Kyla eller värma...

Fille

Trådstartare
... efter hårdare arbetspass?
Jag brukar alltid linda min häst med arnika efter att ha tränat. Men nu påstår min faster att första natten efter träning ska man kyla. Andra natten ska man värma.
Nå, kloka bukare, hur gör ni och varför?

Sv: Kyla eller värma...

jo men om det inte är någon skada? bara ett hårdare träningspass? vad händer om man värmer?

om det inte rör sig om någon specifik skada utan endast vård efter hård träning så kyl benen och linimenta musklerna.

sen efter att du kylt benen så kan du linda om du vill.

Det har ingenting med nätter efter träning att göra...

Så fort som möjligt efter avslutad träning (helst direkt efter avskrittning):
Kyl Kyl kyl! Alla benen ska kylas mycket och länge. Detta för att minska blodgenomströmningen så att eventuella småblödningar som kan ha uppkommit under träningen stoppas och inte förvärras.

Efter detta, tex på natten efter träning ska det vara värme istället för ökad blodgenomströminng.

Absolut inte värme efter ett träningspass utan att ha kylt först! (då får du en ökad blodgenomströmning och eventuella småblödningar blir värre).

Hoppas att du blev lite klokare :)

Det har ingenting med nätter efter träning att göra...

Så fort som möjligt efter avslutad träning (helst direkt efter avskrittning):
Kyl Kyl kyl! Alla benen ska kylas mycket och länge. Detta för att minska blodgenomströmningen så att eventuella småblödningar som kan ha uppkommit under träningen stoppas och inte förvärras.

Efter detta, tex på natten efter träning ska det vara värme istället för ökad blodgenomströminng.

Absolut inte värme efter ett träningspass utan att ha kylt först! (då får du en ökad blodgenomströmning och eventuella småblödningar blir värre).

Hoppas att du blev lite klokare :)

jag tror jag blev lite klokare. men om jag smörjer med kylbalsam, kan jag då linda på det? utan risk för blistring?
men musklerna värmer jag då alltså? smörjer alltid med arnika efter ett hårdare pass! Och stretchar benen

Generellt vid skada:

Vid en liten eller medelstor skada kommer blödningen enbart från små kärl. Vanligen stoppar kroppen själv blödningen inom några minuter. Experimentellt har man visat att blödningen stoppar inom 6-8 minuter, vilket också styr behandlingsrekommendationerna.

Svullnaden beror till viss del på det fria blodet som läckt ut i vävnaden, men mest på grund av att vätska tränger ut från lymfbanor som orsakas av hinder i flödet. Ju större blödningen är desto större blir svullnaden. Svullnaden uppkommer inte omgående utan utvecklas under loppet av de närmaste dagarna efter skadan. I obehandlade fall ser man vanligtvis en tilltagande svullnad upp till 48 timmar efter skadetillfället. Därefter lägger sig svullnaden spontant.

När vävnad svullnar upp på grund av skada måste en större mängd vätska än normalt få plats lokalt. Därför ger svullnad ett ökat tryck i vävnaden. Och detta är direkt skadligt. Vävnaden spänns ut, vilket gör ont, framförallt i huden och i musklernas stelare partier. Det finns ett direkt samband mellan graden av svullnad och graden av smärta, vilket gör att behandlingen i första hand bör inrikta sig på att minska blödningen och svullnaden. Det finns väldigt lite samband mellan skadans storlek och skadegraden i sig. Även en lite skada kan förorsaka stor smärta.

Det ökade trycket ger upphov till smärta och fördröjer läkningsprocessen. Ämnesomsättningen försämras på grund av att olika nedbrytningsprodukter inte kan transporteras bort lika fort. Även energiomsättningen går
långsammare. Om man helt undviker att använda ett ben som är skadad vet man att hela kroppsdelen blir mer svullen. Detta leder till ytterligare försämrad ämnestransport och långsammmare läkning. Numera rekommenderar man därför aktivitet hellre än vila vid de flesta typer av skada.

Om man strävar efter att åstadkomma snabb läkning gäller det att förhindra svullnad så mycket som möjligt.

Stilla läge i det akuta skedet är mycket viktigt, men förkastligt så snart det akuta skedet är över. Om man använder den skadade kroppsdelen kommer mer blod att pumpas dit, och blödningen blir större. En aktiverad kroppsdel har 20 gånger mer blodflöde än en vilande. För att förhindra blödningen skall den skadade därför hålla sig i stillhet åtminstone de första 6-8 minuterna, helst 15-20 minuter. När blödningen väl slutat är stilla läge av mindre betydelse, och efter något dygn är det dessutom direkt skadligt.

Många använder kyla i form av kylpåsar vid akuta skador. Modern forskning har dock visat att effekten är mycket begränsad när det gäller att sänka temperaturen i mjukdelar under huden. En kylpåse kan ge 6-8 graders temperatursänkning efter 45 minuter, vilket gör att blodflödessänkningen blir högst måttlig och kommer för sent i blödningsförloppet. Däremot ger kylan en god smärtstillande effekt och kan därför användas som lokalt smärtstillande behandling.

Tryckförband är den metod som mest effektivt stillar blödning. Minst 90 procent av blödningen stannar upp inom några få sekunder. Viktigt är att använda en rejäl elastisk linda, typ Dauerbinda, och linda på den så snabbt som möjligt. Varje minut utan linda gör att blödningen fyller på sig! Lindan skall sättas så hårt som möjligt över det skadade området utan att det känns direkt obehagligt, och bör få sitta kvar en kvart. Därefter har blödningsrisken minskat och man kan linda om lösare.

Vid akuta skador ska man kyla. Sedan värma.
Men vid träning och tävling är det suveränt att använda back &track bandage (många elitryttare gör det) (Back on Track -WRAP "NO BOW")som man lindar natten före tävling/träing. I transporten på resan (sätt på boots för att skydda ballarna) Linda mellan klasserna också samt linda natten efter tränign/tävling. Om vi inte hinner linda mellan klasserna sprutar vi på med en blomspruta racing liniment och sätter på åkbenskydd. Dessa tips fick jag av min veterinär. Veterinären förespråkade lindning i stället för de back & tracks som ser ut som benskydd som man häftar fast med karborrband. Lättare att använda men det kommer in mer luft och effekten blir inte lika bra. Veterinären tipsade också om att spruta på racing liniment och linda gladpack om benen mellan klasserna om man inte han linda med lindor. (har dock inte provat detta) Tips att läsa på http://www.tahorseware.se/back-on-t...-kanter-och-latta-att-linda---p-38-c-221.aspx

Många använder kyla i form av kylpåsar vid akuta skador. Modern forskning har dock visat att effekten är mycket begränsad när det gäller att sänka temperaturen i mjukdelar under huden. En kylpåse kan ge 6-8 graders temperatursänkning efter 45 minuter, vilket gör att blodflödessänkningen blir högst måttlig och kommer för sent i blödningsförloppet. Däremot ger kylan en god smärtstillande effekt och kan därför användas som lokalt smärtstillande behandling.

Är kylning aldrig bra/nyttigt menar du? Iom den låga effekten? På en oskadad häst i förebyggande syfte alltså, typ kyla efter ett hårt pass.

men alltså min häst är ju inte skadad. jag är bara ute efter att få reda på vad jag ska göra efter träning:P men om jag förstått allt rätt så blir det små blödningar i benet efter ett hårt träningspass och därför ska jag kyla efter passet för att nåt dygn senare värma. är jag rätt ute?

Efter ansträngning ska man kyla sen ev linda för värme och stadga när benet är ordentligt kylt

Efter ansträngning ska man kyla sen ev linda för värme och stadga när benet är ordentligt kylt

Gör ett inhopp med en fråga:

Dom flesta liniment/kylgeler är ju först kylande sedan värmande... Ger detta samma effekt? Eller kommer värmningen för fort?

Mvh Domino_s

De kan ja inte svara på ja har aldrig testat, men min syster har nått som först kyler sen värmer efter träningar o de funkar på hennes hästar :) kan höra med henne ;)

Men om man kyler och väntar 10min och sen lindar går det bra?

Vi kyler våra hästar efteråt duschar av dem först med vanligt vatten sedan kyler vi benen i duschen med kall vatten på.. Man kan ju använda kyl sprayer oxå men vanligt kallat vatten blir ju billigare

Men om man kyler och väntar 10min och sen lindar går det bra?

Jag har för mig att om man har på kylgel eller liknande bör man vänta minst 30min innan man täcker över det.

Sen sa en vet. när en av mina hästar skadade ett ligament här i våras att de har kommit fram med ny forskning om detta med att kyla ben och att man bara ska kyla i 10min sedan har det motsatt effekt.

Jag brukar kyla efter träning/hårdare ridpass och sedan ha lindat eller vämelinement på över natten. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 014
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar