Sv: Läder eller syntet sele??
Mina föredrar att ha däckeln bakom manken och då är det bra om den är relativt "rund". En som ska ge mankfrihet finns det ändå en liten risk att den klämmer längre ner på kroppen.
Det har funkat bra för mig även om jag har olika modell på alla mina hästar och de även vuxit i selarna.
Håller med, den rundare däckeln passar de flesta hästarna!
Många selar sina hästar för långt fram i mitt tycke också!
Jag har en äldre Finn Tack modesele för lite högre manke, den har inte de två hästar jag provat den på med lite högre, längre manke och lite kantig rygg kunnat ha, fått knölar i däckelstaden. Däremot den med rund rygg och mindre manke kunde ha den! Använder den idag endast till tömkörning och då fungerar det.
Finn Tacks däcklar har jag lite dålig erfarenhet oavsett om de är höga eller låga, ligger dåligt och det händer att man kan känna skruven till käkkroken på undersidan, det kan ge väldigt fula märken på manken/ryggraden även om man har däckelunderlägg och selunderlägg. På en fabriksny sele ska det inte behöva vara så, om man bytt skruven till käkkroken är en sak!
De gamla tärnsjöselarna (standar) brukar ligga bra på de flesta hästarna, de selarna är dock ganska smala och kräver däckelputa, QHselar idag är oftast bredare och kan användas utan däckelputa (Finn tack har dock det till en del QHselar även idag och det kanske är för att de vet att de har dålig passform?).
Sen finns det ju syntetselar utan däckeljärn för tävling, det tycker jag inte är något ha! Har sett resultatet efter att folk haft dem i träning också, bölder på manken, de har fått skaffa selar från Frankrike med däckelbåge (som det är på en riktig lokseles däckel) till de hästarna sen!