Sv: Labrador frågor
Jag är personligen allergisk mot både extrema jakt-labbar OCH extrema utställnings-labbar! För mej är en sportig DP-labbe den utlimata labradoren! Den skall gå att jaga med OCH den skall kunna ställas ut med i alla fall en 2:a som resultat!
Till och börja med, är dom så glupska som det säjs?
Både Ja och Nej! Labbar är i min värld den bourne optimisten! Går något att äta så äter de det! Men de labbar jag haft har - utom ett undantag - varit mat-glada men inte mat-galna!
Hur är det med jakt, funkar det utan men med apportering och liknande träning?
Labbar fungerar alldeles utmärkt utan praktisk jaktträning, bara de sysselsätts på annat lämpligt vis!
Lydnad, bruks, viltspår eller annat fungerar för de flesta! Det finns tom en brun labbe-tik som genomfört väktarhundsprovet.
Om man inte planerar att jaga, är man då dömd till en "utställnings-variant"?
Nej absolut INTE! Köp en bra och sund DP-labbe så kan du göra precis vad du vill!
Jag vet att det är mina fördomar som kommer fram nu, men jag ser alltför ofta labradorer tjocka som tunnar som kommer vaggande fram och inte ens skulle komma i fatt min lillplutt om hon så hade en falukorv hängandes i svansen
Labradorer är INTE tjocka som RAS!!! De är tjocka för att merparten av labbeägarna faller för deras "jag-har-inte-fått-mat-på-14-dagar"-blickar och för att de inte aktiveras nog mycket fysiskt!
De labbar jag haft har alla ätit standard mat - typ RC maxi adult - och inte varit ett dugg feta utan välmusklade och "tighta" i kroppen.
Går det bra på utställningar även om man inte har en tjockis (som jag tycker verkar vara "utställnings-varianten") ?
En DP-labbe kan klara sej på utställning, men man bör inte sikta på något championat om man inte är beredd att göda upp sin hund inför utställningssäsongen. De hundar jag haft har fått ettor och tvåor och något HP, men det är allt.
Men får man ens möjligheten att köpa en annan variant om man är totalt ointresserad av jakt?
Rena jaktlabbar är för mej personligen inte att alternativ! De varken ser ut som eller uppför sej som den typ av labbe som jag vill ha!
Har varit på ett antal jakter där hundar både börjat slåss och systematiskt vaktat fåglar mot varandra och andra förare. Men även sett hur förväntanspipandet och en överdriven "hets" setts i fler och fler hundar.
Labbar är avlade i många, många generationer för att kunna arbeta efter skott och sitta/ligga i timmar och vänta, vänta, vänta för att sedan arbeta sida vid sida med andra apportörer och hämta hem fåglar i snabb, men inte hetsig takt.
Labbar skall inte vara lönnfeta, översexuella och svårmotiverade - som utställningshundarna!
Labbar skall inte vara vinthundslika, hetsiga och med skärpe-inslag - som jaktlabbarna!
Labbar skall vara smala och välmusklade, kontaktsökande, med bra "motorer" och en tydlig "av och på"-funktion - som en BRA DP-labbe.
/Ulga