Kyrkans barntimme

Teilani

Trådstartare
I vår lilla by har vi en förskola, som är kommunal. Vi har också en aktiv kyrka som anordnar flera aktivieter för barn och det är väl fint så.
En gång i veckan så kommer det 2-3 kvinnor från kyrkan och hämtar de äldre barnen på förskolan och så går de på kyrkans barntimme. Jag som inte är troende vill inte att mitt barn ska följa med, vilket han inte är tvingad till.

Men mitt barn vill så klart gå med, eftersom alla de andra barnen får lov att gå.
Så hur förklarar jag för en 4-åring allt om gud och att jag inte tror och inte vill att han ska gå med.

Är det ens okej att en kommunal förskola gör så? Det tycker jag verkar märkligt. Vem har ansvaret för barnen när de är där om inte ordinarie personal är med? Jag hade tagit upp det med kommunen. Jag tycker verkligen inte att det är okej någonstans.

Jag tycker absolut inte att det låter som ett så lämpligt upplägg att en kommunal förskola har ett sådant upplägg. Hur frivilligt det en är borde förskolan begripa att det inte blir så.

Däremot hade jag inte förbjudit mitt barn att följa med. Jag hade drivit frågan mot förskolan och kyrkan och framför allt mot kommunen som har ansvar som huvudman. Men jag hade inte dragit in min 4-åring i det hela. Han är för liten för att förstå det här med livsåskådningar och varför du inte vill att han ska vara med i kyrkan. För honom handlar det bara om en rolig stund med kompisarna som tas ifrån honom.

Jag tycker inte upplägget är okej alls. Men jag skulle låta bli att lägga min tro på barnet.

Jag gick (utan inblandning av skolan) på kyrkans barntimmar, Mulleskola och Unga Örnar. Likt 99% av mina kompisar. Mina föräldrar är inte troende och hade dessutom annan politisk hemvist än den regi unga örnar drevs i. Jag är fö inte troende idag heller, samma sak gäller min bror. Och Jesus och stallet och de vise männen osv var inte mer än vilken annan saga som helst på kyrkans barntimmar. Eller vilken teater som helst. Däremot var det ett ypperligt tillfälle för barn på landet att träffa andra barn, vilket var anledningen de flesta föräldrar skjutsade dit sina barn.

Jag är dessutom uppvuxen när kristendomen påverkade skolundervisningen i allra högsta grad. Ändå valde jag att inte konfirmera mig etc. Och jag är inte döpt.

Så jag skulle låta barnet få vara med kompisarna och inte pådyvla min tro. Däremot ta upp att sättet det sker på inte är okej iom att de hämtat barnen som de gör osv.

I vår lilla by har vi en förskola, som är kommunal. Vi har också en aktiv kyrka som anordnar flera aktivieter för barn och det är väl fint så.
En gång i veckan så kommer det 2-3 kvinnor från kyrkan och hämtar de äldre barnen på förskolan och så går de på kyrkans barntimme. Jag som inte är troende vill inte att mitt barn ska följa med, vilket han inte är tvingad till.

Men mitt barn vill så klart gå med, eftersom alla de andra barnen får lov att gå.
Så hur förklarar jag för en 4-åring allt om gud och att jag inte tror och inte vill att han ska gå med.
Hm, bor du i byn där våra barn går i skolan?? Där är det nämligen precis så. Och jag gick fullständigt i taket när jag fick veta att min son blivit hämtad till kyrkans barntimme. Dels för att vi inte är kyrkliga, dels för att förskolan släppt iväg honom utan vårt medgivande (** se nedan) och dessutom då för att det är väldigt oklart vem som är ansvarig om något händer.
Jag undrar om jag inte skrev någon tråd om det här då det begav sig, borde vara typ 3-4 år sedan - ska se om jag hittar den...

Du behöver inte förklara för barnet det där om att du inte tror på Gud, det är nog bara att krångla till det. Utan bara tala om att man inte kan vara med på allt och att det är förskolan han ska vara på. Eller nåt sånt.

** Det skickas ut inbjudan till detta från kyrkan, men eftersom vi bor i "fel församling" så hade detta inte nått oss. Och förskolan hade bara tagit för givet att vi fått inbjudan och accepterat, eftersom de inte hört något annat. Och de insåg självklart att de gjort jättefel, så jag gjorde ingen mer affär av det.

Låter absolut inte ok. Ska inte verksamheten vara konfessionsfri för alla barn? Även för de som har troende föräldrar. Så har jag förstått reglerna.

"Utbildningen och undervisningen i förskolor och skolor ska vara icke-konfessionell." https://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/skolan-och-kyrkan-1.162940

Jag hade pratat med någon högt upp i kommunala förvaltningen och/eller skolinspektionen.
trippen till kyrkans aktivitet ligger utanför förskolans verksamhet. det är bara det att de passar på att ta med sig barnen när de är tillgängliga, utan att föräldrarna behöver belastas.
Det är därför det är oklart vad som gäller med ansvarsfrågan och försäkringar och sånt.
Aktiviteten är frivillig och föräldrarna är, åtminstone här, tillfrågade och har önskat eller åtminstone godkänt att barnen är med där.

(jag hittar inte min eventuella gamla tråd...)

Hm, bor du i byn där våra barn går i skolan?? Där är det nämligen precis så. Och jag gick fullständigt i taket när jag fick veta att min son blivit hämtad till kyrkans barntimme. Dels för att vi inte är kyrkliga, dels för att förskolan släppt iväg honom utan vårt medgivande (** se nedan) och dessutom då för att det är väldigt oklart vem som är ansvarig om något händer.
Jag undrar om jag inte skrev någon tråd om det här då det begav sig, borde vara typ 3-4 år sedan - ska se om jag hittar den...

Du behöver inte förklara för barnet det där om att du inte tror på Gud, det är nog bara att krångla till det. Utan bara tala om att man inte kan vara med på allt och att det är förskolan han ska vara på. Eller nåt sånt.

** Det skickas ut inbjudan till detta från kyrkan, men eftersom vi bor i "fel församling" så hade detta inte nått oss. Och förskolan hade bara tagit för givet att vi fått inbjudan och accepterat, eftersom de inte hört något annat. Och de insåg självklart att de gjort jättefel, så jag gjorde ingen mer affär av det.
Är det en aktivitet som ingår i verksamheten eller menar de att barnen "stämplar ut" och inte är på förskolan längre? Så det blir samma sak som ifall jag låter min syster hämta barnen tidigare och gå till lekparken med dem?

Men då är det märkligt om förskolan direkt (eller ens indirekt) deltar i planeringen/organiseringen? Om de kommer tillbaka efter en timme och fortsätter där?
Hade de tillåtit sådan schemaläggning om min syster velat "låna" barnen en timme mitt i dagen (på regelbunden basis och inte föranlett av något särskilt behov)?
Tänker t.ex. på hur kinkiga de är att 15-timmarsbarnen måste gå vissa tider för att det inte ska störa verksamhetens upplägg - här organiserar man verksamheten för att anpassa sig till en privat fritidsaktivitet? Varför just den och inte andra?

Är det en aktivitet som ingår i verksamheten eller menar de att barnen "stämplar ut" och inte är på förskolan längre? Så det blir samma sak som ifall jag låter min syster hämta barnen tidigare och gå till lekparken med dem?

Men då är det märkligt om förskolan direkt (eller ens indirekt) deltar i planeringen/organiseringen? Om de kommer tillbaka efter en timme och fortsätter där?
Hade de tillåtit sådan schemaläggning om min syster velat "låna" barnen en timme mitt i dagen (på regelbunden basis och inte föranlett av något särskilt behov)?
Tänker t.ex. på hur kinkiga de är att 15-timmarsbarnen måste gå vissa tider för att det inte ska störa verksamhetens upplägg - här organiserar man verksamheten för att anpassa sig till en privat fritidsaktivitet? Varför just den och inte andra?
Vet ju bara hur det är här, men ja, barnen "stämplar ut" den tiden.
Här har det alltid funkat så. Ända fram till bara några år tillbaka bestod barntillsynen av dagbarnvårdare i byn och barnen gick från dem till kyrkans barntimme. Nu är det i stället en förskola och systemet hänger kvar.
Det är ju vid samma tidpunkt varje vecka, så det är väl inte särskilt svårt att anpassa verksamheten efter det, antar jag.

I vår skola gör de så - de hämtar ungarna (mellan ettan och trean) varje onsdag från skolan. Det är många som går på dessa timmar så det är populärt och dottern vill gärna gå, men hon har ridning precis efter skolan på onsdagar så det faller sig inte så väl. De stämplar såklart ut från fritids och det är inte en aktivitet anordnad av skolan. Vi måste dock anmäla till kyrkan att barnen ska vara med på dessa timmar, annars får de inte gå, så de tar dem inte bara så att säga.

Jag lägger ingen större värdering i det. Jag förstår om alla går att min dotter gärna vill gå med också och liksom att föräldrar inte ska försöka tvinga sin tro på barnen tycker jag inte att föräldrar ska försöka tvinga sin icketro på barnen heller.

Däremot låter förskola väldigt ungt att släppa kontrollen på det sättet på.

Vet ju bara hur det är här, men ja, barnen "stämplar ut" den tiden.
Här har det alltid funkat så. Ända fram till bara några år tillbaka bestod barntillsynen av dagbarnvårdare i byn och barnen gick från dem till kyrkans barntimme. Nu är det i stället en förskola och systemet hänger kvar.
Det är ju vid samma tidpunkt varje vecka, så det är väl inte särskilt svårt att anpassa verksamheten efter det, antar jag.
Jag tänkte mer på "särbehandlingen" som kan bli. Om jag som förälder vill att mitt barn ska göra annat än Kyrkans barntimmar, på annan tid.
Varför anpassar de sig till det ena, men inte det andra?
Det kan ju bli drösvis med önskemål som blir ohanterligt om alla ska tillgodoses.

Förstår att just det funkar i praktiken - och speciellt i en by där det kanske inte finns en massa olika aktiviteter.
Tänker mer principiellt, vad har man för principer när man väljer vad man anpassar sig till och inte?
(inte en fråga direkt till dig, en fortsatt reflektion om saken)

Eller menar ni alltså att de bara går hem tidigare? :idea: Det blir ju mer okomplicerat och knappast något man kan neka.
Jag förstod som att de gick iväg en liten stund och sen kom tillbaka efter aktiviteten var slut, så det blev "delade pass".

Citerat från läroplanen för förskolan:
"Förskolan är en social och kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle. Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet. "

Går de till moskéer eller synagogor med?

Utbildningen och undervisningen i förskolor och skolor ska vara icke-konfessionell. Det innebär att det inte får finnas religiösa inslag.
En förskola eller skola bör alltid noga överväga om det är lämpligt att hålla en avslutningeller en samling i kyrkan eller en annan religiös lokal. Skolan eller förskolan ska utformasamlingen så att alla elever kan delta. Föräldrarna ska kunna låta sina barn delta utan att de känner att de blir ensidigt påverkade i någon trosriktning.

"Avslutningen eller samlingen kan ske i kyrkan om den utformas så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och det inte förekommer några religiösa inslag såsom bön, välsignelse eller trosbekännelse.

Rektorn eller förskolechefen ska ha hela kontrollen över avslutningens eller samlingens innehåll och utformning."

Följer det med pedagoger alls, som har någon koll? Annars får de inte gå iväg så på en kommunal förskola.

Tack alla som svarat, och jag tror iofs att om jag började bråka om detta skulle det nog ändras. Men då blir ju jag genast den besvärliga föräldern som förstör för alla andra. Det orkar inte jag just nu.

Vad gäller att pådyvla tro så kan jag säga att det är inte lätt. Barnet är ju inte dum, han började fråga mig om gud redan för några veckor sedan. När "fröknarna" från kyrkan varit och hälsat på för att lära känna barnen innan de börjar hämta dem.
Så nåt måste jag ju svara, och det kommer att bli färgat av min egen inställning. Även om jag försöker vara objektiv och öppen för att alla får tro vad de vill kan jag ju inte dölja min egen icke-tro heller.

Tack alla som svarat, och jag tror iofs att om jag började bråka om detta skulle det nog ändras. Men då blir ju jag genast den besvärliga föräldern som förstör för alla andra. Det orkar inte jag just nu.

Vad gäller att pådyvla tro så kan jag säga att det är inte lätt. Barnet är ju inte dum, han började fråga mig om gud redan för några veckor sedan. När "fröknarna" från kyrkan varit och hälsat på för att lära känna barnen innan de börjar hämta dem.
Så nåt måste jag ju svara, och det kommer att bli färgat av min egen inställning. Även om jag försöker vara objektiv och öppen för att alla får tro vad de vill kan jag ju inte dölja min egen icke-tro heller.

Fast du kan ju utan problem redogöra för din syn. Och lägga till att vissa människor tror på en Gud och det är också okej.
Det enda jag tycker du INTE ska göra och som du skrev i TS är att förbjuda/säga att du inte vill att han går på kyrkans barntimmar.
Du kan ha din åsikt/tro men ändå ge honom en möjlighet att få en uppfattning.

Utbildningen och undervisningen i förskolor och skolor ska vara icke-konfessionell. Det innebär att det inte får finnas religiösa inslag.
En förskola eller skola bör alltid noga överväga om det är lämpligt att hålla en avslutningeller en samling i kyrkan eller en annan religiös lokal. Skolan eller förskolan ska utformasamlingen så att alla elever kan delta. Föräldrarna ska kunna låta sina barn delta utan att de känner att de blir ensidigt påverkade i någon trosriktning.

"Avslutningen eller samlingen kan ske i kyrkan om den utformas så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och det inte förekommer några religiösa inslag såsom bön, välsignelse eller trosbekännelse.

Rektorn eller förskolechefen ska ha hela kontrollen över avslutningens eller samlingens innehåll och utformning."

Följer det med pedagoger alls, som har någon koll? Annars får de inte gå iväg så på en kommunal förskola.
Om de stämplar ut och föräldrarna godkänt det finns det inget som säger att andra personer än föräldrarna hämtar barnen. Det är ju det som är poängen, det handlar inte om en skolaktivitet/förskoleaktivitet och ansvaret kan inte beläggas på dem (men föräldrar ska givetvis godkänt det). Timmarna vår bys kyrka har med barnen kan nog likställas med att alla dotterns kompisar går direkt från skolan till idrottshallen på samma skola och tränar handboll med den lokala klubben på torsdagar. Fritids har då inget ansvar över handbollsaktiviteten eftersom de stämplar ut och inte är på fritids längre.

Finns säkert moskeer som gör detsamma för barn i större städer där dessa finns också ;-)

Jag tycker fyra år är lite ungt - men allvarligt, vad är det värsta som kan hända? Att han blir troende på Gud? Om man bortser från extremister, är det så himla farligt i så fall? Och - troligen är han som min dotter - vill följa med för att alla kompisar gör det. En kompisgrej helt enkelt.

Fast du kan ju utan problem redogöra för din syn. Och lägga till att vissa människor tror på en Gud och det är också okej.
Det enda jag tycker du INTE ska göra och som du skrev i TS är att förbjuda/säga att du inte vill att han går på kyrkans barntimmar.
Du kan ha din åsikt/tro men ändå ge honom en möjlighet att få en uppfattning.

+ @Cambrie

Nej han kommer inte att få gå med till kyrkan. Och nej det värsta vore inte att han blev troende.

Skulle ni tycka det var lika självklart om det var moskéns barntimma, eller livets ords barntimma?

+ @Cambrie

Nej han kommer inte att få gå med till kyrkan. Och nej det värsta vore inte att han blev troende.

Skulle ni tycka det var lika självklart om det var moskéns barntimma, eller livets ords barntimma?

Ja. Jag skulle låta min fiktiva fyra/fem/sexåring få gå på de två exemplen med. Helt enkelt för det för barn är en social grej. Och för att jag känner mig helt kompetent i att upptäcka om knatten börjar bli hjärntvättad. Samt för att jag inte tror alls på att skydda barn från alla åsikter som jag inte håller med om.

Varför vill du absolut inte barnet ska gå?

När "fröknarna" från kyrkan varit och hälsat på för att lära känna barnen innan de börjar hämta dem.
Där har de ju gått över gränsen som gör att det inte är (enbart) en aktivitet utanför förskolan på fritiden.
Om "inskolning" till den sker i kommunens lokaler, på förskolans tid, med alla (?) barn och understödd av den pedagogiska personalen.

Ja. Jag skulle låta min fiktiva fyra/fem/sexåring få gå på de två exemplen med. Helt enkelt för det för barn är en social grej. Och för att jag känner mig helt kompetent i att upptäcka om knatten börjar bli hjärntvättad. Samt för att jag inte tror alls på att skydda barn från alla åsikter som jag inte håller med om.

Varför vill du absolut inte barnet ska gå?

Vi får väl se om du känner samma sak när den fiktiva ungen blir mer verklig.

I grunden handlar det inte om att skydda barnet, det handlar om att jag inte vill stödja religion alls. Oavsett vilken religion vi talar om anser jag att det bygger på ett vi och dom tänkande som givit upphov till enormt mycket mänskligt lidande genom åren.

Jag anser att kristendom som religion är intolerant och diskrimerande. Svenska kyrkan försöker hänga med i tiden, men det räcker inte för mig. Det är för många år av kvinnoförtyck, förföljelse av homosexuella och skuld- och skambeläggande av sexualitet, i bakgrunden.

Jag kanske inte argumenterar lika hätskt som Stephen Fry i ämnet, men jag håller med honom.

Men jag är inte ute efter att skapa en debatt om min icketro, utan sökte sätt att prata med barnet om tro/icke-tro vilket den här tråden inte verkar ge några svar på.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
764
Senast: Badger
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 779
Senast: Mineur
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar