Kvoten på höet?

J

janta

Delar man proteinvärdet med energivärdet för att få fram kvoten? I mitt fall 46/8 = 5,75 stämmer det? Någon sa att jag hade skitdålig kvot på höet... stämmer det åxå? Ska inte kvoten ligga vid 6? :confused:
 
du har ju bra hö...det är helt riktigt...du kan nästan göra en foderstat på bara hö, med lite tilläggsfoder..
 
Det e inte skitdåligt direkt men som du själv skriver så ska kvoten inte understiga 6. Det som behövs då är tillskott av protein, tex lucernhack.
 
Har man en kvot på 5,75 räcker det ju med havre för att få upp kvoten över 6, eller betfor, eller i stort sett vilket kraftfoder som helst.
 
fortsätter på lite sidospår här...
Till mitt kallblod har man räknat ett behov på ca 74 MJ, men jag tror att det är alldeles för mycket för henne. Hon är så JÄKLA fet. Så länge jag håller kvoterna och tillfredställer hennes tuggbehov är det väl bara att minska för att komma fram till hur lite hon behöver för att se normal ut? Har jag börjat fatta nu äntligen??? :banana: :banana:
 
74 MJ till ett kallblod låter VÄLDIGT mycket om den inte jobbar rätt hårt. Så minska du!
 
Hur lågt vågar man gå till att börja med? Hon motioneras endast lätt. Hur mkt kan man räkna på till tunnt varmblod och rund (men inte ofattbart rund) shettis? MJ alltså?
 
Jag tycker inte man kan säga så, generellt, att kallblod behöver mindre mat. Min kallblodstravare går på 100 - 105 MJ och han är inte något överviktig.

Jag är rädd för att den typen av uttryck gör att många underutfodrar sina kallblod och de står då med uppsvullen "proteinbristbuk" och ägarna ojar sig över att deras kallblod är sååååå feta och att de inte kan dra ned mer på maten "för de får ju bara 4 kg hö".

Jag anser det vara samma sak som att man inte ska skylla på proteinet vad gäller "proteinknölar".

mvh Jessica
 
Skriv ned grovfoderanalysen, vad hästarna äter i dag och hur de ser ut i hullet så kan du få hjälp med foderstaterna.

Skriv också om hästarna står på halm och om de äter av den isåfall.

mvh Jessica
 
Generellt så ÄR det väldigt mycket. Även för en kbl-travare låter det som om din häst får otroligt mycket, det är lika mycket som mitt fullblod behövde som var svårfödd. Har du PROVAT att ge mindre? En del hästar kan ju äta mer utan att gå upp, fast de inte behöver all mat.
 
Hon har inte fått så mycket som jag fick uträknat åt mig för jag ser ju att det är omöjligt att ge henne så mycket.
det har alltid varit samma problem med henne. På sommaren är det ännu värre trots att hon går på magra beten tillsammans med shettisen. En vinter lyckades jag få henne riktigt fin och då hade hon en foderstat passande liten ponny typ. Så fort det kommer upp lite gräs på sommaren blir hon som en tunna så det känns väldigt tröstlöst. Inte ens när hon travkördes lyckades dom hålla henne i vikt. Det var inte lika illa som nu :angel:
Hur gör ni andra på sommaren?
 
Nej, det är sant att jag inte provat att ge honom mindre. :smirk: Men jag vill att han ska få så mycket hö och halm som jag ger idag och jag tyckte att han blev slö när jag gav honom runt 90 Mj, och jag ska erkänna att det kan ha andra orsaker.

Jag kan tillägga att jag har gratis hö också så jag har ju ingen ekonomisk vinning på att minska.

Han kan fortfarande kännas slö att rida, han har alltså inte gått och blivit sprallig pga för mycket MJ.

Anledningen till mitt inlägg var att jag har hört folk resonera som så ang sina kallblod och shettisar att "de är sååå lättfödda, de klarar sig på bark och vatten" och "de går upp i vikt bara de ser ett höstrå".

Även kallblod och ponnies behöver samma omsorger vad gäller balanserad foderstat.

mvh Jessica
 
Men om de får proteinbrist är det ju inte MJ det är fel på...
 
Nej, det är sant.

Jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta, men de som jag syftar på säger ofta att "kallblod klarar sig på bara hö" och har de då ett hö med lite lägre kvot så finns det ju ingen chans att hästen får i sig de där extra proteinerna som den behöver.

Ett halvblod som står på ett oanalyserat hö anses ju behöva minst 2 kg kraftfoder (nu generaliserar jag väldigt mycket) och på dessa är ju kvoten ofta runt 7 vilket innebär att ett lite sämre hö kompenseras av kraftfodret.

Och när det gäller MJ, om man säger att ett kallblod, generellt sett, behöver mindre MJ än halvblod och varmblod så kan det finnas risk för att vissa ser det som att hästen inte behöver så mycket hö, vilket kan leda till att strå-behovet inte uppfylls.


Det enda jag vill påpeka är att man inte bör generalisera vad gäller kallblod och ponnier. Beroende på hövärdena så behöver de också kraftfoder och proteinfoder ibland.

Är du med på hur jag menar?

Det finns ju även folk med halvblod som anser att uträknad foderstat är onödig så länge hästen inte tränas och/eller tävlas hårt. Det kan jag inte heller förstå.

Det kan hända att det är mina fördomar som poppar upp i den här diskussionen, men jag kände mig tvungen att inflika. :crazy:

mvh Jessica
 
Man måste ju se till den individuella hästen! Hur stor är hon? Hur mycket ger du idag?
 
Jo det har du rätt i. Själv föredrar jag hacket då det e stråfoder.
 
Hon är ca 150 cm. Rätt lång och kraftig.
Hon får nu 6 kg hösilage MJ 8 prot 46 och 3 kg halm ( för sin ilska i brist på tuggande) och lusern strax över 1 kg. När jag fick upp proteinet i höet la hon visserligen på muskler men åxå en massa fett. Hon liksom bara sväller ivag okontrollerat. Det är omöjligt att dra ner på stråfoder då skulle hon bli galen, gärna hade jag gett mer.
 
Jag skulle hellre ge mer hösilage än 3 kg halm. 8 kg hösilage och bara ½ kg lusern. Motionera mer! Lägg in aspar så hon har att tugga på.
 
Jag hade oxå en som var ilsken, botade det genom att byta från ensilage till torrt hö. Då blev hon lugn.

Tipset på att få bukt med figuren; lätt motion, långa pass-ofta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 097
Senast: Vicks
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 980
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
599
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp