Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo kom på en fråga till....jag har hört att de bomlösa sadlarna ska vara breda att sitta på. Detta har en bekant uppfattat: Den har stoppade kåpor = hästen blir än bredare än i verkliga livet. Inget bra på en thinker.
Sadelgjorden ser ut att sitta fast längst ned i kåpan vilket oftast skapar en sadel som glider fram.
är det sant???
Åh ni är så snälla som lägger ner tid på att hjälpa lilla mig!
Självklart kommer jag inte köra med bomlös sadel utan den bästa paden som finns att få tag på! Problemet är bara att alla återförsäljare hävdar ju att just deras sadel är den snällaste mot hästen och bästa för ryttaren och man vet inte vem man ska tro på vissa märken har ju direkt dåligt rykte.
Jag blev så glad över att få höra om hybriden och att många med kroppshinder klarar av att rida utan bekymmer! Däremot vet jag inte var jag ska låna en hybrid ifrån? Återförsäljaren har tippsat om att jag ska fråga här om någon har en sådan i min närhet...hon sa inte att möjligheten finns att få låna en för prov
Jo kom på en fråga till....jag har hört att de bomlösa sadlarna ska vara breda att sitta på. Detta har en bekant uppfattat: Den har stoppade kåpor = hästen blir än bredare än i verkliga livet. Inget bra på en thinker.
Sadelgjorden ser ut att sitta fast längst ned i kåpan vilket oftast skapar en sadel som glider fram.
är det sant???
Min sadel är drygt 2 år och när jag beställde den kunde man välja ekonomiläder eller engelskt kvalitetsläder. Nu tillverkar de alla sadlar i kvalitetsläder så där behöver du inte vara bekymrad. Min är i ekonomiläder och det är inget kanonläder, men helk ok. (hade dåligt med pengar då så det fick bli så)Tusen tack för att ni tog er tid att svara!!!!
Nej min tinker har ingen hög manke, däremot har hon ca 50kg övervikt och är omusklad
Det är ju super att du upplever masterback som stadig och bekväm! Men hur är kvaliten? Har läst någonstans på någon tråd att kvaliten ifrågasattes....Tror det är kort levereranstid. Men det beror på om du ska ha utsmyckning, olika läderfärger osv. Om du ska ha en helsvart finns det kanske i lager. Min beställdes med extra långa kåpor och jag väntade max 2 veckor om jag inte minns fel.Är det någon som vet hur lång tid leveranstiden är i praktiken när man beställer?
Min sadel har uppbyggt säte och smal midja (ett krav från min sida som inte klarar breda säten) Sadelgjordsstropparna är likadana som på dressyrsadlar
Fast det där är inte sant. Jag har en bra bomlös och har köpt en mycket bra pad. Det spelar ingen roll, min häst fixar inte den ändå. Det kanske är min häst det är fel på, men att höja bomlösa sadlar till skyarna (vilket du visserligen inte gör ) och säga att de är jättebra bara man har en bra pad behöver inte alls vara sant.Jag hade en bomlös av bra märke från Tyskland, inte de billiga skitsadlarna som gör med skada än nytta som du hittar i de två postorderkatalogerna som i princip alla hästägare har (H***s och B****s, i den sistnämnda har de fått in bättre bomlösa i årets katalog än vad som funnits förr).
En bra bomlös ger stadga och det är viktigt med en BRA pad som är avsedd för bomlösa sadlar så att sadeln inte trycker över ryggraden på hästen. Att du har lagt på dig och inte är superlätt spelar ingen roll så länge du har en bra pad, och en kvalitetssadel. I de flesta paddar kan man dessutom lägga i fler inlägg i padden för att bygga upp den. Ring och prata med de olika tillverkarna/återförsäljarna. De kan ofta svara på dina frågor
Hon som har masterBack är jättetrevlig och lätt att ha att göra med. Mycket servicemedveten.Hur är Masterback i service? softsaddles är ju underbara att ha kontakt med....förutom att de vägrar låna ut en sadel för påseende Eftersom detta blir min första bomlösa behöver jag kanske lite stöd vid utprovning av ilägg mm
[/QUOTE]Hur är stygläder på Masterback? Kan man använda vanliga eller måste man ha special? Har läst en del om att de sitter antingen för långt fram eller bak...är det någon som har fakta?
Jag har uttryckt mig klantigt och vill be om ursäkt för detta. Jag har skrivit att åf för hybriden vägrar att låna ut en sadel för påseende. Jag skrev detta i all hast och valde fel ord. Åf vägrade inte att låna ut sadeln, utan ville inte är rätta ordet eftersom hon har bara små storlekar hemma och anser att sadeln inte gör sig rättvisa när vi vet att den i förväg inte komer att passa min bakdel.
Jag vill yttreligare en gång berömma åf för hennes snabba svar och trevliga bemötande och är ledsen för mitt klantiga ordval
jag skulle vara evigt tacksam ifall det finns någon i Östergötland som läser detta och har lusta att låta mig åtminstonde titta på en hybridsadel.
Så nu vill jag bara skrika ut i hela världen att jag har gjort det! Jag har beställt min nya hybrid eftersom jag fick lovat av ÅF att jag får prova den trots att den är specialbeställd. Så just nu tror jag inte att någon är lyckligare än jag