Lädergrimma i transport?

L

Linker

Måste man ha lädergrimma i transport? Jag tror jag läste nån stans om det, att om man inte hade lädergrimma i transport och hästen skadade sig i transport gick de inte att få ut på försäkringen. Stämmer det? :angel:

Sv: Lädergrimma i transport?

Tror inte det stämmer heller, men det kanske kan vara så att ditt bolag har sagt så men det är ju konstigt.

Tänk om man kunde prenumerera på den där tidningen Någonstans, vad mycket man skulle få reda på då!

Måste man ha lädergrimma i transport? Jag tror jag läste nån stans om det, att om man inte hade lädergrimma i transport och hästen skadade sig i transport gick de inte att få ut på försäkringen. Stämmer det? :angel:

Som alla andra har skrivit innan så stämmer inte det. Detta är en riktig skröna som dyker upp med jämna mellanrum.

Nej, det är en skröna. Jag sökte på lädergrimma på Agrias hemsida och fick tre träff:

1. Transportregler
Fråga:
Transportfrågor Gäller försäkring för häst om olycka inträffar och hästen transporteras i trailer med öppen överlucka (=baklucka)? Gäller försäkring om häst transporteras i trailer med nylon eller terylenegrimma istället för lädergrimma?
Svar :
Hej
Vi har inga regler om att hela transporten måste vara stängd eller vad för sorts grimma som hästen måste ha i trailern. Det är alltså helt ok att transportera hästen med öppen överlucka och med nylongrimma.

2. Använd lädergrimma när du transporterar, den är mycket lättare att skära sönder om hästen skulle fastna och få panik. När du lastar hästen så är det att föredra att ha först grimma på hästen och sedan tränset. Om hästen bråkar så är det lättare att få kontroll med träns.

3. Använd alltid lädergrimma. Nylongrimmor håller "för bra" och går inte sönder om hästen blir hängande. Dessutom kan de ge allvarliga brännskador om hästen drar hårt.

Från agrias hemsida
"Tips till dig som ska transportera häst
Använd alltid lädergrimma. Nylongrimmor håller "för bra" och går inte sönder om hästen blir hängande. Dessutom kan de ge allvarliga brännskador om hästen drar hårt"

Det är alltså ett tips från försäkringsbolaget inte en regel vad jag kan förstå

*KL*
Visa mig den nylongrimma som håller...
Visst kan själva banden vara starka, men Endera går sömmarna upp, eller att metallringarna släpper.
Jag har testat massor med grimmor, och nog går de sönder om hästen hänger sig.

Precis! Har heller aldrig lyckats hitta en grimma som håller för en häst som hänger/slänger sig. Varken läder eller nylon om det inte är ponny modell mindre.

Plus att om man har rätt utrustning (bilbältes skärare) med sig så är nylongrimmorna lättare att skära upp än läder som ju mycket tjockare och inte passar i den. Plus att om olyckan är framme och man skulle behöva skära upp en lädergrimma så är risken större att man skadar hästen. Efter som man inte kan använda samma typ av kniv som till en nylongrimma.

Personligen upplever jag att nylongrimmor inte håller för mycket!! Så i det syftet att du ska ha en grimma som håller om hästen konstrar är det nog att föredra en av läder, men som någon annan skrev är ju dessa svårare att skära sönder - så det är ju bara att välja: pest eller kolera :crazy:

Svårt att skära av en lädergrimma? Då är det dags att slipa kniven!

Dessa skrönor och sägner!!!

LIA

Jag föredrar lädergrimma vid transportering, varför vet jag inte, men det känns säkrare. + att det är lite roligt att kunna sätta på sin häst en fin grimma när man ska ut och åka! För min häst är det nog lite psykiskt också, när lädergrimman åker på så vet hon att vi ska ut och åka!

Nej det finns ingen sån regel, däremot är det mycket bättre att ha lädergrimma än nylon eftersom läder inte bränner om hästen skulle fastna eller om den kastar sig.

Dom här tokerierna om nylon kontra läder dyker upp med jämna mellanrum. Ungefär så lång tid som det tar att glömma den förra tråden i ämnet, alt för att samla ihop några nya skrönförmedlare.

Trådarna brukar i allmänhet somna in när man frågar, vilka som medvetet tillverkar och säljer dom svaga lädergrimmorna! :devil:

Eller varför man inte tar sin nylongrimma och skär ett par jack i den? Om det är en svag grimma man tycker sig behöva.

LIA

Nu förstår jag inte varför jag får detta svaret. För hos mig går alltid nylongrimmorna sönder med en gång. Om inte sömmen spricker så spännena itu. Så jag skulle istället i så fall vilja veta vem som gör nylongrimmor som INTE går sönder.

Vill jag inte att en häst ska komma loss så använder jag halsrem. Då håller både nylon och läder lika bra.

Har man som vi en REJÄL ardenner grimma för 1200 kr så kan jag LOVA att det går snabbare att skära av en nylongrimma.

Sorry!
Skrev också att det borde vara lika svårt att skära av en grimma vid akut behov oavsett läder eller nylon.
Det föll tydligen bort.

Ser att du har samma uppfattning som jag beträffande grimmor.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 659
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 306
Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama