Lab som utför träckprov ?

gylle

Trådstartare
Finns det något annat lab än Vidilab som utför träckprov ? Det var ju en svinig prishöjning Vidilab gjort i år, vet i fasiken om jag känner för att bränna 2.000:- på att träckprova hästarna (blir ju en avsevärd skillnad i år när de både har höjt priserna samt ökat antal för billigare pris) Så kvickt finns det något annat lab ? Träckproven ligger klara och jag skulle bara in och skriva ut följesedeln när jag upptäckte detta.

Sv: Lab som utför träckprov ?

Vad kostar det i år då...?!

Är också säker på att det finns minst en till... Men själva har vi alltid skickat till vidilab...

Kollade priset på Vidilab. Kan tyvärr inte tänka mig att du hittar ett mycket billigare pris. 230 kr för ett prov, SVA tar 235 kr för samma.
SLU ligger ganska lågt på priser vad gäller blodprov, men har inte kollat om de kör träckprov.
Canilab verkar inte ta parasitprov, vad jag kunde se på deras hemsida.
Kolla med ATG eller annan klinik/djursjukhus nära dig om de har laboratorie som kör träck.

Kan tyvärr inte tänka mig att du hittar ett mycket billigare pris. 230 kr för ett prov, SVA tar 235 kr för samma
.

Vad blir prisena i slutänden då? Vidilab anger ju priserna utan moms, gör SVA det också? Expeditionsavgifter?

Är ju ganska stor skillnad mot 160:-/per prov ifjor (prov från 9 hästar gav ordentlig mängdrabatt då nu tidigast vid 10 hästar)
dessutom ingick bandmask då vilket det inte gör nu.
Betänker man sedan att de tar 50:- som de anger självkostnadspris när de gör analyser i samband med seminarium odyl så ger det 180:- dyrare per analys för att de skickas in.
Det är knappast rätt väg att gå när man samtidigt tjatar om att fler borde ta träckprov, tidigare var det lönt även ur ekonomisk synvinkel att man sparade in på att göra träckprov (för min del där de flesta hästar var nollade). Men med dagens pris så är det ju billigare att avmaska än att ta träckprov.

Vet inga fler.

Priser i år
Enskilda prover EPG: V = 275 kr S = 293,75 kr
Rund+bandmask: S = 525 kr
Enskilt prov bandmask: V = 181,25 kr
Grupp max 5 bandmask: V = 206,25 kr
Odling: V = 168,75 S = 193,75 kr
Enskilda från 10e provet: V = 225 kr
"Parasitövervakning minst 8 hästar": S = 187,50 kr (vet ej vad detta är)
Uppföljning ovanstående: S = 125 kr.

Om du har 9 hästar kanske du kan fråga nån i din närhet som vill skicka ihop med dig? Rabatten får du ju när faktura och svar går till samma ställe, det spelar ju ingen roll om det är dina hästar eller inte.

Nu är det ju inte så de ger rabatten längre (innan var det billigare pris för alla proven, nu är det bara för dem som överstiger 10 alltså måste du först betala fullt pris för 10 st så det ger ju ingenting att skicka på en till häst tyvärr).

Nån som har koll på vad kolla masken kostar? Den är väl ännu dyrare?
Eller blir den billigare i jämförelse om dom andra har höjt?

Du har inte tagit prov så du vet hur hästarna ligger och kan ta samlingsprov på de vuxna t.ex.?

Funderar faktiskt mkt på att ta en rövare i år och chansa. Vad tror du om mina tankar...
Har gjort träckprov varje vår nu i 3 år, resultatet har varit
År 1 två av tävlingshästarna som gått i sjukhage på sommaren (alltså då troligen betat närmre ratorna än annars iom liten plats) hade 60 resp 40EPG + gamlingen 60 EPG övriga hästar 0 EPG.
(Maskade då dessa 3 en spruta på våren inget under sommaren) Ingen spruta höst.
År 2 gamlingen 40 EPG samtliga andra 0 EPG ingen fick något på våren dock hade vi styngflugebesök på sommaren så alla fick en spruta i november.
Ifjor år 3 gamlingen återigen 40 EPG alla övriga 0 EPG
2 sto som fölade fick avmaskning i samband med fölning (1 i april och 1 i juli) återigen styngflugor på sommaren varför alla inkl de 2 fölen fick ivermectin i slutet november.
Fölen för övrigt avmaskade enl gängse schema.

Om en månad ungefär släpper jag fjorårsfölen + gamlingen på lösdrift här hemma.
Funderar nu på att bara skicka träckprov på de två numera åringarna + en annan häst som gått i sjukhage under vinter/vår (vilket jag ju tidigare sett ge negativt resultat) + ge gamlingen en avmaskning iom att han verkar ha svårt att hålla sig helt ren (väldigt svår att hålla hullet på så onödigt att han skall släpa på mask om än i liten mängd). Och sedan resonikt skita i de andra som varit rena varje år iom att de gått på samma marker som innan och inte visar några som hellst tecken till att ha mask.
Skulle du våga göra så ?

Ytterligare en snabb fråga, hade du kört bandmaskprov på åringarna ? Ingen har haft någon bandmask av de vuxna på träckproven tidigare.

Ytterligare en snabb fråga, hade du kört bandmaskprov på åringarna ? Ingen har haft någon bandmask av de vuxna på träckproven tidigare.

Om du inte misstänker att ni fått in bandmask så skulle jag inte göra ett sånt prov.

Om du inte misstänker att ni fått in bandmask så skulle jag inte göra ett sånt prov.

Tänkte mer om det kan vara som med annan mask att de vuxna har motståndskraft mot det och själv tar hand om det, men att småttingarna kanske saknar detta (är inte så insatt i hur det egentligen funkar).

En annan fundering, mask är alltid artspecifika va ? för är det något katterna får här så är det bandmask.

Hade faktiskt för 4 år sedan EN bandmask på en häst :D gick längst asfaltsvägen med en häst och den lämnade ett stort rykande visitkort och jag slår en blick ner och överst i högen kravlar en stor äcklig bandmask, det första jag gjorde när jag kom hem var att ringa vet och få ut recept på det där vad det heter som tar enbart bandmask, tryckte i alla hästarna och disikerade sedan varenda lort som kom ur dem och förväntade mig massor av bandmask, inte en enda kunde jag hitta, men denna stackars ensamma mask har fått mig att troget efter det även analysera för bandmask vilket som sagt varit 0 på alla hela tiden.
Är det för övrigt vanligt att man kan se maskarna i lortarna efter avmaskning, jag har genom åren lyckats se ett par styngflugelarver på en häst en gång för övrigt har jag aldrig lyckats hitta något.

Visst är det så att unga hästar är mer utsatta för mask, men att leta när inga problem finns är onödigt tycker jag.

Parasiterna är artspecifika, hästen har tre olika bandmaskar, men A.perfoliata är den vanligaste. Man behöver inte vara rädd att kattern smittar hästen eller tvärtom.

Kollade med Vidilab, och det är rabatterat pris på ALLA prover när man kommer med 10 eller fler prover, samt om det är 25 eller fler.

Jag har aldrig lyckats se nån mask efter avmaskning. En spolmask har jag sett, men det var massor av år sen, och innan avmaskningen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
19 376
Senast: elfi
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 235
Senast: ebba85
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 574
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?