Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ett bra tips, och så gör jag också om jag ska kyla ett ben. Men om man behöver kyla fler så tar det lite för lång tid. Därför funderar jag på kylslang. Men vill inte ha någon med kopplingen på ryggen, ifall den läcker.
Det har du rätt i. Man kanske måste täcka dom i alla fall, så man inte kyler ner ryggen ocksåFast du måste ju ha den över ryggen om du ska kyla med vatten. Liggande på golvet med en slang till varje ben känns inte säkert. Vatten är betydligt mer effektivt än kyldamasker och dyl.
Rätt koppling ger inget läckage. Annars kan du väl sätta på ett regntäcke och sedan ha den på ryggen?
Har tidigare försökt göra en egen variant, men tror de man kan köpa är smidigare. Tycker det finns väldigt få olika varianter på marknaden, har sett två, men vet inte vilken som är bäst.Grenkoppling lägre bort och fyra slangar fram kanske. Finns fina med ställbara kranar på.
Häng upp i taket och leda ner så de är lätta att ta fram. Tänker mig sen att det skulle gå att använda elastiska reflexer att fixera med, så det lossnar lätt om hästen bökar eller sliter sig. Går nog med lite övning, ett ben i taget till att börja med och sen två, innan det blir alla på en gång.
Lyckas du så ta bild på spektaklet! Vi vill se.
Ja, det är de jag googlat på. Funderar på att försöka hitta via utländskasidor på andra varianter. Har du tips på en bra variant?Kan du inte bara köpa en sån där med en spiralslang till varje ben? Funkar alldeles utmärkt.
Har du sett hur de gör i travstall? Mycket smidigt. Googla!Det har du rätt i. Man kanske måste täcka dom i alla fall, så man inte kyler ner ryggen också
Om man ska göra en själv, så funderar jag på att hitta smalare slangar och kopplingar. Familjen håller på med både bilar och mindre flygplan som har kylsystem. Rörisolering var smart, det har jag inte tänkt på. Tack!Det går ju enkelt att sätta en grenkoppling och lägga en slang på var sida av manken, man vill köra två ben åt gången.
Kopplingen behöver du ju inte ha direkt över ryggen, verkar ju fånigt. Med en bit rörisolering kan du sedan dra slangarna hur du vill, utan att temperaturen påverkar hästen. Ger dessutom stadga i konstruktionen.
Ja, jag googlar på det, men har hittat 2 olika som säljs på marknaden, men hört att de kan läcka i kopplingen. Alternativet är att göra en egen för två ben och investera i något av de kylbenskydd/kyllindor som finns på marknaden. Fördelen med dom är att man kan kyla ner en stund innan man lastar och åker hem.Har du sett hur de gör i travstall? Mycket smidigt. Googla!
Om man ska göra en själv, så funderar jag på att hitta smalare slangar och kopplingar. Familjen håller på med både bilar och mindre flygplan som har kylsystem. Rörisolering var smart, det har jag inte tänkt på. Tack!
Sant, men viktigast är ju att kopplingarna håller så får man byta slang. Tittar man på de som finns i travaffärer, så är ju de tunna.Det finns ju en del att välja på så länge man inte vill ha supertunna slangar. Hållbarheten blir ju tyvärr därefter.
Vad har du för slang? Finns det för bara två ben eller är det för fyra?Jag har sådana slangar som säljs i travshopparna, köpte dom för snart 20 år sedan och de har användts relativt mycket. Visst har kopplingen börjat läcka lite de senaste åren, men det ser jag inte som något större problem, jag brukar lägga en gammal handduk under kopplingen för att inte hästen ska bli blöt.
Om jag tränat såpass hårdt att jag behöver kyla så brukar jag dessutom alltid använda täcke på hästarna efteråt (medans de står och kyler benen), då de antagligen blivit svettiga med.
Vad har du för slang? Finns det för bara två ben eller är det för fyra?