Labrador, allergivänlig?

S

Stampelina

Vissa säger att Labradorer är allergivänliga, någon som vet säkert om dom är det? ^^
Går i valp tankar.. ;)

Sv: Labrador, allergivänlig?

Inte ett dugg, jag måste käka piller varje gång jag hälsar på syrran som har labbe.

Däremot är det så att allergi är oerhört indviduellt så vad man tål eller inte får man prova ut själv.

Pappa som är allergiker reagerar mot labrador. Men det kanske är individuellt.
Måste det absolut vara en labrador? Finns ju andra "allergivänliga" hundraser :-)

Det är väldigt individuellt vilken ras man tål som allergiker
Men de korthåriga, vilket ju labbe är, brukar vara de som flest INTE tål.
Men vist det finns ju undantag.
Vill man ha en retriever och är allergiker så hade jag nog provat med de långhåriga eller varför inte curly coated ret. De har ingen underull, vilket ger stor chans att man tål dom.

Min ena Labrador är det många som tål. Min andra blir många allergisk av. Jag reagerar själv på vissa andras Labradorer som stressar/luktar.

min labrador är hemsk ur allergisynpunkt. även folk som normalt tål de flesta hundar får besvär av honom.

Labrador ska man nog inte ha om man är orolig för allergi... kika på en hundras som inte fäller istället, alt fäller väldigt sällan.
Labradorer fäller mig veterligen konstant och lämnar små svarta hår överallt;)

Se ovan om mitt förslag om em labbe liknade ras utan underull =fäller inte!

Nja jag kan inte hålla med om att de fäller jämt. De tappar lite hår året runt, men inte störande alls, men när de fäller så är det heltäckningsmatta hemma...

labbe o pudel ligger faktikst i topp avseende allergener..lustigt nog...

Ang labben så beror det förmodligen på att de har en starkt -återfettande-hud,mer så än andra retrieerraser tycker jag perosnligen.

Jag blir ju fruktansvärt astmatisk och allergisk av fler än 3 (rena)retrievrar,eller 2 rena o en skitig pudel.

Pudelkompisen får alltid städ aav hel alägenheten -och-pudelstackaren inna jag skal komma,o jag medcinerar i förebyggand esyfte me dcortison innan.

Men jag har själv 2 flattar o en hovawart o hoppisens päls tål jag jättebra..Den är liksom "luftig"
Jag tvättar av hundarna varje vecka,ibland mer o städar varje dag.

O har denm tyvärr i sovrummet,med 25liters återflöde/minut på fläkten o öppet fönster..då går det.

Jag har fått för mig att deras päls är som rottisens?
Och min rottis fäller konstant, krävs dammsugning dagligen för att inte gå runt på en matta av svarta hår:angel:

men jag kan ju fått för mig fel:)

Skulle också rekmmendera Curly Coated Reteriver, o du vill ha reteriver men ä allergisk. som flera ovan skrivit hör inte labbar till demest allergivänliga raser.

Jag vet inte hur en Rottis är i pälsen. Men jag behöver inte dammsuga varje dag ens om jag har två hundar hemma och ingen fäller.

Nu är det väldigt olika på vad allergiker tål och icke tål.
Själv skulle jag bara klara en liten stund tillsammans med en Labb.

Så fort jag klappar en hund som fäller päls, så blir jag snuvig,andnöd och kliar i ögonen.

Däremot så känner jag inget av de hundar som inte fäller päls.
Typ Wheaten, Kerry Blue, Lagotto, Pudel mm.

En vältrimmad Schnauzer + andra trimraser går bra om de är välskötta. Rena + kammade.

Har nu haft Wheaten i snart 10-år och bara känt av dem lite i valp stadiet. Framför allt vid kamning av valppälsen, då det kan fara lite ull i luften.

Men ett litet tips.......försök att umgås med den hundtypen ni fallit för.
Kontakta någon uppfödare och fråga om ni får komma dit och klappa och kela med deras hundar.
Kanske låna hem en hund ett tag?

Måste kännas hemskt om man efter någon/några månader måste lämna tillbaks valpen eller sälja den.

Lycka till i ditt rasval!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 596
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 924
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 264
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna