Kyra och galoppombyten...

Trevita

Trådstartare
När Kyra ska göra byten säger hon att hon räknar 1) sitt om 2) flytta 3) byt. Sitt om, menar hon halvhalt? Halvhalt säger hon ju annars så om det var halvhalt hon menade skulle hon väl säga det? Och vad skiljer ett "sitt om" från en halvhalt i så fall?

Skulle tro att hon menar att halvhalten kommer före "sitt om-flytta-byt".

Sitt om =flyttar om vikten till den nya sidans sittben

är det inte;
halvhalt
flytta
byt
?

Det är nog snarare:

Halvhalt
sitt om
halvhalt (om det behövs)
flytta
halvhalt (om det behövs)
byt
halvhalt (om det behövs)

:D :D :D

Halvhalter är något man gör konstant så fort det behövs. Det går inte att jämföra halvhalten med något annat, det är typ som att andas. Man gör det hela tiden, så fort man känner att det behövs, när ekipaget har kommit ur balans, vilket är mest hela tiden. :angel:

mvh Jessica

Så tolkar inte jag det, för då funkar ju inte serierna? Du måste ju ha ett språng på dej för halvhalten. Man hinner ju inte både göra en halvhalt, sitt om (vad det nu är) i samma språng. Och det är väl lite skit till halvhalt om man måste göra en i varje språng ;). Kolla när proffsen gör en serie, de hinner ju knappt bara flytta skänklarna. fast nu börjar vi glida ifrån min tråd som är VAD är ett "sitt om"? Är själva sitt-omet en halvhalt men med i huvudsak bara ett sittbensbyte?

Om du läser igen så skrev jag "halvhalt (om det behövs)".

Klarar man inte att göra ett enkelt byte utan halvhalt kanske man inte är riktigt redo för serier och då löser sig ju problemet av sig självt. :smirk:

Och vad gäller byten i varje steg så kan det beskrivas som "en helt egen gångart". Hästen måste alltså förstå att den ska utföra byten i varje steg och sedan forsätta med det tills ryttaren ber om något annat. Hästen kommer då vara i balans hela serien och halvhalten är överflödig.

För att förstå när man bör göra en halvhalt så måste man förstå innebörden av den, vilket jag sällan upplever att folk gör.

Ställ dig själv frågan om vad man har halvhalten till. Det är ju inte en hjälp som går att jämföra med ex ett ledande tygeltag, som man använder för att förstärka en hjälp.

Man ska göra en halvhalt så fort ekipaget har kommit ur balans, för att på så vis hitta balansen igen.

Ska försöka förklara vad "sitt om" är.

När man vill att hästen ska utföra en viss rörelse så har vi ju ett antal hjälper som ska beskriva för hästen vad vi önskar av den. Dessa hjälper kan ju se lite olika ut för olika ekipage men t ex när vi vill att hästen ska fatta galopp så skjuter vi ju fram innerhöft och därigenom förskjuts den yttre höften lite bakåt. När man sitter om i ett galoppombyte så gör man så att man helt enkelt byter vad som är den inre höften. När hästen ska byta galopp måste man "sätta sig" i " den nya galoppen" dvs med det andra sittbenet framskjutet.

Om man t ex vill byta från höger till vänster galopp så byter man från att ha haft höger höftben lite framskjutet till att ha vänster höftben lite framskjutet i stället. Detta är en förenklad förklaring till vad "sitta om" är. Det finns ju självklart fler bitar som måste stämma, men det här är ett exempel på en sak man gör när man "sitter om".

mvh Jessica

Jag förstår hur du menar, men jag får inte till det med tiden... Att göra tre halvhalter på tre språng lämnar inte så mkt möjlighet för ryttaren ATT HINNA något annat i samma tre språng? Jag är självklart med på första halvhalten som ska sätta hästen i den balans som krävs för att lyckas med själva bytet, men förhoppningsvis ska effekten av den första halvhalten sitta i över själva bytet.
Tack Jessica, det var ju en jättebra definition av sitt om!!!

Men halvhalter är inget man ska utföra medvetet utan det bör sitta i ryggraden på ekipaget, alltså både på häst och ryttare, innan man ger sig på så komplicerade övningar som bytesserier.

Känner man att man inte kan utföra en övning på grund av att man inte hinner genomföra halvhalter så har man nog tyvärr gått lite för fort fram. Då är antagligen varken häst eller ryttare redo :p

mvh Jessica

med mer "kött på benen" kan jag nu konstatera att det är
1; Förbered (halvhalt)
2;flytta hjälperna (något sent under språnget)
3;byt och sitt om _efter_ bytet för att störe hästen så lite som möjligt i bytet.

Fixar man seriebyten så behöver man inte ens tänka på halvhalterna, huvudet har fullt upp med annat.
OCH man kan inte byte korrekt utan att halvhalterna redan sitter....

Jag vill ha det flytta, sitt om och sen byt. Halvhalt för att förberda.

Men det är klart lika många ryttare nästan lika många olika sätt att utföra rörelser :). Jag menar inte att vare sig det ena eller det andra är rätt el fel, bara att det är olika sätt.

(Såg att jag vände på flytta o sitt om i första inlägget :o)

Sv: Re: Kyra och galoppombyten...

Jag tror att hon sätter sig på andra sittbenet lite mer.

Jag har tagit en dressyrkurs för Kyra personligen och jag undrade också lite över detta. Hon berättade att man sitter på ett speciellt sätt när man galopperar och att det är skildnad på hur man sitter i höger- och vänstergalopp. I höger skuter man liksom fram höger sitsben lite och man skuter fram vänster sitsben i vänstergaloppen. Så i praktiken menar hon att när man ska 'sitta om' så är det mer, om man galopperar i högergalopp så ska du 'sitta om' så att du sitter som du gör när du rider i vänstergalopp. Men att försiktigt uttnytja halvhalter så ofta som det behövs. Hellre för ofta än för lite enligt Kyra.

PS: Kyra e en av mina idoler:bump:

Sv: Kyra och galoppombyten...

När hon säger sitt om så menar hon att du vinklar höften åt andra galoppen. ex. om du rider höger galopp så "pekar" höger höftben lite ut.. när du ska sitta om så ska vänster höftben "peka" framåt.

Sv: Kyra och galoppombyten...

Men vad betyder "flytta" då? Vad ska man flytta?

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
IT & mobiler Jag ska flytta och måste då ha mobilt bredband. Men, frågan är - hur mycket är normalt att man gör av med på en person? En hel del...
2
Svar
24
· Visningar
718
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 618
Senast: BornAgain
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka