Kvoten på höanalys

Sv: Kvoten på höanalys

Hoppas att du inte missuppfattade mig. Jag menade inte att vara otrevlig. Det är bara det att det är ganska svårt att helt klart veta vad som orsakar ett fånganfall.

Fruset gräs innehåller fruktaner. Det är kolhydrater som gräset producerar framförallt när det är soligt och fruset. Det finns en hel del skrivrt här på forumet om detta om du söker på fruktan.

Förresten, är det någon som vet om man kan ta bort gamla trådar?
Nej, det kan man inte.
Moderator kan, men gör det endast om det finns synnerliga skäl till det.

I övrigt håller jag med tidigare svarande.
Fång orsakas inte av proteiner, utan oftast av kolhydrater.
Det är ganska vanligt med fånganfall orsakade av frostnupet gräs - det var vad som till sist knäckte min egen fånghäst (halvblodssto), förra vintern.

Och en sak till - det är tyvärr inte alla veterinärer som har uppdaterat sina kunskaper om fång sen de fick ut sin legitimation. Forskning pågår hela tiden
och nya kunskaper kommer kontinuerligt - vilket tyvärr många veterinärer inte orkar bry sig om. Det finns fortfarande veterinärer som tror att man kan svälta bort fång och som anser att man ska ge fånghästar fjolårshö (för att de tror att fjolårshö har tappat allt vad näring heter, vilket är helt felaktigt) och helst sent skördat (utan att täcka upp för det låga proteinvärdet som sent skördat har = hästne får proteinbrist så det skriker om det)

bra sida :) Så det är alltså när växten inte kan växa som den samlar på sig fruktanet?

Hoppas att du inte missuppfattade mig. Jag menade inte att vara otrevlig. Det är bara det att det är ganska svårt att helt klart veta vad som orsakar ett fånganfall.

Fruset gräs innehåller fruktaner. Det är kolhydrater som gräset producerar framförallt när det är soligt och fruset. Det finns en hel del skrivrt här på forumet om detta om du söker på fruktan.

Nej det exakta svaret får man väl aldrig, men om det finns (tex) 6 olika saker det kan vara så kanske man kan köra uteslutningsmetoden så kanske man kommer fram till vad det troligtis är. Det var min tanke iallafall :laugh: Tack!

Här tycker jag det finns mycket tänkvärt att läsa, själv har jag printat tabellen för att ha till hands.

http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Verkligen toppenbra sida, tack så jättemycket!

Någon som har förslag på hur jag kan göra med min extremt matglada shettis? Hon har ju som sagt nyligen haft fång och jag är lite rädd att det ska hända henne igen. Hon får idag 3 kg hösilage om dagen, hösilaget är ett väldigt bra hösilage som har hållt min varmblodstravare i fint hull hela vintern än så länge. Han är svår att hålla i hull så detta är hans första vinter på länge som han har hållt sig såhär bra. Detta antar jag ju att det är tack vare hösilaget, det verkar mest troligt. Om jag nu har förstått att rätt, så gör det ingenting om jag skulle vilja öka på grovfodergivan till min shettis, mer än att hon kanske blir tjock? Hon blir väldigt sysslolös i hagen (Står box nattetid för att inte tugga på allt ute) och äter gärna fruset gräs! Skulle vara bra om man kanske kunde öka på med ett kilo, och istället ge 4 ggr om dagen istället för de 3 ggr om dagen hon får nu.. Min tanke var i sådana fall 1 kg 4 ggr om dagen. Jag kan ju självklart ha förstått något fel, därför jag frågar nu! Utöver grovfodret får hon 3 dl betför om dagen, ska även börja med vetekli, det har jag fått rekommenderat från förra ägare.

Ska även leta grenar, sådana med videljung (heter det så?) som jag har hört är helt ofarligt för hästar? Shettisen fick alltid sådana grenar i hagen hos förra ägare, shettisarna rensade grenarna från alla knoppar och barken. Någon som vet något om det finns något dåligt med det?

Fler tips mottages tacksamt :) Boll med slicksten har hon redan, fast utan slickstenen då, den åt hon upp på 2 dagar och sedan var hon lös i magen. Kanske försöka bygga något som gör att stenen inte är lika lätt åtkomlig?
Silaget får hon i ett finmaskat hönät, för att förlänga tiden lite ytterligare.

Förlåt för långt inlägg, och förlåt lovisaleonora_ för att jag skrev allt detta i ett svar till dig! Vet inte hur man ska göra för att skriva utan att svara någon speciell :S

Vad har du för värden på ditt hösilage? och ts?
3kg hösilage tkr jag låter väldigt lite även om det är till en shettis!
Med så lite att tugga på kan du riskera att få andra problem med magen ...

3 kg hösilage är alldeles för lite för en normalstor shetlandsponny, hon kommer ständigt vara hungrig på den mängden mat och försöka peta i sig ALLT som går att hitta som kan vara ätbart.
Nu har jag ingen fångshettis, men samtliga mina shettisar har fri tillgång till ett väldigt bra ensilage på dagtid ute i hagen och faktum är att när de har vant sig vid att tillgången alltid finns så slutar de hetsäta. Mina ponnyer är i gott hull, men mer än så är det faktiskt inte. (de har fri tillgång inne på nätterna också, fast det hösilaget som används inne har inte riktigt lika bra värden)

PICT1653.jpg

Det du möjligen kan göra är att försöka hitta ett grovfoder som är lite grövre i strukturen, så det tar längre tid att tugga i sig. Och öka givan till åtminstone 4 kg/dag. MINST.
Vetekli tycker jag att du kan hoppa över, man bör undvika stärkelserikt foder till fånghästar och vete innehåller en hel del stärkelse. Har du dessutom bra värden i hösilaget så finns ingen anledning att ge vetekli.

Senast ändrad:

Vad har du för värden på ditt hösilage? och ts?
3kg hösilage tkr jag låter väldigt lite även om det är till en shettis!
Med så lite att tugga på kan du riskera att få andra problem med magen ...

Ts ligger nog på 60%, värdena kommer jag inte ihåg nu, men tror kvoten ligger på 11-12..

Shettisen i fråga är liten, en cm ovan minishettis. Med tanke på höbristen här så kan jag inte bara välja och vraka utan får göra det bästa av vad jag har. Så tjocka stårn kan jag inte få tag på, hela vintern har jag letat efter hö med mindre näringsvärden, så att jag kan sätta henne på fri tillgång, men har inte hittat något! Hon gick på fri tillgång förut, enligt mina beräkningar åt hon ca 5-7 kg per dygn (???) då..

Men min fråga var ju om det går bra att ge stor mängd hö till henne, eftersom det nu inte framkallar fång.

Jo, min oro i min fråga var ju ang att hon har för lite att tugga på.. Men eftersom jag tidigare trott att proteinet framkallt fång så har jag inte velat ge mer till en så liten och överviktig shettis. Speciellt inte med tanke på att hon för tillfället bara står pga halkan..

Jag formulerar om min fråga eftersom jag inte får svar på rätt saker:

Hur kan jag sysselsätta min shettis bättre, förutom att ge henne mer hö?

Även om jag så skulle ge henne 5 kg om dagen (Vilket knappt en islänning äter) så gör ju inte detta att hon sysselsätter sig mkt längre tid än när hon får 3 kg. (Hon har fått 5 kg förut, så jag vet.)

denna vintern har mina shettisar gått på begränsad grovfodergiva eftersom det inte hade lika bra värden. Fodrar med torrhö med en ts på 84%. Alla mina shettisar tom fångponnyn äter 5 kg av det/ dag, dessutom får de mellan ½-1kg Lusernpellets var. Förstår mig inte på folk som inte vågar ge sina shettisar mat

en islänning äter lugnt 5 kg hösilage! Mitt fullblod som ju är väldigt kända för att vara petiga, och det är även mitt fullblod, får i sig 20-25 kg hösilage med ts på 60!
Din häst får alltså 1,8 kg ts/dag...
Om du har en så hög kvot som 11, borde du ju inte ha så mkt MJ? Om du inte har extrema proteinvärden...
Ge mer att tugga på, din häst kmr få problem med magen annars...
Men om hon äter 5 kg varför får hon inte 5kg då ?:confused:
Blir hästen tjock får du väl aktivera den, köra, promenera vad som helst..

Senast ändrad:

Förstår mig inte på folk som inte vågar ge sina shettisar mat

Tror du det skulle kunna bero på att det fram tills nyligen har sagts att för mkt proteiner inte är bra för hästar, för att det kan framkalla fång?

Tror du det skulle kunna bero på att det fram tills nyligen har sagts att för mkt proteiner inte är bra för hästar, för att det kan framkalla fång?

Vill inte ha det till nyligen, min första fånghäst fick jag för 8 år sedan o redan då hade man kommit ifrån det med proteinerna. Man ska inte svälta en fånghäst, de har samma näringsbehov som en frisk häst, undvik spannmål som innehåller mkt stärkelse

en islänning äter lugnt 5 kg hösilage! Mitt fullblod som ju är väldigt kända för att vara petiga, och det är även mitt fullblod, får i sig 20-25 kg hösilage med ts på 60!
Din häst får alltså 1,8 kg ts/dag...
Om du har en så hög kvot som 11, borde du ju inte ha så mkt MJ? Om du inte har extrema proteinvärden...
Ge mer att tugga på, din häst kmr få problem med magen annars...
Men om hon äter 5 kg varför får hon inte 5kg då ?:confused:
Blir hästen tjock får du väl aktivera den, köra, promenera vad som helst..

Min höbonde har uppfödning av islandshästar, hans får inte ett kg över 4 kg om dagen, av hans extremt bra hösilage, dom är otroligt välhullade och han är omtyckt i området för sina fina friska hästar. Självklart får de krafftfoder till, men grovfodret är ju såklart deras basföda. Och nu vill jag att alla även ska förstå att han är en otroligt bra uppfödare, med otrolig hand med djuren och bryr sig enbart om deras bästa. Och för att svara på en fråga många säkert ställer, JA hästarna har annan sysselsättning.

Och som jag skrev tidigare, det är för halt för att göra något med henne nu, vissa dagar får man spåna gårdsplan för att kunna ta ut henne i hagen...
Silaget hon får är väldigt proteinrikt, eftersom (som sagt) min väldigt svårfödda varmblodstravare har hållt sig i hull, det säger allt om man vet hur det brukar vara med honom! *lycklig* Hade hösilaget haft mindre näring i så hade hon fått fri tillgång, jag hade inte ens tvekat. Men detta är så läskigt bra, att det känns dumt att ge henne 5 kg om dagen, det är orimligt på en sådan liten shettis för mig. Hon var kraftigt överviktig förut när hon hade fri tillgång trots att hennes skötare red 6-7 dagar i veckan á en timma Varning från veterinär på klinik borde väl vara en gräns va? Och de extra 2 kilona om dagen sysselsätter knappt något eftersom det är så lätt att äta (tar ingen vidare lång stund) men det gör att hon går upp i vikt, det är enligt mig ohälsosamt.. Oavsett vad andra tycker så utsätter inte jag min häst för det...

Det känns lite som att jag får svara på samma frågor mer än en gång..

Shettisen kan inte aktiveras mycket fysiskt än pga halkan (mer än väldigt korta promenader).
Hon får och kommer fortsätta få 3-4 kg om dagen beroende på väder och sånt
Min ENDA fråga i senaste inlägget var:

Hur kan jag aktivera/stimulera min shettis, förutom mer hö?

Det är det anda jag skulle vilja ha svar på, om någon har förslag?

Ändring: Inlägget var ej menat otrevligt, om det någonstans i texten skulle verka så!

Vill inte ha det till nyligen, min första fånghäst fick jag för 8 år sedan o redan då hade man kommit ifrån det med proteinerna. Man ska inte svälta en fånghäst, de har samma näringsbehov som en frisk häst, undvik spannmål som innehåller mkt stärkelse

Svälta en fånghäst?? :O Vem har sagt ngt om det?

Min höbonde har uppfödning av islandshästar, hans får inte ett kg över 4 kg om dagen, av hans extremt bra hösilage, dom är otroligt välhullade och han är omtyckt i området för sina fina friska hästar. Självklart får de krafftfoder till, men grovfodret är ju såklart deras basföda. Och nu vill jag att alla även ska förstå att han är en otroligt bra uppfödare, med otrolig hand med djuren och bryr sig enbart om deras bästa. Och för att svara på en fråga många säkert ställer, JA hästarna har annan sysselsättning.
Islänningar som bara får 4 kg grovfoder om dagen?? :eek:
DÅ lär det krävas en hel del kraftfoder i stället och det är både fel sätt och dålig ekonomi i att göra så. Med bara 4 kg hösilage om dagen kan man INTE påstå att grovfodret är deras basföda.
Så det får vara en hur otroligt bra uppfödare det vill, den foderstat de hästarna står på är INTE optimal för hur hästar fungerar.

Hade hösilaget haft mindre näring i så hade hon fått fri tillgång, jag hade inte ens tvekat. Men detta är så läskigt bra, att det känns dumt att ge henne 5 kg om dagen, det är orimligt på en sådan liten shettis för mig. Hon var kraftigt överviktig förut när hon hade fri tillgång trots att hennes skötare red 6-7 dagar i veckan á en timma Varning från veterinär på klinik borde väl vara en gräns va? Och de extra 2 kilona om dagen sysselsätter knappt något eftersom det är så lätt att äta (tar ingen vidare lång stund) men det gör att hon går upp i vikt, det är enligt mig ohälsosamt.. Oavsett vad andra tycker så utsätter inte jag min häst för det...
2 kg extra hösilage om dagen ger ganska mycket mer tuggtid än vad 3 kg/dag gör
det är inte sysselsättning man är ute efter utan just tuggtid
sen tänker du bakvänt när du vill ha lägre näringsinnehåll till shettisen, faktum är att min erfarenhet är att ju högre proteininnehåll, desto mindre äter ponnyerna. Du kan ju titta en gång till på bilden på mina ponnyer ovan, det ensilage de äter av håller mitt halvblod i GOTT hull och mitt dräktiga 18-åriga fullblod får bara lite tillskott för att hållas i GOTT hull av det. Men ponnyerna har inte blivit särskilt feta.
5 kg hösilage om dagen är INTE orimligt mycket för en shettis!

Och vad gäller veterinärens kommentar så har jag sett många konstiga sådana kommentarer, där alldeles för tunna hästar (uppstickande ryggrad etc) klassats som feta och borde bantas.

Shettisen kan inte aktiveras mycket fysiskt än pga halkan (mer än väldigt korta promenader).
Mina shettisar aktiveras ingenting alls just nu, mer än vad de möjligen gör själva i hagen på dagarna. De rids i skritt en gång varannan månad ungefär, med små barn på ryggen.

Islänningar som bara får 4 kg grovfoder om dagen?? :eek:
DÅ lär det krävas en hel del kraftfoder i stället och det är både fel sätt och dålig ekonomi i att göra så. Med bara 4 kg hösilage om dagen kan man INTE påstå att grovfodret är deras basföda.
Så det får vara en hur otroligt bra uppfödare det vill, den foderstat de hästarna står på är INTE optimal för hur hästar fungerar.

2 kg extra hösilage om dagen ger ganska mycket mer tuggtid än vad 3 kg/dag gör
det är inte sysselsättning man är ute efter utan just tuggtid
sen tänker du bakvänt när du vill ha lägre näringsinnehåll till shettisen, faktum är att min erfarenhet är att ju högre proteininnehåll, desto mindre äter ponnyerna. Du kan ju titta en gång till på bilden på mina ponnyer ovan, det ensilage de äter av håller mitt halvblod i GOTT hull och mitt dräktiga 18-åriga fullblod får bara lite tillskott för att hållas i GOTT hull av det. Men ponnyerna har inte blivit särskilt feta.
5 kg hösilage om dagen är INTE orimligt mycket för en shettis!

Och vad gäller veterinärens kommentar så har jag sett många konstiga sådana kommentarer, där alldeles för tunna hästar (uppstickande ryggrad etc) klassats som feta och borde bantas.

Mina shettisar aktiveras ingenting alls just nu, mer än vad de möjligen gör själva i hagen på dagarna. De rids i skritt en gång varannan månad ungefär, med små barn på ryggen.

Missade du att jag skrev att grovfodret är basfödan? Detta betyder i min värld att dom inte får massa krafftfoder för att komplettera, utan för att hjälpa till med att bygga muskler etc.. Jag har sett det med egna ögon, massvis med gånger, det är bevis nog för mig.. Nog pratat om det, det kommer inte leda någonvart med diskussioner..
Max 40 min för min pålla (ej överfrift eller underdrift) 40 min (Säg en timma) på 24 timmar är det inte värt med en överviktig häst.
Alla hästar är olika individer, jättekul att det funkar för dig! Jag har ju då redan testat och vet ju själv att det inte funkar, som jag tidigare skrivit.... (!!)

Jag är inte dum nog att tro på en veterinär om han skulle säga att en tunn häst behöver bantas. Jag skulle snarare anmäla veterinären.. Och bara för att flera veterinärer säger helt skruvade saker, så betyder inte det nödvändigtvis att alla har fel..

Där fick man beviset på att hästar är olika individer, med så lite motion och 5 kg av mitt silage om dagen så kommer hon gå upp till sina 160 kg igen... (jag vet av egen erfarenhet)

Just det ja, faktum är att min shettis inte äter mindre av detta silaget, hon går istället upp i vikt.. Snälla alla som läser detta, jag HAR haft henne på fri tillgång, det funkade inte.
Jag HAR haft henne på 5 kg om dagen, det funkade inte heller.
Kan nu folk förstå, att jag vet att det inte funkar, därför undrar jag:

Hur kan jag sysselsätta min shettis, förutom större högiva??

varför svarar ingen på denna fråga, det är ju det jag undrar över??
Jag är inte intresserad av svar på frågor jag inte ställt, jag är bara intresserad av svar på den väldigt väl markerade frågan.

Senast ändrad av en moderator:

1,8kg ts är för lite även för en shettis, så det kallar jag svälta

Så om jag har uppfattat det rätt så tycker du att du kan sitta och säja att min häst svälter. Det var det sjukaste jag sett någon slänga ur sig här på buke.. Och jag tyckte jag hade sett mycket. Brukar du dra fler sådana slutsatser utifrån en text? Hur tänker man/du?

Förresten, hur går svältande hästar upp i vikt? :O:O
Pigg och glad, busig och sprallig.
Går upp i vikt sakta men säkert.
Nej du, jag tycker faktiskt inte att det låter som en svältande häst...
Jag kan helt förstå folk som tycker det är för lite att tugga på (Därför jag nu ber om hjälp med vad man kan göra) men att det inte skulle täcka hennes näringsbehov tycker jag inte du ska lägga dig i, du som inte ens träffat hästen.. Fy tusan säger jag bara...
Så länge min shettis mår bra och är godkänd av veterinärer, hovslagare och miljöförvaltningen så lyssnar jag hellre på mitt sunda förnuft och dem, istället för någon som inte ens sett en bild på henne...

Detta är ett forum där alla har rätt att uttrycka sina åsikter, jag är säkert inte ensam om att tycka din häst får för lite grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
706
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar