E

Evelyn

Jag ska tävla i L:C 2 och söker efteranvändbara tips. hästen jag troligast kommer rida gillar inte att vara ensam och när hon känner sig ensam så försöker hon springa och bocka mot andra hästar, vad ska jag göra för att få henne att känna sig säkrare på tävlingen? :confused:

om man bara håller upp huvudet på henne så känns det bara konstigt eftersom då är hon inte lugn och inte samlad och det skadar ju bara henne så finns det andra sätt?

och man får väl inte prata med hästen på dressyrtävling så då kan man inte berömma henne när hon gör rätt men då kan man ju berömma med att släppa efter på tygeln eller ge henne en klapp..

så ha du en riktigt :idea: så skriv! :)

Sv: L:c 2

Det är bara ut och träna på att tävla, låt det gå åt helvetet poängmässigt i början det dör ni inte av..

Men det svåra är att hästen inte är min så jag kan inte tävla när jag vill..

Just problemet du beskriver kan du nog inte göra så mkt åt mer än att fortsätta åka ut och tävla alt åka på träningar så att hon får vänja sig. För en del hästar tar det lite tid innan de blir vanda vid tävlande och känner sig trygga och avslappnade.
Har du möjlighet till att träna henne på att vara ensam till vardags också så är ju det bra.

Ang. berömet så skulle jag satsa på att berömma henne när du tycker det är lämpligt och ta de ev. poängavdrag som det innebär. Långt ifrån alla domare ger avdrag (trots att de eg ska) och speciellt i lägre klasser där de ser att det är ett orut. ekipage brukar de ha överseende. Det viktigaste är ju att du gör tävlandet till en positiv upplevelse för henne om det sedan innebär att du inte får så höga poäng till en början så får det ju vara så.
Bäst hade ju varit om du kunde hitta några träningstävlingar/programridning att åka på. Då kan du öva under lite bättre former.

Lycka till!

Saigon skrev:
Just problemet du beskriver kan du nog inte göra så mkt åt mer än att fortsätta åka ut och tävla alt åka på träningar så att hon får vänja sig. För en del hästar tar det lite tid innan de blir vanda vid tävlande och känner sig trygga och avslappnade.
Har du möjlighet till att träna henne på att vara ensam till vardags också så är ju det bra.

Ang. berömet så skulle jag satsa på att berömma henne när du tycker det är lämpligt och ta de ev. poängavdrag som det innebär. Långt ifrån alla domare ger avdrag (trots att de eg ska) och speciellt i lägre klasser där de ser att det är ett orut. ekipage brukar de ha överseende. Det viktigaste är ju att du gör tävlandet till en positiv upplevelse för henne om det sedan innebär att du inte får så höga poäng till en början så får det ju vara så.
Bäst hade ju varit om du kunde hitta några träningstävlingar/programridning att åka på. Då kan du öva under lite bättre former.

Lycka till!
jag jag får väl försöka vara med på flera olika tävlingar för att vänja henne och samtidigt få henne att ha så kul som möjligt!

Man kan använda rösten så det varken syns eller hörs.

Jag vet inte vilka ljud dinhäst lyssnar på, men ett tyst Braaaa när man har ryggen åt domaren tex hör hästen garanterat. Hålla käften när man är just vid A är förstås en bra idé men rider man med lite halvöppen mun funkar det förmodligen lika bra /dåligt för hästen med bara ett tyst aaaa.

Man får förstås inte ryta fy om hästen brallar, men chansen att du får avdrag för att du råkat få något i halsen och harklar sig med antydan till morr är inte särskilt stor, om du inte gör det för många gånger utan att samtidigt lyckas se förkyld ut...

Rent generellt så är väl grundrådet när det skiter sig att RIDA med de hjälper som behövs för att korrigera och inte sitta och åka runt. Hellre en grövre korrigernig som hästen rättar sig efter än att låta den tramsa runt.

En väldigt viktig fråga som du ska ha helt klart för dig innan är varför du åker dit. Åker du dit för att lära dig och/eller hästen något eller för att tävla/få högsta möjliga placering? Om det är för att ge er erfarenhet är det inte hela världen om du både pratar, släpper tyglar, lägger extera volter och blir utesluten men får hästen att slappna av.

nej, visst kan man prata utan det syns och det är ju bra att ta det lugnt eftersom hon inte är så van vid tävlingar..

tack för tipsen! :)

Lena_B skrev:
Man kan använda rösten så det varken syns eller hörs.

Jag vet inte vilka ljud dinhäst lyssnar på, men ett tyst Braaaa när man har ryggen åt domaren tex hör hästen garanterat. Hålla käften när man är just vid A är förstås en bra idé men rider man med lite halvöppen mun funkar det förmodligen lika bra /dåligt för hästen med bara ett tyst aaaa.

Man får förstås inte ryta fy om hästen brallar, men chansen att du får avdrag för att du råkat få något i halsen och harklar sig med antydan till morr är inte särskilt stor, om du inte gör det för många gånger utan att samtidigt lyckas se förkyld ut...

Rent generellt så är väl grundrådet när det skiter sig att RIDA med de hjälper som behövs för att korrigera och inte sitta och åka runt. Hellre en grövre korrigernig som hästen rättar sig efter än att låta den tramsa runt.

En väldigt viktig fråga som du ska ha helt klart för dig innan är varför du åker dit. Åker du dit för att lära dig och/eller hästen något eller för att tävla/få högsta möjliga placering? Om det är för att ge er erfarenhet är det inte hela världen om du både pratar, släpper tyglar, lägger extera volter och blir utesluten men får hästen att slappna av.
ja, visst kan man prata lite då och då och få henne att bara slappna av eftersom hon inte är så van vid tävlingar och det blir ju lättare både för henne och för mig om hon tycker att det är kul och lugnt

tack för tipsen! :)

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 481
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025