Alla tjejtävlingar vänder sig väl till tjejer?Det har inte jag heller, men jag känner till Vårruset och har dessutom spanat in deras målgrupp på deras hemsida.
Således är Vårrusets främsta målgrupp kvinnor, inte idrottare.
Vårruset är en av de största löparrangemang som anordnas per år deltagarmässigt. Runners world hade gjort en sammanställning för 2014 och jag har för mig att minst två vårrus var på topp tio, tillsammans med lopp som Lidingöloppet och Göteborgsvarvet. Det är alltså ett stort arrangemang vi pratar om och inte den lokala tävlingen som jagar sponsorgrejer. Företag som vill synas är alltså inte särskilt svårt att få.
Gävle kommun arrangerade för några år sedan något kommer inte ihåg om det var delfinal i eurovision eller liknande. I alla fall så ville kommunen dela ut en påse. Det var mycket fundering på vilka reklamprylar som skulle finnas i påsen eftersom det skulle representera Gävle.
Min slutsats är följande: en sådan påse är inte bara en påse med prylar. Den ska förmedla något till mottagaren. I ett av Sveriges största motionssammanhang kan det tyckas rimligt att oavsett kön det riktas mot, förmedla varför dessa deltar. Oavsett förutsättning inför dessa 5 km kan prestationen vara lika stor. Någon kanske tar personligt rekord, någon kanske lyckas jogga hela sträckan, någon kanske tycker att gå hela sträckan är prestationen. Skulle min mamma gå vårruset skulle jag vara stolt över hennes prestation, efter hennes förutsättningar skulle den vara grym.
Då skulle för mig vara lämpligt att när en kommer i mål istället för: varsågod kvinna till din vardag.... Få något som: bra gjort, här kommer inspiration för att fortsätta ! Vi vill förmedla rörelse och umgänge !