mimus

Trådstartare
Någon som kan ge mig tips om bra kylslang, som inte har kopplingar som läcker mm. Att kyla med slang, säger min vet är det mest effektiva. Vad finns det för erfarenheter på Buke ang de olika kylskydden och kyllindorna som finns på marknaden nu?

Nu har jag så snälla hästar att kanske inte alla kan göra just så här men jag tar faktiskt bara vanliga slangen över manken och ner på benet. Sedan lindar jag fast den med en linda precis bakom, under knät. Man behöver inte linda hela benet utan bara på slangen och en liten bit under för att få spridning på vattnet.
Har man ingen koppling i ben-änden så kan hästen lätt dra ut den om den får panik.

Medan hästen står där mockar och städar jag, ca 2-3 meter från hästen, så jag har koll. Det var nog det bästa sättet jag testat. Detta var på en senskada.

Lindan gör att vattnet sprider sig över hela senan och även stora delar av framsidan av benet. Vinkla och fixa bara.

Det är ett bra tips, och så gör jag också om jag ska kyla ett ben. Men om man behöver kyla fler så tar det lite för lång tid. Därför funderar jag på kylslang. Men vill inte ha någon med kopplingen på ryggen, ifall den läcker.

Det är ett bra tips, och så gör jag också om jag ska kyla ett ben. Men om man behöver kyla fler så tar det lite för lång tid. Därför funderar jag på kylslang. Men vill inte ha någon med kopplingen på ryggen, ifall den läcker.

Fast du måste ju ha den över ryggen om du ska kyla med vatten. Liggande på golvet med en slang till varje ben känns inte säkert. Vatten är betydligt mer effektivt än kyldamasker och dyl.
Rätt koppling ger inget läckage. Annars kan du väl sätta på ett regntäcke och sedan ha den på ryggen?

Grenkoppling lägre bort och fyra slangar fram kanske. Finns fina med ställbara kranar på.

Häng upp i taket och leda ner så de är lätta att ta fram. Tänker mig sen att det skulle gå att använda elastiska reflexer att fixera med, så det lossnar lätt om hästen bökar eller sliter sig. Går nog med lite övning, ett ben i taget till att börja med och sen två, innan det blir alla på en gång.

Lyckas du så ta bild på spektaklet! Vi vill se.

Fast du måste ju ha den över ryggen om du ska kyla med vatten. Liggande på golvet med en slang till varje ben känns inte säkert. Vatten är betydligt mer effektivt än kyldamasker och dyl.
Rätt koppling ger inget läckage. Annars kan du väl sätta på ett regntäcke och sedan ha den på ryggen?
Det har du rätt i. Man kanske måste täcka dom i alla fall, så man inte kyler ner ryggen också:)

Grenkoppling lägre bort och fyra slangar fram kanske. Finns fina med ställbara kranar på.

Häng upp i taket och leda ner så de är lätta att ta fram. Tänker mig sen att det skulle gå att använda elastiska reflexer att fixera med, så det lossnar lätt om hästen bökar eller sliter sig. Går nog med lite övning, ett ben i taget till att börja med och sen två, innan det blir alla på en gång.

Lyckas du så ta bild på spektaklet! Vi vill se.
Har tidigare försökt göra en egen variant, men tror de man kan köpa är smidigare. Tycker det finns väldigt få olika varianter på marknaden, har sett två, men vet inte vilken som är bäst.

Det går ju enkelt att sätta en grenkoppling och lägga en slang på var sida av manken, man vill köra två ben åt gången.

Kopplingen behöver du ju inte ha direkt över ryggen, verkar ju fånigt. Med en bit rörisolering kan du sedan dra slangarna hur du vill, utan att temperaturen påverkar hästen. Ger dessutom stadga i konstruktionen.

Det går ju enkelt att sätta en grenkoppling och lägga en slang på var sida av manken, man vill köra två ben åt gången.

Kopplingen behöver du ju inte ha direkt över ryggen, verkar ju fånigt. Med en bit rörisolering kan du sedan dra slangarna hur du vill, utan att temperaturen påverkar hästen. Ger dessutom stadga i konstruktionen.
Om man ska göra en själv, så funderar jag på att hitta smalare slangar och kopplingar. Familjen håller på med både bilar och mindre flygplan som har kylsystem. Rörisolering var smart, det har jag inte tänkt på. Tack!:)

Har du sett hur de gör i travstall? Mycket smidigt. Googla!
Ja, jag googlar på det, men har hittat 2 olika som säljs på marknaden, men hört att de kan läcka i kopplingen. Alternativet är att göra en egen för två ben och investera i något av de kylbenskydd/kyllindor som finns på marknaden. Fördelen med dom är att man kan kyla ner en stund innan man lastar och åker hem.

Om man ska göra en själv, så funderar jag på att hitta smalare slangar och kopplingar. Familjen håller på med både bilar och mindre flygplan som har kylsystem. Rörisolering var smart, det har jag inte tänkt på. Tack!:)

Det finns ju en del att välja på så länge man inte vill ha supertunna slangar. Hållbarheten blir ju tyvärr därefter.

Jag är inte så fixerad vid kopplingarna faktiskt, jag har lika höga krav på kopplingar som på slangen eftersom det ena inte fungerar utan det andra.

Jag har sådana slangar som säljs i travshopparna, köpte dom för snart 20 år sedan och de har användts relativt mycket. Visst har kopplingen börjat läcka lite de senaste åren, men det ser jag inte som något större problem, jag brukar lägga en gammal handduk under kopplingen för att inte hästen ska bli blöt.

Om jag tränat såpass hårdt att jag behöver kyla så brukar jag dessutom alltid använda täcke på hästarna efteråt (medans de står och kyler benen), då de antagligen blivit svettiga med. :)

Jag har sådana slangar som säljs i travshopparna, köpte dom för snart 20 år sedan och de har användts relativt mycket. Visst har kopplingen börjat läcka lite de senaste åren, men det ser jag inte som något större problem, jag brukar lägga en gammal handduk under kopplingen för att inte hästen ska bli blöt.

Om jag tränat såpass hårdt att jag behöver kyla så brukar jag dessutom alltid använda täcke på hästarna efteråt (medans de står och kyler benen), då de antagligen blivit svettiga med. :)
Vad har du för slang? Finns det för bara två ben eller är det för fyra?

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 227
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 683
Senast: Puffindog
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar