Varför får inte män gilla rosa och varför måste kvinnor gilla rosa?
För att rosa är en vedervärdig färg och kvinnor är vedervärdiga varelser? Alternativt färgblinda. Eller hjärntvättade. Enda förklaringarna som är ens tänkbara.
Den ena jag vet som gillar rosa är min svåger. Han är 22 år, man, heterosexuell och äger massor med rosa kläder.
Jag har två rosa pelargoner och en klockmalva med ljusrosa och lila blommor. Enda anledningen till att de får vara kvar är att de är blommor och jag gillar mina blommor oavsett färg. Meeeen det är klart att jag hade älskat dem mer om de hade någon annan färg... Speciellt den där klockmalvan är jag besviken på, det stod faktiskt "blommar med stora blommor i orange" på fröpåsen. Min är lila och rosa. Men å andra sidan har den blommat konstant i snart ett år, så jag ska inte klaga.
Och ja, jag är så himla bakåtsträvande att jag rakar mig. Frågor på det- någon?!
Det blir inte många likes på facebook för dig inte! Förmodligen är det ditt fel att vi inte har jämställdhet och lika lön.
Men hallå, varför ska vi sluta raka oss? Är det inte bättre att männen börjar raka benen? Nyrakade ben åt alla!
En sak jag är minst sagt irriterad på är storlekar på nitrilhandskar. Jag måste ha såna handskar i jobbet när jag hanterar kemikalier. Har storlek 6, alltså ganska små händer men inte onormalt på något sätt. Mina kollegor är män som alla är bra mycket större än mig på alla sätt.
Vi gör åt många handskar och beställer storpack från ett företag. De andra har storlek 9, vilket verkar vara standardstorleken.
Jag behöver tre storlekar mindre. Kikar i katalogen för att få ett artikelnummer och inser att de enda handskar i nitril som finns i storlek 6 säljs styckvis, är dyrare och blommiga.
"Hej, jag är här för att bekämpa era skadedjur. Låt mig bara ta på mina blommiga handskar först". Hur kul hade inte det varit?! Men jag får inte ha såna säger kontoret, det ser visst inte proffsigt ut.. Nä, för hur proffsigt ser det ut när jag kommer med handskar som är tre storlekar för stora så jag får värsta spagettifingrarna?
(Egentligen tror jag inköp reagerade på priset, ett par kostar lika mycket som två tiopack av "standardhandsken". Men jag måste ju ha rätt utrustning som passar, annars är det väldigt besvärligt att jobba)
Nu när jag tänker på saken är jag rätt irriterad på arbetskläder överlag. Sitter här i en t-shirt i minsta storlek som fanns, den är ändå lite för stor (och i herrmodell, dvs helt rak. Jag gillar kläder med lite midja). Byxor fanns i damstorlek, men då går de upp till armhålorna och sitter allmänt obekvämt. Lyckades få tag i ett par som satt perfekt i midjan men var så långa att jag nästan kunde vika dem dubbelt (vilket innebär att saker som knäskydd och fickor sitter helt knasigt). Men jag har ett par som är awesome, får ta väl hand om dem så de håller länge.
Jacka, fanns en modell att välja på i damstorlek. En asbra jacka, men dyr som snor.
Jag vet inte om det är för att jag är kort eller för att jag är kvinna, men det verkar vara ont om arbetskläder för människor av min modell.. Men tack och lov, det som finns är inte rosa!