Sv: Kyla eller värma, linda eller massera??
Kyler: Efter hård träning (intervaller, snabbjobb, lopp)
Värmer: Efter kylning på kvällen med liniment, Back on Track, gröngröt osv.
Vid akut skada: Kyl. Är skadan inte akut längre tjänar det inget till att kyla, då brukar jag värma istället för att få skadan att läka snabbare - snabbare blodflöde. När jag kyler brukar jag använda kylslangar och spola direkt mot benet som ska kylas i ca 8-10 minuter på varje ben. Kylspray, kylgele och allt vad det heter är jag inte så mkt för .. testa grejerna på dig själv och se om du får den önskade effekten du vill ha, får du det? Tänk att hästen har hår som täcker på benet med och du har tunn hud.
Det här med om det blistrar eller inte .. jag använder väldigt mycket liniment på min travponny, masserar in ryggen med liniment har täcke på dygnet runt osv, hon har aldrig blivit blistrad på ryggen. Det hela beror på vilket liniment du använder (läs på flaskan), med eller utan bandage, har den mycket päls som skyddar, är den van att använda mkt liniment? Kombinationer av olika liniment kan dock ge blistring. Jag råkade klanta mig förra veckan då jag haft gröngröt på kotor och knän i tre dagar + plast och bandage (detta blistrar inte), hon var sedan utan bandage en dag och dagen efter skulle jag lägga arnikaomslag på samma ben, resultatet blev blistrade framben (svullnad som gick ner efter 3 dagar, hon blev dock inte skållad, men trycköm första dagen).
Du kan alltså använda liniment och bandage, bara du vet vad du håller på med, läser på flaskorna. Testa utan bandage först, ett vanligt stallbandage ovanpå liniment gör inte så mkt, använder du svettpaddar eller plast blir det ju extra varmt osv.
Vitsen med omslag är ju att det ska hållas varmt och blött, använder du inte bandage .. hur får du omslaget att sitta kvar? När jag lägger omslag har jag bomull dränkt i arnikablanding mot benet, plast runt om och ovanpå det ett vanligt stallbandage. Det blistrar inte, har gett fina resultat på min ponnys ben som har problem med en galla.