Kvoten på höanalys

Sv: Kvoten på höanalys

Det är ju inte kvoten som är viktigast utan vad är Mj och vad är proteinet?
Om Mj ligger högt så blir det lite ts för att täcka Mj behovet.

Om jag var du hade jag försökt hitta asp, ask och gran (om hon inte är dräktig, då ska du inte ge gran) för att hon ska få sysselsättning.

Om hon är/var fet när hon fick fång så har hon förmodligen överbelastningsfång, det är inte ovanligt att det kallas felaktigt för foderfång.
Överbelastningsfång uppstår på en överviktig häst, dvs. den belastas för hårt.

Foderfång, överbelastningsfång osv. finns egentligen inte som diagnos utan diagnosen är bara fång, ordet före relaterar bara till trolig orsak.

Fång utlöses oftast utav att hästen får en störning i tarmfloran, då måste man komma tillrätta med den störningen först.
Det gör man genom att ge något magtarm preparat eller enklast, bäst och billligast, vanlig bakjäst.

Man ska alltid täcka behoven oavsett om hästen har fång eller "bara" är fet eller är i normalhull.
En häst som behöver banta räknar man foderstat på en lägre vikt, den vikt man anser att hästen ska ha. Om hästen ska gå ner 100 kg och väger 500 kg så sätter man foderstaten på 475 kg och när hästen gått ner så sänker man till 450 kg osv tills hästen gått ner tillräckligt. Man räknar motsatt när man vill ha upp hästen i vikt.

Om det nu är så att din hästs behov täcks av tre kg hösilage så är det ju olyckligt, då får man om det är lågt Mj ge halm av bra kvalite.
Är kvoten så låg att man inte kan ge halm utan att det sänker kvoten till en oacceptabel nivå så ger man sly av asp eller ask.

Tänk på att om du har en hög kvot, tex 10 så förbränner hästen mer än vad den hade gjort om kvoten hade varit 3-4. Den kan alltså äta mer av ett "hög kvot" hösilage utan att bli fet än av ett "låg kvot" hösilage.
Proteinet är en riktig förbrännare i hästens kropp, ofta ger man ju lättfödda hästar en låg kvot eftersom de ska ha så lite, men man bör göra tvärtom för då förbränner proteinet många Mj istället för att hästen blir fet.

Försök undvika att hon pillar i sig fruset gräs, jag skulle gissa att du har fång orsaken där.

Senast ändrad:

Min höbonde har uppfödning av islandshästar, hans får inte ett kg över 4 kg om dagen, av hans extremt bra hösilage, dom är otroligt välhullade och han är omtyckt i området för sina fina friska hästar. Självklart får de krafftfoder till, men grovfodret är ju såklart deras basföda. Och nu vill jag att alla även ska förstå att han är en otroligt bra uppfödare, med otrolig hand med djuren och bryr sig enbart om deras bästa. Och för att svara på en fråga många säkert ställer, JA hästarna har annan sysselsättning.

Då har då inte vi samma uppfattning om en "otroligt bra uppfödare"...

Jag vet inte om du tror att det är själva mängden hösilage som gör din häst fet? :confused: Innehåller ditt hösilage 3 MJ så får ju hästen i sig 9 MJ totalt, men innehåller det 10Mj får hästen i sig 30MJ, du ser väl själv skillnaden, så skaffa något med mindre MJ!

"Och de extra 2 kilona om dagen sysselsätter knappt något eftersom det är så lätt att äta (tar ingen vidare lång stund) men det gör att hon går upp i vikt, det är enligt mig ohälsosamt.."
om det inte tar lång tid att äta upp de 2 extra kilona, tror du då det tar så mkt längre tid att äta upp de 3kg hon får på hela dagen lr ?? :confused::confused:

Tror det är ganska svårt att hitta något sätt att aktivera din häst på om det är så halt att den knappt kan gå ut i hagen...

Är nog större risk att hon får fång, om hon får lite mat och då istället kan börja tugga på och äta olämpliga saker...

Senast ändrad:

Tack för ett jättebra svar!
Överbelastningsfång kan ju helt klart också vara en orsak, det hade jag inte ens tänkt på innan! Tack igen.

Om överbelastningsfång kan orsakas av övervikt så är det ännu större anledning för mig att inte överföda henne. Många av er tycker inte att 5 kg är att överföda, men eftersom min ovanligt lilla shettis har lätt för att gå upp i vikt får 4 räcka för tillfället, speciellt med tanke på hur lätt hästarna går upp i vikt av det hösilaget (varmblodstravaren med viktproblem, fullblodet och shettisen) just därför söker jag andra saker hon kan gnaga på. Och nu har jag äntligen fått toppenförslag! Tack!

Och för er som inte förstått det än: Det är höbrist häromkring så jag kan inte bara välja och vraka.. Jag får göra det bästa av situationen.
Hade jag kunnat välja och vraka hade hon fått normalbra hö av god kvalitet och hygien, och då fri tillgång. Gärna tjocka strån också..
Jag vet mkt väl att man skulle kunna ge halm osv, men det finns inget halm härmokring. Jag har letat hela vintern, jag vet!

Då har då inte vi samma uppfattning om en "otroligt bra uppfödare"...

Jag vet inte om du tror att det är själva mängden hösilage som gör din häst fet? :confused: Innehåller ditt hösilage 3 MJ så får ju hästen i sig 9 MJ totalt, men innehåller det 10Mj får hästen i sig 30MJ, du ser väl själv skillnaden, så skaffa något med mindre MJ!

"Och de extra 2 kilona om dagen sysselsätter knappt något eftersom det är så lätt att äta (tar ingen vidare lång stund) men det gör att hon går upp i vikt, det är enligt mig ohälsosamt.."
om det inte tar lång tid att äta upp de 2 extra kilona, tror du då det tar så mkt längre tid att äta upp de 3kg hon får på hela dagen lr ?? :confused::confused:

Tror det är ganska svårt att hitta något sätt att aktivera din häst på om det är så halt att den knappt kan gå ut i hagen...

Är nog större risk att hon får fång, om hon får lite mat och då istället kan börja tugga på och äta olämpliga saker...

Men är jag verkligen så otydlig?? Det är ju det som är mitt problem!!!
Jag hittar ingenting att ge henne som håller henne sysselsatt! Det är ju det enda jag vill ha svar på?? Jag vet att 3 kg tar kort tid (Om du inte har sett det så har jag redan skrivit tidigare att jag ska öka till 4??) DÄRFÖR BER JAG OM HJÄLP men de enda svaren jag får är att "Det är för lite hö". Jag vet att det är för lite tuggtid och sysselsättning, därför ber jag om hjälp!!!

"Tror det är ganska svårt att hitta något sätt att aktivera din häst på om det är så halt att den knappt kan gå ut i hagen..."

Jo tack jag vet, jag skrev ju det förut? Därför vill jag inte heller övergöda henne. Ingen idé att ni diskuterar, jag kommer inte ge henne mer sålänge hon är pigg, glad, busig och tjock (Det ÄR hon!)
Om ni nu bryr er så mkt så kan ni väl hjälpa mig med andra alternativ istället?

Missade du att jag skrev att grovfodret är basfödan? Detta betyder i min värld att dom inte får massa krafftfoder för att komplettera, utan för att hjälpa till med att bygga muskler etc..
DU missar något - om du tror att 4 kg hösilage räcker för att utgöra basföda för islandshästar så kan jag bara beklaga, för det är ALLDELES för lite för hästar i den storleken!
Hur kan jag sysselsätta min shettis, förutom större högiva??

varför svarar ingen på denna fråga, det är ju det jag undrar över??
Jag är inte intresserad av svar på frågor jag inte ställt, jag är bara intresserad av svar på den väldigt väl markerade frågan.
Men är jag verkligen så otydlig?? Det är ju det som är mitt problem!!!
Jag hittar ingenting att ge henne som håller henne sysselsatt! Det är ju det enda jag vill ha svar på??
Hur man sysselsätter en ponny hör väl knappast hemma på ett foderforum... ;)
Men ge dem halm om du inte kan hitta på något annat. Det är inte svårare än så.

För övrigt så undrar jag varför du frågar, när du ändå själv svarar som om du själv vet bäst. :confused:
För att ta till sig nya kunskaper måste man liksom vara öppen för att ta emot dem även om det till en början inte låter rätt.

Hur man sysselsätter en ponny hör väl knappast hemma på ett foderforum... ;)
Men ge dem halm om du inte kan hitta på något annat. Det är inte svårare än så.

För övrigt så undrar jag varför du frågar, när du ändå själv svarar som om du själv vet bäst. :confused:
För att ta till sig nya kunskaper måste man liksom vara öppen för att ta emot dem även om det till en början inte låter rätt.

"Hur man sysselsätter en ponny hör väl knappast hemma på ett foderforum... ;)"
Tråden började ang en kvot i hö, har bara passat på att fråga...
Om det är jobbigt för dig så kan jag be moderatorn ta bort denna tråd...

"Men ge dem halm om du inte kan hitta på något annat. Det är inte svårare än så."
Snälla läs igenom de andra svaren, där står det upprepade gånger att jag inte har möjlighet att få tag på annat hö eller halm..

"För övrigt så undrar jag varför du frågar, när du ändå själv svarar som om du själv vet bäst. :confused:
För att ta till sig nya kunskaper måste man liksom vara öppen för att ta emot dem även om det till en början inte låter rätt"
Tror du jag hade frågat en fråga på buke om jag trodde jag visste allt bäst själv? Jag har lärt mig många saker bara i den här tråden, och jag illar att lära mig saker, framför allt med tanke på att man är hästägare. Därför gillar jag buke väldigt mkt. Det negativa med buke är att sådana som du dömer folk hela tiden, utav ingenting? Och om det nu skulle vara så att jag inte är öppen för att ta emot nya kunskaper så är detta helt och hållet ditt problem, inte mitt.
Om du inte gillar sättet du helt fel uppfattar mig på, varför ens skriva?
All info jag får härifrån kollar jag upp innan jag "tror på den" just för mina hästars säkerhet, eftersom det finns många som tror dom vet väldigt mkt men egentligen inte gör det. ALL info jag får kollar jag upp. Den som inte känns rätt eller inte verkar stämma håller jag mig ifrån, tills det finns bevisat att det är rätt. Allt som skrivs på buke är inte kunskaper, och det är dumt av dig att skriva så att det låter så, ifall vissa då kanske tror att det är helt ok att göra som alla på buke säger. Och det skulle kunna skapa stora problem inom hästhälsan! Sen anser jag också att i många lägen vet jag själv vad som är bäst för min häst, men är jag osäker tar jag alltid hjälp. Jag vet inte ens varför jag sitter och förklarar hur jag är för dig, helt onödigt egentligen..

lindgreen;12021892 All info jag får härifrån kollar jag upp innan jag "tror på den" just för mina hästars säkerhet skrev:
I så fall så förstår jag inte varför du inte går direkt till dina källor på en gång och frågar dem i stället först fråga här och sedan kolla upp svaret. Det verkar lite bakvänt, tycker i alla fall jag.
Sedan kan jag hålla med dig om att allt som skrivs här inte är kunskaper. Men det finns en del som skriver här på forumet som är mkt väl insatta i allt det som har med utfodring av hästar. Deras insats på forumet har nog snarare bidragit mkt positivt till de svenska hästarnas hälsa, i alla fall till mina hästars.

Tänk på att om du har en hög kvot, tex 10 så förbränner hästen mer än vad den hade gjort om kvoten hade varit 3-4. Den kan alltså äta mer av ett "hög kvot" hösilage utan att bli fet än av ett "låg kvot" hösilage.
Proteinet är en riktig förbrännare i hästens kropp, ofta ger man ju lättfödda hästar en låg kvot eftersom de ska ha så lite, men man bör göra tvärtom för då förbränner proteinet många Mj istället för att hästen blir fet.

Jag förstår inte hur du menar! :confused:
Om kvoten är hög så får den i sig lite energi. Då blir den inte fet. Om kvoten är låg så innehåller den mkt energi och lite proteiner då måste den äta massor av fodret för att få i sig tillräckligt med proteiner. då blir den fet.

Lättfödda ponnyer har nog ofta tarmar som är anpassade till att utnyttja energin extra effektivt. Detta för att kunna överleva. De har därför inte lika stort energibehov som ex fullblod.

I så fall så förstår jag inte varför du inte går direkt till dina källor på en gång och frågar dem i stället först fråga här och sedan kolla upp svaret. Det verkar lite bakvänt, tycker i alla fall jag.
Sedan kan jag hålla med dig om att allt som skrivs här inte är kunskaper. Men det finns en del som skriver här på forumet som är mkt väl insatta i allt det som har med utfodring av hästar. Deras insats på forumet har nog snarare bidragit mkt positivt till de svenska hästarnas hälsa, i alla fall till mina hästars.

Men bukefalos är ju en av mina "källor" så det är ju vad jag gjort :confused:
tex fruktan, hade aldrig hört ordet förut, så då vet jag ju inte vad jag ska söka på, men tack vare buke så fick jag reda på lite om fruktan och gjorde sedan uppföljning på det. Numera vet jag vad det innebär och hur man kan göra för att minska fångrisken. Det är anledningen till att jag frågar på buke. Ja det finns mängder med bra och kunniga hästfolk här, dom har troligtvis förbättrat mina hästars hälsa också, men det betyder inte att jag lyssnar på vad exakt alla säger. Som det har tagits upp tidigare så skulle jag ju inte lyssna på tex en veterinär som säger att en mager häst behöver bantas.
Men jag förstår inte ens varför vi är inne på denna linjen och pratar nu, om det inte är någon som har några bra förslag så kan jag ju öppna en ny tråd, med enbart frågan jag skulle vilja ha hjälp med, och sluta svara på denna.. Några tips om vart man lägger en sådan tråd? Alltså i vilken kategori :p

Jag förstår inte hur du menar! :confused:
Om kvoten är hög så får den i sig lite energi. Då blir den inte fet. Om kvoten är låg så innehåller den mkt energi och lite proteiner då måste den äta massor av fodret för att få i sig tillräckligt med proteiner. då blir den fet.

Lättfödda ponnyer har nog ofta tarmar som är anpassade till att utnyttja energin extra effektivt. Detta för att kunna överleva. De har därför inte lika stort energibehov som ex fullblod.

Om vi låtsas att vi har ett hö med 5 Mj och 20 smrp/ kg ts och ett annat hö med 5 Mj och 45 smrp/ kg ts då är kvoten 4 på det första och 9 på det andra.

Om vi då har en häst med ett energi behov av 45 Mj så kan vi ge nio kg ts av varje för att fylla dess behov av energi.
Med den lägre kvoten kommer hästen få proteinbrist och se fet ut. Den hästen kommer då troligtvis att bantas och allt blir ännu värre.

Om man då istället har den högre kvoten så kommer hästens Mj behov att fyllas och proteinbehovet blir för högt, vilket inte gör något eftersom det kommer från grovfodret så är det inte farligt.
Men när hästen förbränner den högre mängden protein så går det åt energi, alltså Mj och hästen kan äta fler kg hö utan att bli fet, den ser bara välmående ut precis som man vill. Den kan då få äta fler timmar och få längre tuggtid.

En lättfödd häst har ju precis som du säger lätt för att utnyttja energin, den är gjord för att leva på kargare platser och klarar det bättre än en svårfödd.
Idag får de flesta hästar oavsett var de kommer ifrån ett fullgott foder och den lättfödda hästen blir gärna fet.
Ger man då ett foder som gör att hästen måste förbränna protein så går det åt så mycket energi att hästen inte blir fet utan välmående.

Om vi låtsas att vi har ett hö med 5 Mj och 20 smrp/ kg ts och ett annat hö med 5 Mj och 45 smrp/ kg ts då är kvoten 4 på det första och 9 på det andra.

Om vi då har en häst med ett energi behov av 45 Mj så kan vi ge nio kg ts av varje för att fylla dess behov av energi.
Med den lägre kvoten kommer hästen få proteinbrist och se fet ut. Den hästen kommer då troligtvis att bantas och allt blir ännu värre.

Om man då istället har den högre kvoten så kommer hästens Mj behov att fyllas och proteinbehovet blir för högt, vilket inte gör något eftersom det kommer från grovfodret så är det inte farligt.
Men när hästen förbränner den högre mängden protein så går det åt energi, alltså Mj och hästen kan äta fler kg hö utan att bli fet, den ser bara välmående ut precis som man vill. Den kan då få äta fler timmar och få längre tuggtid.

En lättfödd häst har ju precis som du säger lätt för att utnyttja energin, den är gjord för att leva på kargare platser och klarar det bättre än en svårfödd.
Idag får de flesta hästar oavsett var de kommer ifrån ett fullgott foder och den lättfödda hästen blir gärna fet.
Ger man då ett foder som gör att hästen måste förbränna protein så går det åt så mycket energi att hästen inte blir fet utan välmående.

Jag lånar tillbaka tråden :D
Jag kan ha förstått dethär heelt fel, så därför frågar jag nu med risk att vara trög och jobbig :crazy:
Ju högre kvot desto mer "normalhullad" blir hästen?
Haha som sagt, jag kan ha förstått jättefel!

Men när hästen förbränner den högre mängden protein så går det åt energi,

Det är detta jag inte förstår vad du menar med.
Proteiner innehåller också åtkomlig energi i form av aminosyrornas kolskelett. Det går väl knappast åt mer energi att omvandla aminosyrorna och utsöndra kvävet än vad de innehåller? Att det är energikrävande processer har jag förstått men undrar om hästens kropp verkligen går på minus?

Det är detta jag inte förstår vad du menar med.
Proteiner innehåller också åtkomlig energi i form av aminosyrornas kolskelett. Det går väl knappast åt mer energi att omvandla aminosyrorna och utsöndra kvävet än vad de innehåller? Att det är energikrävande processer har jag förstått men undrar om hästens kropp verkligen går på minus?

Forskningen om detta finns att läsa på SLU´s hemsida, jag har tappat bort länken men du hittar det säkert.

Jag lånar tillbaka tråden :D
Jag kan ha förstått dethär heelt fel, så därför frågar jag nu med risk att vara trög och jobbig :crazy:
Ju högre kvot desto mer "normalhullad" blir hästen?
Haha som sagt, jag kan ha förstått jättefel!

Ja, en sanning med modifikation. Tidigare sa man att kvoten ska vara 6 till "sporthästar" men ny forskning visar att det är inte så enkelt.
En dräktig häst behöver mer protein än en som går tom och det är ju ganska självklart medans att det här att de förbränner proteinet och då använder energin är ganska så mycket svårare att förstå.

Men en kvot på 8-9 är inte fel, det viktiga är värdena, alltså vad smrp och Mj ligger på.
Ett hö kan ju ha 11 Mj och 66 smrp kvot 6, där blir många feta med det hö´t eftersom Mj är så hög.
Ett annat kan ha 5 MJ och 30 smrp kvot 6, där blir ingen fet utan mår bra eftersom Mj är låg och proteinet är lagom.
Skulle vi istället ha 5 Mj och 45 smrp kvot 9 så skulle det vara bra till hästar som blir feta av att titta på gräs på kort eftersom de då förbränner mer Mj än vad de skulle göra med hö exempel 2.

Så allt beror på vad man har för häst och vad den utför, en ponny som din skulle säkert må utmärkt på ett hö med 5 Mj och smrp 45.

Medans en annan hade inte gjort det eftersom den hade använt för mycket energi och behövt äta mer än den uträknade givan, men hade man fri tillgång till denne så hade det säkert fungerat bra också.

Ja, en sanning med modifikation. Tidigare sa man att kvoten ska vara 6 till "sporthästar" men ny forskning visar att det är inte så enkelt.
En dräktig häst behöver mer protein än en som går tom och det är ju ganska självklart medans att det här att de förbränner proteinet och då använder energin är ganska så mycket svårare att förstå.

Men en kvot på 8-9 är inte fel, det viktiga är värdena, alltså vad smrp och Mj ligger på.
Ett hö kan ju ha 11 Mj och 66 smrp kvot 6, där blir många feta med det hö´t eftersom Mj är så hög.
Ett annat kan ha 5 MJ och 30 smrp kvot 6, där blir ingen fet utan mår bra eftersom Mj är låg och proteinet är lagom.
Skulle vi istället ha 5 Mj och 45 smrp kvot 9 så skulle det vara bra till hästar som blir feta av att titta på gräs på kort eftersom de då förbränner mer Mj än vad de skulle göra med hö exempel 2.

Så allt beror på vad man har för häst och vad den utför, en ponny som din skulle säkert må utmärkt på ett hö med 5 Mj och smrp 45.

Medans en annan hade inte gjort det eftersom den hade använt för mycket energi och behövt äta mer än den uträknade givan, men hade man fri tillgång till denne så hade det säkert fungerat bra också.

Toppen, det ska jag följa upp. Perfekt info för mig med 2 hästar vars matbehov är som natt och dag :P

Jag lyckades inte hitta något om det, du tror inte att du kan lyckas hitta länken? Det hade varit intressant att se hur de formulerar det, för precis som Forest Autumn ställer jag mig mycket frågande till att förbränningen av aminosyror skulle kräva mer energi än det ger? Energin som utvinns vid förbränning av aminosyrorna är dessutom inkluderad i fodrets totala energiinnehåll vid foderanalys.

Jag har också letat efter den men inte hittat den.
Däremot har jag hittat en hel del andra sidor om "hälsotips" till oss människor(ej på SLU) om att mkt proteiner ökar förbränningen.
Jag vet inte om det stämmer heller men tycker ändå att oavsett vilket så borde det inte bli ngt underskott. Så länge som man inte gör av med energin så stannar den ju kvar i kroppen.

Teoretiskt, alltså när jag läser förklaringen så når det inte riktigt fram för mig. Men praktiskt, så ja, det är så det är. Egen erfarenhet.

Blandning av hästar, ifrån väldigt lättfödd, via shettis, till väldigt svårfödd, hade en vinter fri tillgång på hö med kvot 10. Alla hästarna var underbara i hullet.

Teoretiskt, alltså när jag läser förklaringen så når det inte riktigt fram för mig. Men praktiskt, så ja, det är så det är. Egen erfarenhet.

Blandning av hästar, ifrån väldigt lättfödd, via shettis, till väldigt svårfödd, hade en vinter fri tillgång på hö med kvot 10. Alla hästarna var underbara i hullet.

Men det kan ju bero på andra anledningar.
Jag tror tex även om det är en ren spekulation att de äter mindre om de får i sig ett foder med mer proteiner. Det gör min mkt matglada ponny i alla fall vilket naturligtvis inte är ett bevis för att det är så.

Men det kan ju bero på andra anledningar.
Jag tror tex även om det är en ren spekulation att de äter mindre om de får i sig ett foder med mer proteiner. Det gör min mkt matglada ponny i alla fall vilket naturligtvis inte är ett bevis för att det är så.

Oja, visst kan det göra det. Just den sammansättningen på flocken hade jag bara den vintern så jag kan inte köra det testet igen.
Men jag har ff den mest lättfödde av dem kvar och jag har studerat/studerar honom. En häst som går upp med för låg kvot, t.o.m. vid 6. Så just han VET jag att han blir underbar i hullet med hög kvot. Får han proteinet ifrån kraftfodret, visst okej, men inte riktigt bra, konstigt nog.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
706
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar