Jazza

Trådstartare
Hej
En snabb fråga till er som vet: - Är det ofarligt att använda kylspray på benen? Alltså kan något förvärras av det?

Min häst var nämligen oren när jag tog in henne från hagen, kändes lite varm hf under carpus. Men inte svullen:confused: ?

Jag spolade med kallt vatten och ställde in henne i boxen, ska kolla om en stund om hon blir svullen av att stå stilla.

Troligtvis har hon busat i hagen o halkat (det blev lite lerigt efter helgens regn). Är det värre/oförändrat imorgon ringer jag veterinär, men tänkte höra om det kan lindra med kylspray, känns lite kymigt att bara spreja på när jag inte vet riktigt vad orenheten beror på.
Tacksam för snabba svar!

Sv: Kylspray

Är också nyfiken på vad kylsprayen har för verkan..? Kan man ex. linda stallbandage efter användning??

kyllera är riktigt bra för benen iaf.. de kan du linda över om du har tidningspapper emellan.. kylspray är säkert bra de me.. slipper man spola i en halvtimme..

Är det gängse rekommendation at linda efter kylspray?

Har varit ute igen nu, hon har svullnat upp och har ont. Skall ringa vet. imorgon men vill veta om jag kan lindra på ngt sätt nu. Har sprejat på kylspray men funderar på att linda också.

På kylsprayflaskan jag har, står att det går att linda efter 30 minuter. Många kylgeléer o andra kylliniment, står att man absolut inte ska linda pga blistringsrisken.

När min dam i augusti blev "ojämn" och markerade vänster fram, samt svullnade upp använde jag kylsprej. Jag ringde veterinär och rådfrågade, efter att ha stödlindat bägge fram i hagen och att hon var fortsatt ojämn. Då fick jag rådet att fortsätta kyla, samt ha fortsatt stödlindat dygnet runt och avvakta en vecka. Nu är vi i full gång igen, pigga o fräscha.

Jag tycker inte det har någon effekt annat än ytligt, det bästa är väl egentligen att stå och kyla med kallt vatten en stund. Då kan man ju dessutom linda sen om man vill utan att risken för blistring finns.

Kylspray skulle jag använda i brist på annat.
Vatten eller isbandage i första hand.

Jag hoppas verkligen att TS problem har löst sig vid det här laget, tråden är från april i år så jag hoppas problemen är lösta.
Däremot kanske det kan man ju diskutera lindningens varande eller icke varande i samband med kylspray.

Boj/moderator

Jag hoppas verkligen att TS problem har löst sig vid det här laget, tråden är från april i år så jag hoppas problemen är lösta.
Däremot kanske det kan man ju diskutera lindningens varande eller icke varande i samband med kylspray.

Boj/moderator

Nähädu, tråden är från April förra året. ;):D

Hur länge kan/bör man ha isbandage på. Har sånna blå med kardborreband man lägger i frysen. Det blir ju rejält kallt!

Jag låter den sitta på så länge den inte börjar värma.
Iom att benet är varmt så tinar den ganska fort.

Benet bör nog inte vara blött innan.

Är inte nöjd med mina.
INte för att kyla mitt gaffelband iaf. Isfacken är för stora så dom komem rinte åt tillräckligt tycker jag. Det blir inte kallt trotts att isen inte smält.

De är bra till att kyla, men svårt att få till det om det inte är för allmän kylning eller om det är djupa böjsenan /gaffelbandet.

Liknande trådar

Gnägg Tar mig friheten att starta ny tråd då den gamla låstes. Har ingen aning om det är nr 3, men gissar mig till det.. :) Själv har jag en...
67 68 69
Svar
1 369
· Visningar
120 488
Senast: ancan
·
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London