kyla eller värma hästben?

W

waphine

Har gått och funderat ett tag på varför och hur man kyler hästen ben. Många använder lera, is, lera och vissa t.o.m lindar(som värmer?) Men vad ska man göra och hur?
Alla man frågar säger olika, men vad tycker ni fungerat bäst?

Sv: kyla eller värma hästben?

Nu på sommaren kyller jag benen. Om jag bara har skrittat så gör jag ingenting men om jag har ridit ett lite ordentligare pass så sprayar jag på isbalsam. Om jag har hoppat så masserar jag in benen men kylgel eller så får hon stå med stallbandage över natten. Men eftesom jag brukar spola av benen när jag har ridit nu på sommaren så blir det oftast att jag kyler benen, på vinter så värmer jag med bandage istället.

Sv: kyla eller värma hästben?

*KL*

Första tiden efter skada (första 48 h brukar man säga som generell tidsram) så kyler jag. Sen är det låta det vara eller värme. Kyla gammal skada är ganska menlöst. Man kyler för att minska svullnad ffa, men kan i vissa fall även få ner en del inflammation. Sen värme ökar blodcirkulationen och iaf teoretiskt påskyndar läkning.

När det gäller 'rutinbehandling' efter träning t ex så använder jag sommartid kyllera eller Blue Lotion, den sistnämnda kyler först och värmer sen. Vintertid lindar jag med BoT efter hårdare ansträngning.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka