Kwik Beet VS Betfor

C

Carolrita

Vill veta vad ni tycker om Kwik beet, och vad är skillnaden mellan detta och Betfor?
Ger man Kwik Beet i samma mängd som Betfor till en ponny/häst?
Om man har en fångponny, kan den äta Kwik Beet om den är insulinresistens?
Jag har funderat på det ett tag. Detta är pga mineralerna, som man lättare trycker i honom med t ex Kwik Beet pga lägre sockernivåer.

Kom gärna med era synpunkter!

Sv: Kwik Beet VS Betfor

Vad jag förstått så innehåller Kwikbeet någonstans mellan 6-7% socker, Betfor 20 %, innehållsmässigt skiljer det inte så mycket för övrigt, Kwikbeet lär visst svälla fortare och är ca dubbelt så dyrt och svårare att få tag på.
Ett alternaiv för dig om du vill ha bort det snabba sockret i Betforen är att skölja av betforen i ett durkslag innan utfodring! Då klarar normalt den insulinresistenta hästen vanlig svensk betfor.

Hittade här lite om Kwik Beet http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2070

Priset där 170 kr för 20 kg, såg också att energin var något högre än i betfor!

Senast ändrad:
Sv: Kwik Beet VS Betfor

Ah! Tack. Jo, jag såg ngnstans att Kwik Beet har högre energi än betforn. Jag är verkligen osäker på att jag KAN ge betfor till min fångponny,som är insulinresistens :crazy: Men som du säger, man kan skölja ur ordentligt. Kan testa, måste ju ändå få trycka i honom mineralerna. Innan fånganfallet kom så åt ju han en skvätt betfor. Annars så får han linfrökakan, om jag ger honom kwik beet så finns risken att han får ännu mera energi i foderstaten.
Få se hur jag skall göra.

Men jag håller med dig om att betforn är mycket billigare än kwikbeet. Hos min bonde, som även säljer betfor, kostar det 80spänn för 40kg (!). Mina andra hästar får betfor när man ska ge dom mineralerna. De ratar annars bort det därav betforn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 915
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 399
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka