Låååågt baksteg

ghost

Trådstartare
Jag har ett sto efter Callit i stallet och hon har väldigt lågt baksteg. När hon kom till mig orkade hon inte hålla ihop kroppen utan gjorde väldigt otäcka bakbenssnubblingar när hon blev trött. Efter ett antal jobb och genomgång av equiterapeut försvann detta.
Nu har hon varit konvalecent sedan i oktober av olika anledningar (ej helt avställd, mycket skritt) och har precis börjat uppträningen igen.

Är det någon som har erfarenhet av några speciella skor/skoning som skulle passa henne? Man begriper ju att hon absolut inte får ha långa tår bak...

/// ghost

Kan du förklara för mig?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med lågt baksteg.
Hur gör hon då? :confused:

Du kan ju prova att stoppa baksteget lite med lite längre traktarmar eller ringskor, annars är det nog bara träning som gäller, att hon blir stark bak och orkar hålla ihop aktionen med nusklerna.

Att hon måste vara välmusklad i bakkärran har jag listat ut, efter tre veckor hemma hos mig upphörde snubblingarna när vi började träna. :)

Hon har inget lyft i baksteget, utan när hon kliver framåt släpar hon nästan tån i marken. Det syns extra mycket när man longerar henne och har hon lite för långa tår släpar nästan hoven i marken på volt??? :confused:
Efter alla hennes hältor kollar jag henne två ggr i veckan med lonering för att inte fortsätta träna om hon får tillbaka någon reaktion.

Jag satt och kollade på Callit-filmen i går och såg att han också är väldigt låg i baksteget. Det kanske inte ens är något problem om hästen är fräsch när man sätter igång igen. Man kan ju alltid hoppas, då hon har kapacitet om hon håller.

/// ghost

Liknande trådar

Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 656
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: acrazyone
·
D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 547
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama