Kyla och minusgrader!!

Sv: Kyla och minusgrader!!

hehe...det är bra. Själv har vi det ganska varmt i stallet också så jag akn gå :smirk: Men tänk vad man lär sig som liten... :bow:

hej det viktigaste att vi människor byltar på oss ordentlig och skyddar oss mot kyla använd nivea kräm eran egen hud den är bra
men hästarna bör få ett täcke över sig när det är svinkallt ute
plus övrig utrustning fast för vinter ridning,med får ull och vinter broddar skorna använd huva för ansikte man kan gör själv hemma med öppning för ögonen. använd ski glas så man inte för fryser sig.
det är viktigt att man håller igång non stopp när det är kallt,ute,.du
får aldrig koja förrän du och hästen kommer inom hus eller ien lada
om din tar rast ute så gör upp eld,omgående och värm uppvatten för kaffe och mat. glöm inte att visitera av hästen vid koj rastning
och värm upp alla rid prylar innan n ska ut igen. det måste bli torrt
emellan åt och kläd av er om fötterna gno upp värmen eller tina frysna fötter i en varm balja med vatten. eller över elden.,kläd av jackor och sånt med så det får lufta igenom .
ge hästarna hö så dom får mat och vatten. :banana: :bump:

piamar skrev:
hej det viktigaste att vi människor byltar på oss ordentlig och skyddar oss mot kyla använd nivea kräm eran egen hud den är bra
men hästarna bör få ett täcke över sig när det är svinkallt ute
plus övrig utrustning fast för vinter ridning,med får ull och vinter broddar skorna använd huva för ansikte man kan gör själv hemma med öppning för ögonen. använd ski glas så man inte för fryser sig.
det är viktigt att man håller igång non stopp när det är kallt,ute,.du
får aldrig koja förrän du och hästen kommer inom hus eller ien lada
om din tar rast ute så gör upp eld,omgående och värm uppvatten för kaffe och mat. glöm inte att visitera av hästen vid koj rastning
och värm upp alla rid prylar innan n ska ut igen. det måste bli torrt
emellan åt och kläd av er om fötterna gno upp värmen eller tina frysna fötter i en varm balja med vatten. eller över elden.,kläd av jackor och sånt med så det får lufta igenom .
ge hästarna hö så dom får mat och vatten. :banana: :bump:

svårt och göra upp en eld bara sådär. Beror ju helt på var man är nånstans

Vad jag hört (va dock länge sen) var att om det är är -15 eller mer klarar inte en hästs lungor av ansträngning utan att man enbart ska skritta isf... vet ju inte vad som händer exakt om hästen skulle anstränga sig men... det är vad jag hört iaf

-15 tar jag max, annars fryser jag, men när det är över -10 så skrittar och travar jag bara, eftersom han inte får bli svettig (stallet är kallstall, och blir rejält kallt på vintern)

Jag drar gränsen vid ca 15 grader, för mer än så klarar inte JAG! :cool:

Hästar klarar lite mer än så, speciellt om man tar det lite lugnare, så kalla temperaturer är inget att bekymra sig om egentligen.

Jag rider när det är 27-30 minusgrader ute, det brukar vara en period då det är så kallt , är det januari till februari eller i slutet av december också? nåja, jag är ute och rider då iallafall. :D Tar det dock lugnare och stannar ute så länge jag kan och inte börjar frysa men jag brukar ha på mig så mycket kläder så jag svettas :D dubbla flecetröjor och overall, 3 tjocksockar och dubbla långkalsonger brukar det bli ;) och "ridmössa" (sån där av flece som man akn ha under hjälmen och så det blir en "krage" av och huvan ovanpå det och sen hjälmen :D Jag känner mig riktigt trendig när jag är ute då :o :p

Senast ändrad av en moderator:

jag har aldrig märkt att hästen lidit av lite kyla, men det är nog olika på olika hästar.

Är det under ca -15 grader rider jag nog inte. Men det beror lite på tillfället.

Lånar knapp.

Det senaste jag läste var på Aftonbladet att hästarna värmer upp luften de andas in..

Jag citerar:

" Jag undrar om det är farligt för hästar att anstränga sig i mkt kall kyla ( -20 c )? När dom jobbar hårt och drar ner kyla i lungorna.
Nicklas

Svar:En häst tål kyla bra, speciellt om den har vant sig. Hästarna har bra förvärmning av luften i nosen. Men självklart ska man vid all ansträngning hålla extra kontroll på hästen speciellt när det är ovanligt varmt eller kallt.
Bo Sjöholm"

Senast ändrad av en moderator:

När jag var yngre stoppade inget väder eller minusgrader mig. Kallast har det nog varit vid -35° när jag ridit. Jag såg mest ut som "Michelingubben" och hästen var hur pigg som helst. Idag när åldern börjar ta ut sin rätt väljer jag att inte rida vid -20 eller kallare.

Det man ska tänka på om man är ute för att träna i sträng kyla är att hästen behöver längre uppvärmning annars är det bara att hålla igång. Tänker på skogshästarna som vacker fått arbeta så länge gubbarna gjorde det...de flesta hästarna med normal hälsa fixar kyla bättre än värme.

Jag bryr mig inte om det blir kallare än minus 20 grader. Jag fryser aldrig så det är väl därför. Min häst och jag tillbringar ALL ridning ute! :D

Angående huruvida hästen klarar kyla och kalluft beror helt och hållet på rasen. Kallbloden är skapta så att deras andningsrör är något längre än på ex. fullblod, just för att de ska "hinna" värma upp kalluft innan den når lungorna. Fullblodens andningsrör är kortare för att sand och dylikt (de är ju från torra klimat, ursprungligen) inte ska fastna på vägen ner. Sen har ju tusentals år av avel hit och dit mellan raser gjort sitt...

Men jag rider inte när det är så kallt att jag själv inte kan värma upp ordentligt. Sitter jag och spänner mig och skakar i sadeln, så kan jag bara inbilla mig att om min häst gör detsamma så kommer han eller hon bara skada sig, om jag ber honom eller henne göra annat än skritta. Uppvärmning av muskler och leder är livsviktigt för alla som presterar, människa som häst, så är jag tveksam till att min pålle eller pålla kan värma ordentligt låter jag helt enkelt bli att motionera den dagen. Det brukar inträffa runt -15 till -18 grader ungefär...

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 612
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka