Vi får väl se om du känner samma sak när den fiktiva ungen blir mer verklig.
I grunden handlar det inte om att skydda barnet, det handlar om att jag inte vill stödja religion alls. Oavsett vilken religion vi talar om anser jag att det bygger på ett vi och dom tänkande som givit upphov till enormt mycket mänskligt lidande genom åren.
Jag anser att kristendom som religion är intolerant och diskrimerande. Svenska kyrkan försöker hänga med i tiden, men det räcker inte för mig. Det är för många år av kvinnoförtyck, förföljelse av homosexuella och skuld- och skambeläggande av sexualitet, i bakgrunden.
Jag kanske inte argumenterar lika hätskt som Stephen Fry i ämnet, men jag håller med honom.
Men jag är inte ute efter att skapa en debatt om min icketro, utan sökte sätt att prata med barnet om tro/icke-tro vilket den här tråden inte verkar ge några svar på.
Jag hade blivit upprörd om motsvarande hade förekommit på mitt barns förskola. Däremot vet jag inte hur jag skulle ha agerat rent konkret - jag förstår ju att det skulle kännas som "något extra" ur barnens synvinkel och då är det inte så lätt om alternativet är att vara ensam (i åldersgruppen?) kvar.
När jag pratar religion med mina barn är jag dock tydlig: gud/gudar finns inte. Det är sagor. Det finns människor som tror att gud/gudar finns på riktigt och det är ofta viktigt för dem att få tro det, så man behöver inte säga till dem att de har fel. Det sistnämnda är det som barnen upplever som svårast...