Kycklingar på dag 26?!?

Milene

Trådstartare
Efter att ha misströstat över resultatet av denna omgången ägg i kläckmaskinen börjar det nu hända saker på dag 26...! En liten kom ut i förrgår på dag 24. Hur vanligt är det att de kommer såhär sent? Tur att jag inte slängde ut äggen som jag tänkt göra idag...

Fattar inget, nån annan som varit med om liknande?

:confused:

Sv: Kycklingar på dag 26?!?

det brukar ju vara så att ju större ras det är, detso längre tid tar det. dvärkochin går det ju väldigt snabbt med. men 26 dagar har jag aldrig varit med om. 20-22 är ju det normala annars. konstigt. det är nog inte alls så vanligt skulle jag tro. jag har haft höns i 15 år, men jag aldrig varit med om det. :grin:

Efter att ha misströstat över resultatet av denna omgången ägg i kläckmaskinen börjar det nu hända saker på dag 26...! En liten kom ut i förrgår på dag 24. Hur vanligt är det att de kommer såhär sent? Tur att jag inte slängde ut äggen som jag tänkt göra idag...

Fattar inget, nån annan som varit med om liknande?

:confused:

oj jo det har nog hänt en gång tror att det b¨var dag 25
men det händer inte ofta min gamle farmor va med om något liknande !

Våra dvärgkochins som ruvar själva, har de tagit mellan 22 till 25 dagar innan äggen har kläckts.

Så sent som dygn 26 känns väldigt märkligt för en lyckad kläckning...

Dock tar det något dygn extra om det varit lite svalare i kläckare!
Har själv haft kläckningar något/några dygn senare än planerat när temperaturen legat lite under det optimala.

Kycklingar som kläcks "för sent"/"för tidigt" brukar dock vara lite "negativt påverkade" på olika vis... Så ha inte jätte höga förhoppningar om att sent kläckta kycklingar skall växa upp och bli stora friska höns/tuppar - tyvärr!

/Swat

Den som kläcktes på dag 26 klarade sig mycket riktigt inte, efter en lyckad "framkomst" låg den död under värmelampan nästa morgon.

Jackson, som kläcktes på dag 24, mår dock mycket bra, och är väldigt väldigt ompysslad och älskad! ;)

DSC09377copyWEB.jpg

Favoritplatsen - på mitt huvud...

Jag har haft flera hönor som legat 25 och 26 dagar. Första gångerna så trodde jag att det var fel på minnet, men när jag började skriva upp läggdag så visade det sig att vissa hade lång tid.

Har ingen aning om varför, det var inga hönor som låg dåligt eller så- inte heller kycklingarna var dåliga.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 610
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka