Lädergrimma

Jag vill bara flika in en sak om transportgrimmor. Det är viktigt att haken vid käkremmen är av god kvalité - karbinhakar är ofta för klena och brister då hästen t.ex. kastar sig. Förutom läderkvalitén, skulle jag säga att det är den viktigaste detaljen att titta på. (För mig ska en transportgrimma inte gå sönder vid användning.) Billiga lädergrimmor avråder jag därför starkt från att använda i transporten - bra beslag till grimmor kostar en rätt bra slant. Känns lädret "mjukt och mysigt" i en dubbelsydd grimma så är det med stor sannolikhet för mjukt (t.ex. taget från buken på läderhuden) och kommer att töja sig.

Jag velar också mellan modellerna @Fenestra Min har ett ganska nätt huvud, men jag är ändå sugen på Kentucky. Hade jag varit du hade jag absolut satsat på den! Hoppas fortfarande att någon vill bidra med bilder på sin Walshgrimma. (@Bison ?)

jag har en hööks grimma, (gick i sönder vid första lastningen). en från kings saddlery (med lack :) lite tråkigt läder men fin passform).
och en jag köpte begagnad som gammal sliten stel och torr, ett par bad i olja så blev den som ny :D, eller åtminstone några år yngre.

Jag har bestämt mig för Walsh Kentucky. Får beställa från nätshop eftersom jag inte hittar den i någon"riktig" affär. Hur är de i storlek?

Jag har bestämt mig för Walsh Kentucky. Får beställa från nätshop eftersom jag inte hittar den i någon"riktig" affär. Hur är de i storlek?

Bra val!
Jag har en brun Kentucky och jag älskar den! Jag tycker de är ganska "normala" i storlekarna. Min har xfull på allt annat, och den här xfull sitter fint :) Även de andra hästarna jag haft hand om som haft Walsh har haft sina vanliga storlekar.

Tack för svar! @Torparn Då hoppas jag att full sitter bra på min, annars får jag ju byta helt enkelt. Du råkar inte ha någon bild på din?

Tack för svar! @Torparn Då hoppas jag att full sitter bra på min, annars får jag ju byta helt enkelt. Du råkar inte ha någon bild på din?

Ja, jag hoppas att du också blir nöjd med grimman @escade! Bilder är det sämre med tyvärr (det är så krångligt att lägga upp dem här :banghead:, annars hade jag kunnat fixa en) men ja, de är så fina som man tror att de ska vara :D

Han hade den lite tunnare varianten till vardags när han stod hos sin förra ägare, och där hade de grimma i hagen och duschades ju nästan varje dag med den (travhäst). Så sålänge som han stod i träning, dvs mellan 2000 fram till 2007 (då jag tog över honom själv och köpte en annan grimma) hade han den är grimman som knappast fick någon större omvårdnad :p Men jag använder den fortfarande ibland, den är endast lite trasig över nosen eftersom hans hagkompis tyckte om att bita i den, men annars är de så gott som ny, om någon, dvs jag :angel: skulle bemöda sig med att putsa upp den lite.
Det är kvalitet det!

Tack för bilderna @Bison ! Nu har grimman kommit. Jag vet dock inte riktigt vad jag tycker, den var ljusare än vad jag trodde. Den bruna jag har sett IRL var med rödbrun. Den lär ju iofs mörkna med tiden. Storleksmässigt tror jag inte att cob skulle passa (denna är full). Men jag funderar på om den blir lite stor när den hängt till sig, nu var den ju rätt stel och oformlig. Bifogar n

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: morgaine
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 538
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka