädergrimma till hästen. Men vilken ska jag köpa? Det finns en mängd olika att välja mellan...

Jag funderar på Börjes billigaste, men är det något att ha?

Har kollat lite på Hansbo och Globus också. Någon erfarenhet av dessa? Sen finns ju Hööks också...

Jag ser helst att grimman kostar under 500 kr.

Jag tycker Börjes/Hööks är typ lika i kvaliten, helt ok.

Dock finns det fler måndags exemplar än ett bättre märke.

Horze tycker jag brukar ha bra grejer, deras grimma fremont satt som en smäck på en islänning.

Grimman kommer inte att användas i hagen, utan främst vid transport. Hon ska ju snart åka 150 mil, och jag funderar på om lädergrimma är bäst, eller hennes vanliga i nylon.

Börjes pris är ju lockande och jag har nära till butiken och kan känna på lädret innan...

Kan rekommendera Börjes grimmor. Dem håller i 1-2 vintrar i hagen, tappar en del färg men det är ju av mindre betydelse om man skall ha den i hagen. Jag hade en separat till transporten med! :)

Jag tycker hööks har rätt bra. Sen brukar det finnas på ekohallen , också bra:). Anledningen till att man kör hästar i lädergrimmor är att de lättare går sönder ifall hästen får panik eller liknande. De i nylon går inte sönder lika lätt,och eftersom din häst ska åka 150 mil skulle det vara bättre med lädergrimma då det blir säkrare än om hon åker med grimma i nylon:up:

Anledningen till att man kör hästar i lädergrimmor är att de lättare går sönder ifall hästen får panik eller liknande. De i nylon går inte sönder lika lätt,och eftersom din häst ska åka 150 mil skulle det vara bättre med lädergrimma då det blir säkrare än om hon åker med grimma i nylon:up:

Jag har kört häst i c a 25 år och det enda jag är jättenoga med är att GRIMMAN ALLTID HÅLLER. Grimman får ALDRIG gå sönder. Är hästen lös i transporten kan den knäcka nacken, bryta ryggen, volta, ta sig ut, you name it.

Du får gärna förklara varför du vill att grimman ska gå sönder och man har en panikslagen häst lös. Det har jag nämligen aldrig förstått. Hästar i panik vill jag ha fast så de inte skadar sig eller andra.

Sedan är det, oavsett material i grimman, spännena som går sönder. Läder går inte sönder, det töjer sig.

Själv kör jag hästar i extratjocka ardennergrimmor med förstärkta spännen just för att de inte ska komma loss.

Nu lånar jag tråden lite fräckt...

Hur funkar lädergrimma till en skavkänslig häst?

Jag tycker att det är det bästa, en bra lädergrimma "glider" fint över pälsen och har inga fibrer att fastna med :)
Finns ju givetvis luddgrimmor som är oerhört mjuka men dom blir ju smutsiga vid minsta lilla och då är funktionen förstörd, jag kör alltid med lädergrimmor och sätter på ludd om det behövs, oftast vid transport bara över nacken :)

Jag tycker att det är det bästa, en bra lädergrimma "glider" fint över pälsen och har inga fibrer att fastna med :)
Finns ju givetvis luddgrimmor som är oerhört mjuka men dom blir ju smutsiga vid minsta lilla och då är funktionen förstörd, jag kör alltid med lädergrimmor och sätter på ludd om det behövs, oftast vid transport bara över nacken :)

tack!

Jag har kört häst i c a 25 år och det enda jag är jättenoga med är att GRIMMAN ALLTID HÅLLER. Grimman får ALDRIG gå sönder. Är hästen lös i transporten kan den knäcka nacken, bryta ryggen, volta, ta sig ut, you name it.

Du får gärna förklara varför du vill att grimman ska gå sönder och man har en panikslagen häst lös. Det har jag nämligen aldrig förstått. Hästar i panik vill jag ha fast så de inte skadar sig eller andra.

Sedan är det, oavsett material i grimman, spännena som går sönder. Läder går inte sönder, det töjer sig.

Själv kör jag hästar i extratjocka ardennergrimmor med förstärkta spännen just för att de inte ska komma loss.

Fast jag har varit med om att en häst tog i med sådan kraft att lädret gick av både över nos och nacke, hemskt otäckt!

Och det är ju det som är grejen, hellre att grimman går sönder än att hästen bränner av halva huvudet eller drar loss sin muskulatur pga att grimman inte ger upp.

Fast jag har varit med om att en häst tog i med sådan kraft att lädret gick av både över nos och nacke, hemskt otäckt!

Och det är ju det som är grejen, hellre att grimman går sönder än att hästen bränner av halva huvudet eller drar loss sin muskulatur pga att grimman inte ger upp.

Hellre att hästen bränner sig och skadar sig än att få såga ut ett kadaver ur en transport när den fastnat halvvägs ut och behöver avlivas på plats. Och hellre att den skadar sig än kommer lös och springer ner folk och barnvagnar. Eller ännu värre: ut i trafiken.

Jodå, läder kan gå sönder.
Men jag ser inte heller läder som direkt säkrare än nylon, som du skriver är det ju oftast spännena som ger sig.

Jag har alltid tänkt att det är säkrare att ha läder för att det går att skära sönder mycket lättare än nylon om en olycka skulle vara framme och man av någon anledning inte kan knäppa lös hästen med grimma på.

Alltså såpass illa att det är säkrare att hästen springer lös än sitter fast i transporten.

Som någon annan också skrev- hästen kan dra loss muskulatur och bränna sig hemskt om den inte kommer loss dessutom kan hästar få panik över att de inte kommer loss.
du får ju göra hur du själv vill, skrev bara det jag tycker och har läst samt pratat om med andra. Alla tycker olika och jag personligen vill att min häst ska kunna komma loss istället för att få panik av att grimman ej går sönder dessutom om den kommer loss känner man nog av det genom att den börjar trampa runt mer och kan titta till den och isåfall upptäcka att grimman är sönder och göra något åt det :)

Som någon annan också skrev- hästen kan dra loss muskulatur och bränna sig hemskt om den inte kommer loss dessutom kan hästar få panik över att de inte kommer loss.
du får ju göra hur du själv vill, skrev bara det jag tycker och har läst samt pratat om med andra. Alla tycker olika och jag personligen vill att min häst ska kunna komma loss istället för att få panik av att grimman ej går sönder dessutom om den kommer loss känner man nog av det genom att den börjar trampa runt mer och kan titta till den och isåfall upptäcka att grimman är sönder och göra något åt det :)

Och återigen, en panikslagen häst i en transport, det är trafikfarligt och det är fullständigt vansinnigt ur djurskyddsynpunkt. En häst kan inte dra sönder något i transporten, den kommer inte bakåt.

Det handlar inte om tyckande, det handlar om riskanalys.

Och återigen, en panikslagen häst i en transport, det är trafikfarligt och det är fullständigt vansinnigt ur djurskyddsynpunkt. En häst kan inte dra sönder något i transporten, den kommer inte bakåt.

Förstår vad du menar, gillar du o tycker det är bra med nylongrimma så kör på det:up:

Jag funderar på att köpa en lädergrimma till hästen. Men vilken ska jag köpa? Det finns en mängd olika att välja mellan...

Jag funderar på Börjes billigaste, men är det något att ha?

Har kollat lite på Hansbo och Globus också. Någon erfarenhet av dessa? Sen finns ju Hööks också...

Jag ser helst att grimman kostar under 500 kr.

Jag tycker Walsh-grimmorna är skitsnygga, och dom är värda varenda slant. Dock kostar dom en bit över 500kr
Deras lädergrimmor blir dessutom bara snyggare när dom åldras. En mörkbrun Walsh lädergrimma är :love::love::love:

Vad jag tycker är värt att tänka på i den riskanalysen är vad som händer om man kör av vägen eller liknande och transporten välter. Hört om förvånansvärt många hästar som tagit sig ut ur en vält transport relativt oskadda, men det kräver ju att de tar sig loss först.

Kör alltid hästen i lädergrimma. Har en billig från ullared och den är rätt snygg och ffa funktionell, enda anledningen till att jag skulle kunna köpa en dyrare vore om jag hittade någon riktigt snygg som jag gillade annars duger den jag har lika bra som vilken annan som helst.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
881
Senast: Takire
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: Linda_A
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar