Läder eller syntet sele??

Sv: Läder eller syntet sele??

Jag har läder hemma i träning för dm är stabilare än syntet....men en walshsele i syntet till tävling--där går det an då det inte är många minuter dom har den på sig

ok... är syntet inte bra o ha så länge? skaver de mer eller?
Då kanske träning på banan heller inte är att föredra då?

det är väl mer att det inte är så mycket stabilitet i syntet som i läder..skaver gör det väl inte men det kan vrida sig om ma ex kör i skogen

jag har syntetsele både på träning å tävling. Jag tycker det funker jätte bra...

Jag är väl mest ute efter en träningssele nu till att börja med.
Plånboken är inte stor.
Men helst vill jag ju inte köpa av det där indiska lädret. Eller vad säger ni? Är det värt det? Det kommer ju användas flitigt.
Nu hittade jag en lädersele (och även syntet) från JN. Vad har dom för kvalite på material??

vi har läder både i träning å tävling. jag tycker det är snyggast också.

Jag är väl mest ute efter en träningssele nu till att börja med.
Plånboken är inte stor.
Men helst vill jag ju inte köpa av det där indiska lädret. Eller vad säger ni? Är det värt det? Det kommer ju användas flitigt.
Nu hittade jag en lädersele (och även syntet) från JN. Vad har dom för kvalite på material??

Jag köpte en "indisk" då min plånbok inte var alltför stor... Jag är nöjd med den, men smörjer och rengör rätt ofta. Hade jag haft pengar hade det blivit en riktig kvalitetssele, men... Finns inte kulorna så finns dom inte...
Har denna sele till 2 st, och det håller.
Ett par lopp till så kanske man har råd... Ha ha !!:bump:

Ingen som känner till JN's läder? Var kommer det ifrån?
Det skillde inte så mycket än det indiska.

Absolut läder, en sån håller "hur länge som helst" om man bara sköter den och såklart är i bra kvalitét. Syntet är svårare och mindre värt besväret att laga när den väl är sliten och går ju inte sköta på samma sätt.
Johnny Nilsson är nog bra, bäst är såklart Tärnsjö vars däckeljärn i princip inte kan gå sönder. Nu säljer ju inte de travgrejer längre men kan gå hitta begagnat om man har tur. Men som sagt, jag skulle absolut satsa på läder, och helst nåt bra märke. Jag har hört fler än en som berättat om sina fynd av indiska selar, där både tömmar, bukstropp och remmar gått av efter några användningar.

"Glädjen över det låga priset håller inte i sig lika länge som besvikelsen över den dåliga kvalitén..." ;-)

Har en tärnsjösele nu. Asgammal skulle jag gissa, men den är i gott skick. Ska snart lämna in den på lite översyn tror jag.
Men nu behöver jag en QH till inte ett allt för dyrt pris att träna i. Kvaliten ska ju vara ok.
Visste inte vad JN stod för, men det var ju ett svensk namn. Är det svensk läder med då??

Till tävlning köper jag nog någon form av finntack, walsh eller walsten sen. Hehe, dom ända märkena ja känner till ;-)

Varför inte köpa en skaplig QH sele nu, som du sköter väl och även använder i tävling? Man kan ju låta bli att använda tex tömmarna till vardags och använda några andra då! När hästen sedan sprungit ihop till ytterligare en sele kan man ju köpa en till.

Köper du tex en Wahlsten Next level delsyntetisk (ca 4.400 inkl.moms), det tycker jag är fin sele, den är ju så pass ny ännu så jag vet inte hur den ser ur efter några års användande. Till den hör också den typen av tömmar som STC gått ut med rekommendationer om, rostfritt beslag som ligger utanpå lädret fram i böjen på tömmen, istället för den gamla isydda järntråden!

Helsyntetselarna ser oftast inte så roliga ut efter en tid! En välskött lädersele är snygg även som äldre!

När det gäller billiga QHläderselar har jag sett en hel del konstiga lösningar av vissa detaljer och lädret är definitivt sämre.

Wahlsten vet jag i alla fall tidigare köpte sitt läder från Tärnsjö!

JNs läder QH blev jag lite besviken på, det känns inte som Tärnsjökvalité i lädret och den omtalade böjen framtill på tömmen tyckte jag mest påminde om billiga asientömmar.

Det viktigaste är att ha en sele med riktig däckel i träning så att den ligger bra på hästen, om det sen är syntet el läder spelar inte så stor roll. Det som är tråkigt med syntetselarna tycker jag är stropparna till bukgjorden, de håller dåligt och är väldigt "stumma", svåra att dra. Med håller dåligt menas inte att de går av men plasten (eller vad det nu är, syntetmaterial iaf) spricker och det blir ännu svårare att dra dem och dessutom fult. Sen är det såklart så att om du använder en syntetsele ca 2 ggr i veckan till snabbjobb så kan den hålla i 10 år men ska du använda den till 5 hästar varje dag så är en välskött lädersele det klart bästa.

Det här med däckeln tycker jag är svårt.
Ärligt så vet jag väl inte riktigt hur man ser att den sitter riktigt bra.
Har du några tips?

Mina föredrar att ha däckeln bakom manken och då är det bra om den är relativt "rund". En som ska ge mankfrihet finns det ändå en liten risk att den klämmer längre ner på kroppen.

Det har funkat bra för mig även om jag har olika modell på alla mina hästar och de även vuxit i selarna.

Den tärnsjö jag har är nog rätt rund i modellen då.
Min häst har ingen jättemanke och är rätt rund och go över ryggen.
Hon (ettåringen) är rätt tjurig när jag lägger på den och ska spänna, men det verkar vara längre ner det bekymret sitter. Hon surar när jag petar på henne där med.
Tidigare satt det en slags extra kudde på selen. Jag tog bort den för jag tyckte den var i vägen och tryckte upp selen framtill där på däckeln.

Jag ska alla fall ta o kika in den här JN selen och se hur den kan tänkas fungera.

Mina föredrar att ha däckeln bakom manken och då är det bra om den är relativt "rund". En som ska ge mankfrihet finns det ändå en liten risk att den klämmer längre ner på kroppen.

Det har funkat bra för mig även om jag har olika modell på alla mina hästar och de även vuxit i selarna.

Håller med, den rundare däckeln passar de flesta hästarna!
Många selar sina hästar för långt fram i mitt tycke också!

Jag har en äldre Finn Tack modesele för lite högre manke, den har inte de två hästar jag provat den på med lite högre, längre manke och lite kantig rygg kunnat ha, fått knölar i däckelstaden. Däremot den med rund rygg och mindre manke kunde ha den! Använder den idag endast till tömkörning och då fungerar det.

Finn Tacks däcklar har jag lite dålig erfarenhet oavsett om de är höga eller låga, ligger dåligt och det händer att man kan känna skruven till käkkroken på undersidan, det kan ge väldigt fula märken på manken/ryggraden även om man har däckelunderlägg och selunderlägg. På en fabriksny sele ska det inte behöva vara så, om man bytt skruven till käkkroken är en sak!

De gamla tärnsjöselarna (standar) brukar ligga bra på de flesta hästarna, de selarna är dock ganska smala och kräver däckelputa, QHselar idag är oftast bredare och kan användas utan däckelputa (Finn tack har dock det till en del QHselar även idag och det kanske är för att de vet att de har dålig passform?).

Sen finns det ju syntetselar utan däckeljärn för tävling, det tycker jag inte är något ha! Har sett resultatet efter att folk haft dem i träning också, bölder på manken, de har fått skaffa selar från Frankrike med däckelbåge (som det är på en riktig lokseles däckel) till de hästarna sen!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka