• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pikoon
  • Startdatum Startdatum
P

pikoon

Hejsan!

Köpte i Oktober 2008 ett sto import från Holland med holländskt pass.. jag har nu lite frågor kring passet då jag inte förstår ett knyst ;D på framsidan står det KWPN. Sen står det Stamboek VB, vad menas med VB? Ras KWPN och Type GP.. Tittade även på stammen där pappan Walser är type GP och mamman Kuroza är type TP, ni får mer än gärna förklara lite vad alla dessa förkortningar eller vad det är betyder? Hur kan man få reda på vad hon har för blod i sig? Hon heter Uroza, ett sto född 2001, efter Walser - Cambridge Cole. Jag har köpt in henne som lättare tävlingshäst/hobbyhäst för en rimlig summa.. av ett försäljningstall.. vet inget om hennes bakgrund mer än att hon gått som avelssto i 3 år. Stått hos samma ägare sedan ung. Visst funderar man ibland varför hon skickades iväg till Sverige? Men hon har rena veterinärs intyg från sverige och allt verkar okej med hennes papper. Noga med vaccinering och andra saker. Hon är bara lite smått riden men mycket markarbetad hos mig, och hon visar fantastiska gångarter, i alla fall för min hobbyridning ;D länkar med film så kan ni titta lite själva, hon är omusklad efter föl och precis igångsatt. Kom förbi nån äldre tant som hållt på med dressyr när jag grejade på banan och fick mycket beröm för hennes arbete med bakbenen.Så vad tror ni om denna häst, kan man få en trevlig ridhäst gärna lämpad åt dressyr hållet? :) alla svar tas tacksamt emot.

http://www.youtube.com/watch?v=cN1pUdrsEtM

dsc00182_28350089.jpg

dsc00162_28052541.jpg

uroza3_20081596.jpg

dsc00171_28078377.jpg

Mvh Weronica - tack för all hjälp!

Ja glömde att skriva med en sak.. om man skulle bli intresserad av att avla på en sådan häst, funkar inte det alls i Sverige?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kwpn

Jag frågade då om Walser och Cambridge Cole, vill nu veta lite mer om det holländska passet och vad alla bokstäver står för :) jag är verkligen skit kass på engelska.. så all hjälp mottages glatt!

Din häst är en körhäst och får inte gröna papper i ASVh,skulle du betäcka med en godkänd asvh hingst så hjälper inte det heller.
RP=varmblodig ridhäst
TP=tuigpaard körhäst
GP=gelderpaard mer körhäst gärna med inblandning av sadlebreed
och så finns det hackny

Din häst är en körhäst och får inte gröna papper i ASVh,skulle du betäcka med en godkänd asvh hingst så hjälper inte det heller.
RP=varmblodig ridhäst
TP=tuigpaard körhäst
GP=gelderpaard mer körhäst gärna med inblandning av sadlebreed
och så finns det hackny

Tackar, men vad menas med Stamboek VB?

Det betyder att du har ett en varmblodig (VB), holländsk ridhäst av ridhästtyp (RP) som ger stoet gröna papper i ASVH!
Vad är det för stam?

Hittade denna text i en annan tråd, i mitt pass står det nämligen VB under Stamboek.. vad betyder det då för framtida avel? Och enligt denne är hon då mer en ridhäst? eller har jag missuppfattat detta?

Du kan avla på henne och regga avkomman i ASVH men jag är mycket tveksam till att din hästs avkommor får gröna papper.

Det står ju klart och tydligt att din häst är av TYPE GP vilket är Geldenländare, de är mer ridhäst inriktade än körhäst så vitt jag förstått.

Att det står Stamboek VB tror jag står för att din häst är av varmblodig ras, dvs inte kallblod eller dyl. KWPN står ju fritt översatt för Nationella Kungliga Varmblodiga Hästen och eftersom både RP/TP och GP ingår där så betyder det i vardagsspråk att du har ett halvblod av typ geldenländer som ej godtas av ASVH. Så avkommorna blir med största sannolikhet grå-papprade men är ditt sto värt att avla på så är det ju faktiskt så att hästen inte behöver pappren till att varken hoppa eller krumelura..

Alla tre stamböckerna RP, TP och GP är varmblodiga hästraser, alltså står det VB på alla. Däremot är det bara Type RP som erkänns av ASVH.

VB betyder väl voulenbook eller ngt..dvs fölbok?
vet inte om det är samma för en sådan här häst.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 920
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 157
Senast: rostad
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar