Läder eller syntet

B

Blue

Sadelfrågor finns det många av, här kommer en till.Vad tycker ni alla om syntet har förstått att de som har ridit länge föredrar läder men, syntet har ju många fördelar också, även om läder är en klass för sig. Man kan ju inte jämföra oxfile och falukorv men blir förundrad ibland över varför man måste ha en jätte tung sadel när man själv och hästen kan ha det så mycket enklare med att slippa dra på alla dessa extrakilon. En fråga: har ni som har lädersadel provat syntet? Vad är skillnaden?

Sv: Läder eller syntet

Blue skrev:
Sadelfrågor finns det många av, här kommer en till.Vad tycker ni alla om syntet har förstått att de som har ridit länge föredrar läder men, syntet har ju många fördelar också, även om läder är en klass för sig. Man kan ju inte jämföra oxfile och falukorv men blir förundrad ibland över varför man måste ha en jätte tung sadel när man själv och hästen kan ha det så mycket enklare med att slippa dra på alla dessa extrakilon. En fråga: har ni som har lädersadel provat syntet? Vad är skillnaden?
Jag har aldrig provat en syntet men jag brukar svära och dondera om att jag ska köpa en och att jag s*iter i hur den passar.
Detta eftersom min sadel är för dyr för att jag ska våga lämna den i stallet vilket resulterar i att jag jämnt och ständigt får släpa omkring på en 16kg tung sadel med stirrups som älskar att slå mig på benen så jag får blåmärken :devil:

Fast det känns att det är kvalitet även om jag hatar den vissa dagar :angel:

Har provat syntet sadel. Men bytte gaska snabbt tillbaka till läder... Inte alls lika sköna att rida i. Min stackars pålle fick dessutom skav efter dom syntetiska stig"läderna". Inget att rekomendera :(

Har precis köpt sadeln jag fick utprovad till pållen för några månader sedan. Den låg bäst av alla sadlar sadelmakaren provade ut på honom. De flesta läder. Men det blev en Big Horn av cordura som ligger super på hästen, är lätt, man sitter skönt samt är lättskött. :love:

MNR,

Varför inte köpa en sadelcaddy..?. världens bästa uppfinning.

cumilur skrev:
Har provat syntet sadel. Men bytte gaska snabbt tillbaka till läder... Inte alls lika sköna att rida i. Min stackars pålle fick dessutom skav efter dom syntetiska stig"läderna". Inget att rekomendera :(
Då måste jag fråga dig vad var det för sadel? Hur kan pållen få skav av fendrarna...

Barsebäcks Z'Ore skrev:
MNR,

Varför inte köpa en sadelcaddy..?. världens bästa uppfinning.
Jag har funderat på en sådan när/om jag ska på kurser m.m.

Men som det är nu så måste jag bara släpa den från huset till bilden, från bilen till stallet, från stallet till bilen, från bilen till huset.

Så egentligen är det inte så långa sträckor men jag är ganska liten och sadeln ganska stor så vi hinner bli osams på den korta sträckan :angel:

Köp en!!
Jag använder min även för korta sträckor.. jag är inte speciellt liten men orkar inte hålla på och klabba med den otympliga sadeln utan rullar hellre runt den i stallet. Caddyn är ihopfälld på två sekunder så den är lätt att stoppa i bilen. Dessutom är den förträfflig som sadelhängare i sadelkammaren samt att träns, pad, hjälm och allt kan hängas på den när man rullar ut till sin väntande brunte.

Saddelcaddy.jpg

Syntet är ju bra om man vill ha en lätt sadel som är lättskött.

Hade gärna köpt en syntet som första sadel om jag bara hade hittat en som passat.

Jag hade en syntet på min foderhäst. Den var lite hårdare i sätet, men endå superskön att rida i. Fördelen med syntet är att den blir mycket lättare (min vägde 6 kg) och den är betydligt lättare att rengöra/hålla ren, bara att torka av den.

Nu har jag köpt en läder. Det gjorde jag för det är ganska svårt att hitta en bra syntet till en väldigt bred arab med ganska kort rygg. Plus att en i läder oftast är snyggare och ger ett bättre andrahandsvärde.

Jag har haft en syntet (har, den ska säljas;))och den är hur trevlig som helst att rida i. Största poängen är vikten och jag har bekanta i USA som vägrar ha lädersadel till annat än tävling just för att syntetsadeln skonar rygg och axlar. Ypperlig om man har många hästar som ska tränas...Nu har jag letat land och rike kring men fått ta en lädersadel då min donna är mycket bred...annars skulle jag gärna haft syntetsadeln till träningarna:p

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
H
Utrustning Hej! jag har läst och letat efter information på nätet och frågat i diverse hästaffärer, men ingen kan ge mig ett vettigt svar...
2
Svar
39
· Visningar
4 345
Senast: Mursten
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 936
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka