• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare hästgalna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 656
H

hästgalna

min häst ska ha ca. 450 smrp enligt tabeller och enligt hans vikt och arbete. Mj ska väl då vara ca. 75. jag skulle vilja ge honom lucern pga att jag tycker han är tunn upptill men då måste jag ju följa upp med energi för att kvoten ska bli rätt. hur mycket mer smrp än det rekommenderade kan man egentligen ge? höet har en bra kvot på 6 Mj/45 smrp.

Sv: kvot?

När proteinet kommer från grovfoder - vilket Lusern räknas som - så gör det inget om det blir proteinöverskott. Man behöver kanske inte överdriva, men det är inga problem om du får en lite för hög kvot om du både har ett bra hö och ger lite lusern.

Sv: kvot?

Man börjar alltid med att räkna ut MJ-behovet och inte tvärtom. Enligt svenska beräkningssätt.
Utomlands räknar de båda för sig men först o främst måste väl ändå mj-behovet vara...

Du räknar/tänker lite konstigt. ;)

Kvoten i ditt hö är inte lika med = 6/45. Utan resultatet av 45/6 = 7.5. Ville bara förtydliga det.
Kvoten från grovfoder kan vara hur hög som helst i princip - på bete är det oftast mellan 10-15 och de flesta hästar klarar ju det galant!
Så du behöver inte få ner kvoten i höet på nåt sätt. Lusern känns lite onödigt med detta hö, tycker jag, förutom om den är mcyket svårfödd med ett stort proteinbehov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka